گروه بنگاه‌ها - عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: برای خرید مواد اولیه از بورس کالا، نقدینگی تولیدکنندگان یک ماه بلوکه می‌شود و به همین دلیل، اکثر تولیدکنندگان امکان خرید از این بازار را ندارند. محمدرضا رحیمی‌زاده در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه در زمان خرید مواد اولیه در بورس کالا باید طی ۷۲ ساعت تمام پول محصول خریداری شده پرداخت شود، اظهار کرد: تحویل کالا به خریداران یک ماه پس از پرداخت پول انجام می‌شود و به این ترتیب نقدینگی تولیدکنندگان در بورس کالا برای یک ماه بلوکه می‌شود.

وی با بیان اینکه خریداران باید در عرض ۷۲ ساعت تمام پول مواد اولیه را به حساب خریدار واریز کنند، گفت: یک ماه طول می‌کشد تا مواد خریداری شده به خریدار تحویل داده شود و به این ترتیب در این مدت نقدینگی تولیدکنندگان بلوکه می‌شود.

وی تاکید کرد: شرکت‌های عرضه‌کننده مواد اولیه در بورس کالا باید شرایط مالی مناسبی برای تولیدکنندگان قرار دهند تا از طریق فروش‌های مدت دار در مقابل «ال‌سی»های داخلی امکان خرید از بورس کالا برای صنعتگران فراهم شود.

وی افزود: شیوه‌های فروش در بورس کالا که تماما نقدی است باعث شده فقط تعداد خاصی امکان خرید از این بورس را داشته باشند. عضو انجمن فولاد با تاکید بر لزوم اصلاح شیوه فروش کالا در بورس کالا، گفت: مکانیزم‌هایی مانند فروش مدت‌دار در مقابل ال‌سی‌های داخلی و ضمانتنامه بانکی مدت‌دار می‌تواند خرید واحدهای فولادی را از بورس کالا تسهیل کند.

وی ادامه داد: بلوکه شدن نقدینگی تولیدکنندگان باعث افزایش قیمت تمام شده تولید آنها می‌شود که این مساله بر نرخ‌های بازار نیز تاثیرگذار است. وی ادامه داد: با آزادسازی قیمت فولاد و عرضه آن در بورس کالا برخی رانت‌های موجود در این زمینه از بین رفت و با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و افزایش نرخ ارز قرار شد شرکت‌هایی مانند فولاد خوزستان که تولیدکننده شمش فولاد هستند محصول خود را در بورس کالا عرضه کنند تا دست واسطه‌ها کوتاه شود.

وی تصریح کرد: پس از هدفمندی یارانه‌ها با اقدام بورس کالا قیمت‌ها در بازار کنترل شد، اما بعد از افزایش نرخ ارز، بازار به سمتی حرکت کرد که آزادسازی واقعی قیمت‌ها اتفاق افتاد.

رحیمی زاده ادامه داد: تا سه ماه پیش تولیدکنندگانی می‌توانستند از بورس کالا خرید کنند که شمش فولاد تولیدی خود را در این بورس عرضه کرده باشند، اما در یک مقطع زمانی بحث حذف سهمیه‌ها مطرح شد تا با قیمت‌گذاری پایه، شرکت‌ها در این بورس با یکدیگر رقابت کنند.