سنگ‌آهنی‌ها از دولت چه می‌خواهند؟

عکس: آکو سالمی

گروه بنگاه‌ها- زهرا مجتهد: تولیدکنندگان و صادر‌کنندگان سنگ آهن ایران طی نشستی در روزنامه دنیای اقتصاد مسائل و مشکلات پیش روی خود را مطرح کردند. این نشست که با حضور نمایندگان شرکت‌های سنگ آهنی، فولادی و انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن با هماهنگی مدیر امور همایش‌های دنیای‌اقتصاد، سایت تحلیلی خبری معدن ۲۴ و با حضور مدیر مسوول روزنامه برگزار شد، مواردی نظیر عوارض سنگ‌آهن، تبادلات ارزی صادرکنندگان سنگ آهن در اتاق ارزی، نوسانات قیمت ارز و آثار آن بر قیمت سنگ آهن و.... به میان آمد.در همین راستا یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ضمن اشاره به نوپا بودن انجمن اعلام کرد: از آنجا که در این حوزه بیش از ۶ تا ۷ میلیون نفر مشغول به فعالیت هستند، از بعد اشتغالزایی این موضوع را نباید نادیده گرفت که هر تصمیمی ‌از سوی دولت در زمینه معدن و به خصوص سنگ آهن قشر بزرگی را درگیر خواهد کرد.کیوان جعفری طهرانی، مدیرعامل شرکت جامع تجارت با اشاره به این مطلب که وضع عوارض در شرایط فعلی به صلاح تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن نیست، خاطرنشان کرد: در شرایطی که دولت چین در حال تغییر است و بیشتر صادرات سنگ آهن به مقصد چین انجام می‌شود، سیاست‌های انقباضی دولت جدید مسیر‌های ورودی به این کشور را محدودتر خواهد کرد. وی ادامه داد: اگرچه باید به دنبال بازار‌های جایگزین باشیم، اما محدودیت‌هایی که از داخل کشور ایجاد می‌شود به طور قطع تاثیر منفی بیشتری را بر مجموعه ۷ میلیون نفری حوزه معدن خواهد گذاشت.وی با اشاره به صادرات ۱۷ میلیون تنی سنگ‌آهن در سال گذشته از سوی واحد‌های دولتی و خصوصی افزود: صادرات سنگ آهن در شرایط بحران می‌تواند ارزآوری مناسبی را پس از نفت و فرآورده‌های نفتی داشته باشد، اما در صورتی که برای صادرکننده این کانی نیز با توجه به افزایش هزینه حمل‌ونقل انگیزه کافی وجود داشته باشد.

وی یادآور شد: در یک ماه گذشته هزینه حمل در منطقه سنگان به بندر عباس از ۴۰ هزار تومان به ۷۰ هزار تومان افزایش یافت و این امر به خودی خود به صادر کننده لطمه وارد می‌کند. اگر صادرکننده در بازار نباشد به طور قطع به معدن دار نیز لطمه وارد خواهد شد. معدن‌دار و صادرکننده به تنهایی قادر به فعالیت نیستند.

مدیر عامل کیمیا کانی البرز درادامه این جلسه ضمن تایید سخنان جعفری طهرانی، به کمبود دانش فنی و ارتقای سطح کیفی و کمی‌تولید و فروش سنگ‌آهن در بازار اشاره کرد و گفت: دانش فنی معدن و تجارت سنگ آهن در کشور بسیار کمرنگ و می‌‌توان گفت که بی‌رنگ است. امید داریم که از طریق انجمن یا کمیته‌ای زیرمجموعه آن بتوانیم به تولید‌کننده داخلی کمک کنیم.

محمد دادخواه تهرانی ضمن گلایه ازروند نامطلوب واگذاری معادن تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم که از طریق انجمن، از وزارتخانه تقاضا شود تا بر پایه الگویی مناسب صلاحیت متقاضیان واگذاری معدن بررسی و در صورت تایید واگذاری صورت پذیرد.در همین حال پرهیزکار به نمایندگی از شرکت خلاق تدبیر پارس عنوان کرد که مهم‌ترین کار در وهله نخست تشکیل کنسرسیومی ‌از صادرکنندگان است تا بتوانند سالانه ۶ تا ۷ میلیون تن سنگ آهن به فراتر از مرز‌ها صادر کنند.

خیام مدیرعامل شرکت خیام سپنتا یکی دیگر از تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن بر آسیب جدی فروش ارز حاصل از صادرات سنگ آهن در اتاق مبادلات ارزی تاکید کرد و گفت: قیمت دلار بر قیمت سنگ آهن اثر گذار است و اگر در این زمینه نیز اجبار باشد قدرت رقابت از فعالان این حوزه گرفته شده و بحران آفرین می‌شود.

وی در برابر گفته پرهیزکار گفت: تشکیل کنسرسیوم برای صادرات سنگ‌آهن در برابر واردات ۶۰۰ میلیون تنی چین چندان اثر گذار نیست و اگر به ۲۰ میلیون تن هم برسد باز هم درصد نا محسوسی را در بر می‌گیرد.

در ادامه این نشست جمالی‌زاده نماینده گروه فولاد یزد از راهکار‌های مطلوب این شرکت بر حوزه تولید و صادرات سنگ آهن خبر داد و تصریح کرد: ما الزاما به دنبال بازاری که بر دنیا اثر گذار باشد نیستیم، ورودی ما به بازار چین کمتر از ۲ درصد است که بهتر است فروش سنگ آهن شیوه‌مند شود.

همچنین علیزاده، مدیرعامل تیسفون تجارت از انجمن سنگ‌آهنی‌ها تقاضا کرد که در زمینه حمل و نقل و نرخ‌های موجود در بازار به دلیل اینکه آنها نیز از جنس سنگ‌آهنی‌ها هستند، سردرگمی‌های موجود را کنترل کند.

وی گفت بهتر است ابتدا مشکلات درونی خودمان را حل کنیم بعد از دولت انتظار همراهی داشته باشیم.

در ادامه حلاجی از شرکت کاویان معدن نیز به بحث مشاوره و خدمات فنی و مهندسی در بخش سنگ‌آهن پرداخت و پیشنهاد کرد که همانند سایر کشورها به شرکت‌های فعال دراین حوزه گرید تخصصی داده شود تا هر شرکتی در یک نوع فعالیت در بخش معدن متمرکز شود.

وی پیشنهاد کرد که بهتر است سنگ‌آهنی‌ها نیز یک نشریه تخصصی داشته باشند تا از طریق توزیع آن در سراسر کشور مسائل و مشکلات و تصمیمات فعالان این حوزه اطلاع‌رسانی شود.

رازفر از شرکت مادکانسار نیز از وضعیت موجود در زمینه اتاق ارزی، عوارض و افت قیمت‌ها انتقاد کرد و گفت: رسالت انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان پس از آنکه در مقابل موج‌های پیش روی بازار سنگ‌آهن ایستاد و اکنون که بازار سنگ‌آهن در آرامش نسبی به سر می‌برد، این است که راهکارهایی را برای جلوگیری از مشکلات آینده ارائه کند. وی معتقد است که این انجمن باید تقویت شود تا بتواند از قدرت نفوذپذیری بیشتری در وزارتخانه، گمرک، منابع طبیعی و... بهره‌مند شود.

سجاد غرقی، مدیرعامل شرکت توسعه معادن آسیا نیز با اشاره به این مطلب که بنگاه‌های خصوصی در شرایطی که هزینه‌های تولید رو به افزایش است، شرایط مطلوبی برای پرداخت عوارض ندارند، گفت: بنگاه‌های خصوصی بسیار آسیب‌پذیرند. وزنه دولت در انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن بیشتر است بنابراین توان خصوصی‌ها روی میز مذاکرات پایین است.

وی افزود: اگر قرار است سیاستی تعیین شود باید بخش خصوصی و دولتی تفکیک شوند.

در ادامه وحید کبیری، رییس هیات مدیره توسعه معادن آسیا نیز به صراحت بر آثار زیانبار تبادلات ارز حاصل از صادرات سنگ‌آهن در اتاق مبادلات ارزی اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاری در بخش معدن با توجه به نبود امکانات دولتی از قبیل فاینانس، ریفاینانس در شرایط فعلی بسیار مشکل است. اگر باب عوارض باز شود فشار نا بحقی از سوی فولادی‌ها بر سنگ‌آهنی‌ها است.

در جمع‌بندی نشست، جعفری طهرانی پیشنهاد داد تا یک شاخص برای قیمت سنگ‌آهن در داخل کشور طراحی شود تا براساس آن سردرگمی‌ها در بازار از بین رفته و به بازار انسجام بخشد.

در پایان نیز مدیرمسوول روزنامه دنیای‌اقتصاد، تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن را در رسیدن به یک اجماع در زمینه فعالیت این انجمن دعوت کرد و یادآور شد که فعالان این حوزه در صورتی می‌توانند به خواسته‌هایشان دست یابند که پشتیبان انجمن خود باشند تا صدایشان به گوش همگان برسد.

وی افزود: شما با حرکت جمعی به موفقیت دست خواهید یافت و می‌توانید خواسته‌های مشروع و منطقی خود را از دولت خواستار شوید.