گروه بورس کالا- زهرا مسافر: به‌رغم گذشت یک ماه از تفاهم صورت گرفته با بانک مرکزی ایران مبنی بر ابلاغ دستورالعمل برای پرداخت اعتبار واردات شمش، این امر محقق نشده است. فقدان و گرانی شمش فولاد در ماه‌های نخست سال‌جاری به یکی از چالش‌های مهم و اساسی فولادسازان بزرگ و کوچک ایران تبدیل شده بود و موجب شد تا برای رفع این چالش مسوولان ذی‌ربط در پی چاره‌اندیشی برآیند.

برای نخستین بار توافق مهم برای واردات انبوه شمش فولاد در روزهای پایانی تیرماه امسال میان بانک مرکزی، شرکت بورس کالا، وزارت بازرگانی و شرکت‌های فولادسازی بخش‌خصوصی صورت علنی به خود گرفت.

در راستای این توافق، معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی از واردات شمش فولاد به کشور براساس همکاری فی‌مابین وزارت بازرگانی، سیستم بانکی، شرکت بورس کالای ایران و انجمن تولیدکنندگان فولاد خبر داد.

به گفته وی، به منظور تسهیل در پرداخت تسهیلات لازم برای واردات شمش به تولیدکنندگان فولاد بخش‌خصوصی، مقرر شد تا انجمن تولیدکنندگان فولاد براساس میزان ظرفیت کارخانه‌ها و نیاز آنها به مواد اولیه، نسبت به توزیع اعتبارات مورد نظر (۲/۲میلیارد دلار) اقدام کند و به منظور تضمین بازگشت وام به سیستم بانکی نیز عرضه محصولات فولادی باید از طریق بورس کالا انجام شود.

اعتبار فوق قرار شد که از محل اعتباراتی که مجلس برای معضل خشکسالی تصویب کرده، برای واردات بیلت و فولاد خام در نظر گرفته شده تا با مکانیزم آسان‌تری بخش‌خصوصی بتواند نسبت به تامین مواد اولیه و کالای ساخته شده در کشور اقدام کند.

حال با گذشت حدود ۲ ماه از این توافق، معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی طی تماس تلفنی به خبرنگار دنیای‌اقتصاد گفت: به رغم تفاهمی که با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته، اما متاسفانه تا کنون دستورالعمل لازم برای پرداخت اعتبار یاد شده از سوی این سازمان مسوول ابلاغ نشده است.

محمدصادق مفتح افزود: از زمان تفاهم وزارت بازرگانی و بانک مرکزی جمهوری‌اسلامی ایران برای پرداخت اعتبار ۲/۲میلیارد دلاری به منظور واردات انبوه بخش فولاد تا کنون یک ماه گذشته است.وی در خصوص زمان ابلاغ دستورالعمل یاد شده از سوی بانک مرکزی تصریح کرد: قرار بود که تا پایان وقت اداری روز گذشته (چهارشنبه) این ابلاغیه صادر شود، اما تا کنون این امر محقق نشده است.معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی خاطر نشان کرد: هم اکنون برای تحقق واردات بخش فولاد در انتظار ابلاغ دستورالعمل مذکور هستیم.