موج - در پی روند نزولی قیمت تک محموله‌های متانول در کلیه بازارهای آسیایی طی هفته گذشته، کارشناسان نفت و انرژی معتقدند: این روند نزولی ناشی از کاهش شدید تقاضا از سوی صنایع پایین دستی و بالا بودن میزان موجودی‌ها است.

در کره قیمت‌ها با ۲۰ دلار هر تن کاهش به ۳۵۰-۳۴۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر رسید، در تایوان نیز قیمت‌ها ۱۰ دلار هر تن کاهش یافته و به ۳۶۰-۳۵۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر رسیده است.

در چین قیمت تک محموله‌های وارداتی با ۳۵ دلار هر تن کاهش به ۳۳۰-۳۲۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر و در جنوب شرقی آسیا نیز قیمت‌ها ۱۰ دلار هر تن کاهش یافته و به ۳۵۰-۳۴۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر رسیده است.

در هند قیمت‌ها با ۵ دلار هر تن کاهش به ۳۳۵-۳۲۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر رسیده و واحد ۹۰۰‌هزارتنی متانکس در نیوزیلند پس از یک توقف چندین ساله در هفته گذشته مجددا شروع به تولید کرد که باتوجه به شرایط موجود انتظار می‌رود طی هفته‌های آتی نیز روند نزولی قیمت متانول در بازارهای جهانی تداوم یابد.

احمدی یک کارشناس نفت و انرژی با اشاره به کاهش شدید ۵۲۵ دلاری نفتا در هر تن فوب خلیج فارس ادامه داد: کاهش شدید قیمت نفتا، ناشی از عدم تمایل به خرید خوراک از سوی صنایع پایین دستی است که حاکی از تداوم و تسریع روند کاهشی برای محصولات پایین‌دستی از جمله پلیمرها است.

وی همچنین به کاهش شدید ۵۸۲ دلاری پروپان و ۵۹۷ دلاری بوتان در هر تن فوب خلیج فارس اشاره و اضافه کرد: پی وی سی ۹۰۰-۸۵۰ دلار هر تن فوب خلیج فارس با کاهش شدید و اسید استیک ۶۱۰-۵۹۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر مناطق شرقی آسیا نیز از کاهش ملایم برخوردار بوده است.