بورس نیوز - به دنبال نوسان شدید بازار طلا و نفت، فلزات رنگین نیز این روزها با افت قیمت محسوسی مواجه هستند.

در هفته گذشته قیمت روی در بازار‌های جهانی بیش از ۷‌درصد سقوط نمود و پیش‌بینی می‌گردد که این روند در ماه‌های پیش‌رو نیز به علت کاهش سطح تقاضا از جانب چین و افزایش ظرفیت تولیدی این فلز در جهان ادامه داشته باشد. در صورت ادامه روند سقوط قیمت روی مسلما قیمت محصولاتی از جمله لوله‌ها و روی‌های فولادی گالوانیزه کاهش خواهد یافت.

کارشناسان معتقدند که جریانات اخیر بازار روی راه دیگری را جز کم کردن قیمت محصولات گالوانیزه پیش روی تولید‌کنندگان این کالاها نخواهد گذاشت. قیمت هر تن روی که بیش از چهار هزار‌دلار در ماه ژانویه بود هم اکنون به سطح ۱۶۰۰‌دلار در آگوست رسیده است. چشم‌انداز رشد تقاضای روی نیز در حال حاضر بسیار ناامید‌کننده می‌باشد.

پس از چین، اروپا به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این محصول شناخته می‌شود و کاهش قابل‌ملاحظه رشد اقتصادی این منطقه مسلما تولید محصولات کارخانه‌ای و از جمله محصولات گالوانیزه را پایین خواهد آورد.

بر اساس گزارش گروه بین‌المللی مطالعات سرب و روی در نیمه ابتدایی سال جاری تقاضای روی از جانب کشور‌های اروپایی به میزان ۸/۷‌درصد کاهش یافته است.در ماه‌های گذشته تولید‌کنندگان در چین ۱۰‌درصد تولید خود را کاهش دادند تا از افت بیشتر قیمت جلوگیری نمایند.

در سال جاری میلادی میزان ذخایر روی در بورس فلزات لندن با ۸۰‌درصد رشد به ۱۶۰‌هزار تن رسیده است.