عرضه‌ها ادامه خواهد داشت

گروه بورس کالا- آزاده حسینی: با پایان یافتن تعطیلات نوروزی فعالان بازار آهن که از رشد قیمت‌های محصولات فولادی در بازارهای جهانی با خبر شده بودند، خود را برای بازاری پرنوسان در سال‌‌جاری آماده کردند، همین موضوع باعث شد تا متقاضیان محصولات ذوب‌آهن اصفهان روز یکشنبه هجدهم فروردین‌ماه با آمادگی کامل برای هرگونه رشد قیمتی به تالار بورس کالا مراجعه کنند، اما... این اتفاق پایان خوبی نداشت، چرا که وزارت صنایع و معادن از فولادسازان شرکت‌های تابعه خود درخواست کرده بود تا محصولاتشان را با نرخ‌های سال گذشته عرضه‌ کنند؛ چرا که دولت به دنبال سیاست تثبیت قیمت‌ها و به دنبال تعادل قیمت‌ها در بازار آهن بود.به طوری که به دنبال این سیاست فولادسازان دولتی از عرضه محصولاتشان در بورس کالا تا زمان کاهش اتهامات منع شدند، توقف روند عرضه محصولات فولادی در بورس کالا از سوی دیگر، شایعاتی را قوت بخشید که عدم عرضه فولادسازان دولتی و تکرار سرنوشت سیمان برای فولاد از جمله این موارد است، اما با عرضه ذوب‌آهن اصفهان در روز چهارشنبه چهارم اردیبهشت‌ماه و بعد از گذشت ۱۷ روز می‌توان خط بطلانی بر شایعات کشید.

با منصور یزدی‌زاده، معاون فروش، بازاریابی و صادرات ذوب‌آهن اصفهان به همین مناسبت به گفت‌وگو نشستیم و سوالاتی را در خصوص تداوم عرضه و اینکه در این مدت محصولات ذوب‌آهن انبار شده یا نه؟ مطرح کردیم. متن زیر مشروح گفت‌وگو با وی است.

وضعیت مبادلات روز چهارشنبه بعد از مدت‌ها عرضه چگونه بود؟

وضعیت مبادلات خیلی خوب بود و بازار شکل منطقی پیدا کرده، در واقع سیاستی که وزارت صنایع و معادن و ایمیدرو در پیش گرفت و ما هم از آن تبعیت کردیم موفق بود و قیمت تیرآهن که در مبادلات روزهای نخست در بازار به یک‌هزار تومان در هر کیلو رسیده بود به ۹۲۰ الی ۹۳۰تومان تعدیل پیدا کرده و با عدم عرضه فولادسازان هیجانی که در بازار بود فروکش کرده و بازار الان منطقی شده است.

آیا باز هم عرضه خواهید داشت؟

بله. البته عرضه یا عدم عرضه محصولات فولادی دست ما نیست و تابع دستورات وزارت صنایع و معادن که متولی عرضه‌های بورس کالا است، هستیم.

دیروز خبری از ذوب‌آهن اصفهان به دستمان رسید که حاکی از رکورد تولید در فروردین‌ماه بود، آیا طی این مدت محصولات خود را انبار کردید؟

خیر. به هیچ‌وجه طی این مدت محصولات خود را انبار نکردیم بلکه محصولات تولید شده را بابت تعهدات گذشته روانه بازار کردیم. تا بدان جا که تعهد پرداخت ما هم‌اکنون به کمتر از یک ماه رسیده، به طوری که در دوم اردیبهشت ذوب‌آهن با تحویل ۱۸ هزار تن انواع مقاطع ساختمانی به بازار رکورد تحویل طی یک روز را شکست، مطمئنا یکی از دلایل تعدیل قیمت‌ها و از بین رفتن جو هیجانی بازار همین عرضه‌های مداوم ذوب‌آهن به بازار بود. این نگرانی همواره از سوی وزارت بازرگانی وجود دارد که تولیدکننده در شرایط نیاز بازار جنس خود را احتکار کند اما ذوب‌آهن اصفهان هرآنچه را که طی این مدت تولید شده روانه بازار کرده است.

به نظر شما این روند منطقی و تعدیل قیمت‌ها تا کی ادامه پیدا می‌کند؟

در اینکه قیمت محصولات فولادی در بازارهای جهانی رشد پیدا کرده شکی نیست و مطمئنا به لحاظ وابستگی بازار ما به مواد اولیه و همچنین تامین ۴۰ درصد نیاز ما به محصولات نهایی از بازارهای خارجی لذا رشد قیمت‌ها تا ۲ الی ۳ ماه آینده دور از انتظار نیست، چرا که آنچه هم‌اکنون وارد بازار می‌شود منبعث از شمشی است که ۲ ماه پیش با قیمت‌های پایین‌تر خریداری شده اما مطمئنا ۲ ماه آینده قیمت‌ها اینطور نمی‌ماند.

شما روز چهارشنبه فقط تیرآهن آن هم تیرآهن‌های کم‌مصرف عرضه کردید، اگر سبد تیرآهن پرمصرف هم عرضه می‌کردید بازار اینگونه برخورد می‌کرد؟

روند کلی قیمت‌ها در بازار کاهشی بوده، روز چهارشنبه با عرضه محصولات پرتقاضا نخواستیم تعادل بازار را به هم بزنیم اما مطمئنا در آینده نزدیک تمامی محصولات خود را وارد رینگ مبادلاتی خواهیم کرد.

چرا میلگرد عرضه نکردید، چرا که رشد قیمت در مورد میلگرد مشهودتر بود تا تیرآهن؟

مجددا تکرار می‌کنم روند کلی قیمت‌ها کاهشی بوده البته اختلاف نرخ بین تیرآهن و میلگرد در بازار وجود دارد که آن هم به این خاطر است که ذوب‌آهن اصفهان تنها ۳۲ الی ۳۳ درصد سهم بازار میلگرد را دارد و ۳۰ درصد به صورت واردات و مابقی آن توسط بخش‌خصوصی تولید می‌شود که به لحاظ وابستگی تولیدکنندگان بخش‌خصوصی به شمش وارداتی و تعرفه ۲۰ درصدی واردات میلگرد از عوامل تفاوت قیمت تیرآهن و میلگرد در بازار است. در‌حال‌حاضر نرخ پیشنهادی شمش در بازارهای جهانی هر تن یک هزار و ۵۰ دلار و نرخ پیشنهادی میلگرد در بازار هر تن یک هزار و ۷۰ الی ۸۰ دلار است که حاکی از اختلاف اندک بین نرخ شمش و محصول نهایی است و از این رو است که دولت برای حمایت از تولیدکنندگان تعرفه واردات شمش را ۴ درصد و تعرفه واردات میلگرد را ۲۰ درصد تعیین کرده است.

اما قرار بود تعرفه واردات کاهش یابد؟

بله اما اکنون تغییری در مورد آن اعمال نشده و این موضوع تحت بررسی است.