قیمت نفت باز هم پایین می‌آید؟
گروه بورس کالا- قیمت نفت در روز دوشنبه به پایین‌ترین میزان خود در سه ماه گذشته رسید. کارشناسان این روند نزولی را به توفان اخیر در خلیج‌ مکزیک، حمایت باراک اوباما (نامزد دموکرات‌ ریاست‌جمهوری آمریکا) از استخراج منابع دریایی نفت و گزارش مخارج آمریکا که از حد پیش‌بینی شده پایین‌تر بود، نسبت می‌دهند.

قیمت نفت سبک در بازار نیویورک برای تحویل در ماه سپتامبر با 9/2درصد کاهش (69/3دلار) به 41/121 دلار در هر بشکه رسید. این در حالی است که قیمت این ماده سه هفته پیش به بالاترین حد خود یعنی 27/147 دلار در هر بشکه رسید.
تحلیل‌گران و تجار بازار نفت همچنین عواملی مانند فروش نفت برای مصارف نفتی و افزایش تولید کشورهای عضو اوپک را در روند نزولی قیمت نفت مقصر می‌دانند.
ولی ادامه نوسانات در قیمت روزانه نفت سوال جدید و مهم‌تری را مطرح می‌کند: حال که قیمت نفت روند نزولی در پیش گرفته و موجب کاهش قیمت بنزین نیز شده است، آیا رشد اقتصادی به اندازه‌ای که لازم است خواهد رسید؟
پیتر ترزاکیان، اقتصاددان ارشد موسسه کاگلری ARC می‌گوید: «به طور کلی ما به تغییرات چرخشی زودهنگام بسیار وابسته هستیم و توضیح در مورد این نوسانات بسیار دشوار است.»
وی می‌افزاید: «بدون شک تغییرات قیمت نفت واکنش‌هایی را به دنبال خواهد داشت.»
تاکنون حتی با وجود کاهش شدید قیمت‌ها، مصرف‌کنندگان هنوز آمادگی هجوم به مراکز توزیع بنزین را ندارند. بر اساس گزارش روز دوشنبه وزارت بازرگانی آمریکا، با توجه به تورم، میزان مخارج مصرف‌کنندگان در ماه ژوئن کاهش یافته است.
دیوید هابس، مدیر تحقیقات جهانی موسسه تحقیقاتی انرژی کمبریج، معتقد است که تاثیرات کاهش قیمت نفت به مرور زمان و با سقوط بیشتر قیمت این ماده با ارزش و قبل از اینکه مردم روزهای سختی را با نفت 150 دلاری سپری کرده‌اند فراموش کنند، مشخص خواهد شد.
او می‌گوید: کاهش قیمت‌ها هنوز به حدی نرسیده که مردم بتوانند دیدگاه خود را به آینده تغییر دهند.
شایعات زیادی در بازار نفت وجود دارد که به دلیل کاهش رشد اقتصادی جهان قیمت این ماده به 100دلار در یک سال آینده خواهد رسید.
بنا بر محاسبات ترزایکان، مصرف‌کنندگان عادات مصرفی خود را تغییر نخواهند داد؛ مگر این که قیمت نفت به بشکه‌ای ۱۱۰ دلار و در نتیجه ارزش بنزین نیز به حدود ۵۰/۳ دلار برسد.
با کاهش قیمت نفت شما شاهد افزایش رشد صنعتی در کشورهای در حال توسعه خواهید بود. البته به نظر می‌رسد قیمت نفت به بشکه‌ای 140 دلار بازخواهد گشت؛ ولی این سوال مطرح است که چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد؟
مهم این است که بدانیم کاهش تقاضا موجب این نوسانات شده است.
به‌رغم این که افزایش شدید قیمت نفت باعث ضرر مالی برخی کشورها شده منافعی نیز برای آنان در بر داشته است این مساله باعث کاهش وابستگی این کشورها به نفت شده است.
به عقیده یک تحلیل‌گر، متاسفانه اگر قیمت بنزین ۴۰ یا ۵۰ سنت دیگر کاهش یابد، بسیاری از پیشرفت‌هایی که در زمینه مصرف انرژی و عدم وابستگی به نفت حاصل شده بود از بین خواهد رفت و می‌خواهیم قیمت بنزین کاهش یابد ولی نه به این سرعت و به این زودی.