گروه بورس کالا - قراردادهای آتی سکه روز گذشته به تناسب بازار نقدی و همزمان با انتشار اخبار و گزارش‌های مربوط به مذاکرات هسته‌ای با کاهش مجدد رو به رو شد. البته گزارش‌ها نیز از بازار نقدی حکایت از رو به پایین بودن قیمت‌ها است و تحلیلگران با اشاره به گمانه‌زنی درباره پیش‌فروش و تصمیم جدی بانک مرکزی بر انجام این سیاست در صورت تداوم وضعیت موجود براین باورند حداقل به صورت کوتاه‌مدت زمزمه کاهش قیمت‌ها به گوش می‌رسد این در شرایطی است که نرخ انواع ارز نیز در اتاق مبادلات ارزی دیروز کاهش نسبی داشت و تغییرات قیمت نقدی، بازار آتی را با صف فروش مواجه کرد.

اخبار مربوط به اعلام نرخ جدید ارز مرجع برای محاسبه حقوق گمرکی واردات تا یک هفته دیگر و توافق صادرکنندگان و واردکنندگان برای تبادل ارز از جمله موضوعاتی است که روی روند بازار تاثیرگذار بوده است. (براساس توافقنامه فروش ارز حاصل از صادرات، صادر‌کننده می‌تواند راسا نسبت به واردات کالاهای مجاز اقدام کرده یا ارز خود را با نرخ توافقی به واردکننده برای واردات واگذار کند.)

البته برای بازار قراردادهای آتی پیش‌بینی‌ها متفاوت است. در حالی که برای کوتاه‌مدت قیمت‌ها نزولی است، اما برای بلندمدت روند قیمت‌ها همچنان افزایشی است. نوسان قیمتی در بازار قراردادهای آتی به مانند بازار نقدی و فاکتورهای تاثیرپذیر آن ممکن است همچنان با تردید و ابهام نسبت به وضعیت آینده همراه شود، زیرا تا زمانی که نگرانی‌ها از بابت پارامترهای غیر‌اقتصادی رفع نشود نمی‌توان به آرامش پایدار بازارها امیدوار بود، اما تدابیر و تصمیمات دولت و استفاده از ابزارهای مختلف می‌تواند در کوتاه‌مدت از التهاب بازارها بکاهد. همه این اتفاقات در شرایطی روی می‌دهد که برای بازارها نظرات مختلفی اظهار شده و چه بسا در حالی که برخی انتقادات جدی را به بازار آتی وارد می‌کنند، اما برخی شرایط فعلی را حل شدنی می‌دانند و بر این باورند سرمایه‌گذاران و فعالان این بازار باید نسبت به شرایط مذکور صبر داشته باشند.

در مجموع در بازار دیروز قیمت‌ها با نوسان رو به پایینی همراه شد، به طوری که قیمت سکه سررسید آبان‌ماه با کاهش ۸۲/۴ درصدی در محدوده یک میلیون و ۳۰۵ هزار تومان تا یک میلیون و ۳۴۳ هزار تومان، سررسید آذرماه با کاهش ۹۸/۴ درصدی در محدوده یک میلیون و ۳۷۸ هزار تومان تا یک میلیون و ۴۱۵ هزار تومان و سررسید دی ماه با کاهش ۶۴/۴ درصدی در محدوده یک میلیون و ۴۲۵ هزار تومان تا یک میلیون و ۴۸۲ هزار تومان قرار گرفت.