عقب‌نشینی فروشندگان - ۱۰ آبان ۹۱

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: مبادلات روز گذشته رینگ پتروشیمی در حالی رخ داد که معامله‌گران هنوز از شایعه افت قیمت‌های پایه در هفته جاری رهایی نیافته بودند که موضوع ممنوع شدن صادرات برخی از کالاهای پلیمری هم بر التهاب این بازار افزود. از این رو بازار پتروشیمی با عقب‌نشینی خریداران مواجه بود و در نتیجه ۷۰ درصد کالاهای عرضه شده در بورس وارد زمان مچینگ شد. به گفته فعالان اقتصادی، بازار پتروشیمی در روزهای اخیر با آشفتگی بیشتر روبه‌رو بوده، به طوری که نرخ‌های اعلامی در این روزها گرچه روندی نزولی داشته، اما واقعی به نظر نمی‌رسد؛ چرا که اکثر تاجران در بازار پتروشیمی ترجیح می‌دهند با احتیاط وارد مبادلات شوند. از سوی دیگر ترس از مبادلات هم در بازار پتروشیمی بسیار پررنگ شده است؛ چرا که برخی از فعالان بازار معتقدند؛ بازار پتروشیمی متاثر از ممنوعیت صادرات محصولات پلیمری، در آینده‌ای نزدیک با اشباع کالاها روبه رو خواهد شد. کما اینکه روز گذشته هم برخی از صادرکنندگان محصولات پلیمری به بستن مرزها اشاره کرده و می‌گویند: از خروج کالاهای پتروشیمی در این روز از کشور جلوگیری شده است.

افزایش فروشنده‌ها در بازار

این در حالی است که روز گذشته تنها پلی‌اتیلن سبک ۰۰۷۵ با رقابت کارگزاران مواجه شد و مابقی کالاها وارد زمان مچینگ شده یا با نرخ پایه خریداری شدند. البته در این روز گریدهای متفاوت پلی پروپیلن با سقف قیمت خریداری شدند. حال آنکه روز گذشته قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی، میانگین نرخ هفته گذشته بود، بدون افزایش ۵ درصدی که هر هفته شامل کالاها می‌شد. از سوی دیگر بازار داخل باز هم با افزایش فروشنده‌ها روبه‌رو بود. گر چه در این روز نرخ‌ها باز هم کاهش یافت، اما قیمت‌های واقعی در بازار وجود ندارد و بیشتر معامله‌گران با توافق بر سر قیمت‌ها، کالای مورد نیاز خود را تهیه می‌کنند. برخی از معامله‌گران می‌گویند: گرچه در این روز نرخ‌های پیشنهاد شده از سوی تاجران برای اکثر کالاهای پلیمری ۱۰۰ تومان ارزان‌تر از روز دوشنبه بود؛ اما با این حال فروشندگان هنگام فروش کالاهای خود ۱۰۰ تومان هم به خریداران تخفیف می‌دهند.

پویان دارابی، مدیر کالایی کارگزاری آتی‌ساز بازار در خصوص مبادلات روز گذشته رینگ پتروشیمی می‌گوید: مبادلات روز گذشته متاثر از ممنوعیت صادرات محصولات پلیمری شرایط آرامی داشت؛ به طوری که اکثر کالاها وارد زمان مچینگ شدند. از این رو بیشتر معامله‌گران با توجه به آینده نامعلوم بازار پتروشیمی با احتیاط وارد معاملات شدند.به عقیده وی، بیشتر فعالان حوزه بازار پتروشیمی در انتظار انتشار اخباری در خصوص ادامه‌دار شدن یا لغو ممنوعیت صادرات هستند تا التهاب‌های آینده خود را پوشش دهند. این در حالی است که موضوع ورود ارز به اتاق مبادلات ارز هم مطرح است؛ چرا که بخش قابل توجهی از ارزهای وارد شده به اتاق مبادلات ارزی از سوی صادرکنندگان محصولات پتروشیمی است و اگر صادرات این کالاها متوقف شود، باید نگران حذف شدن اتاق مبادلات ارزی هم بود. حال آنکه برخی از معامله‌گران معتقدند؛ ممنوعیت صادرات سبب افزایش محصولات پلیمری در بازار داخل و نهایتا اشباع بازار خواهد شد و به این ترتیب بازار روندی نزولی می‌یابد. با این حال مدیرکالایی کارگزاری آتی‌ساز بازار می‌گوید: با توجه به اتفاقات رخ داده در بازار پتروشیمی طی هفته جاری باید در انتظار ماند و اتفاقات پیش روی بازار را ارزیابی کرد.

شایعه تغییر قیمت‌های پایه

البته در این روز شایعه دیگری هم در بازار پتروشیمی مطرح بود که نگرانی فعالان این حوزه را تشدید کرد؛ اما با توجه به اینکه آشفتگی این بازار بیش از روزهای پیش مشهود بود. از این رو این شایعه اندکی به حاشیه رانده شد.

برخی از آگاهان بازار می‌گویند: در این روز شایعه‌ای مبنی بر تغییر قیمت‌های پایه به فوب منهای ۵ درصد هم در بازار مطرح بود و اظهارنظرات متفاوتی را هم در پی داشت. برخی از کارشناسان بازار پتروشیمی می‌گویند: اختلاف قیمت‌ها در بازار پتروشیمی و بورس در هفته‌های اخیر کاهش یافته بود و اگر قرار باشد در حال حاضر نرخ‌ها براساس فوب منهای ۵ درصد تعیین شود، باز هم باید در انتظار آشفتگی بیشتر در این بازار باشیم.

این در حالی است که بیشتر کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند در بورس کالا باید قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا تعیین شود و محدودیت‌های موجود در این رینگ کاهش یابد. در غیراین صورت نمی‌توان در انتظار بازاری متعادل در آینده بود، بلکه مدام تشنج و التهاب در این بازار افزایش خواهد یافت.در همین حال موضوع ثبت‌نام واحدهای تولیدی در سایت بهین‌یاب هم مطرح است، بیشتر کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند باید نظارت از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بر سایت بهین‌یاب افزایش یابد و پروانه‌های بهره‌برداری با کنترل بیشتری صادر شوند.

از سوی دیگر به عقیده این کارشناسان اگر تمامی مجتمع‌های پتروشیمی ملزم به عرضه محصولاتشان در بورس کالا شوند و همچنین پروانه‌های بهره‌برداری با نظارت بیشتر به واحدهای تولیدی اختصاص یابد، میزان تقاضا در بورس کاهش می‌یابد و از این رو می‌توان انتظار داشت در آینده بازار به تعادل برسد.