بازگشت محتاطانه فولاد‌سازان به بورس کالا

پایان شایعه‌پراکنی‌ها برای ذوب‌آهن

گروه بورس کالا - بالاخره دیروز ذوب‌آهن اصفهان بعد از غیبت سه هفته‌ای به بورس کالا آمد و با عرضه‌های محدود تیرآهن به تمامی شایعات پایان داد. عرضه این شرکت فولادی از لحاظ روانی جو مثبتی را در بازار فلزات آهنی ایجاد کرد. به طوری که این اقدام هم از التهاب بازار آهن کاست و از سوی دیگر به زمزمه‌های بازگشت رانت به این بازار پایان داد. ذوب‌آهن اصفهان دیروز رسما اعلام کرد که به عرضه‌های خود در بازار آهن ادامه خواهد داد.البته این شرکت هنوز به نحوه قیمت‌گذاری پایه محصولات خود اشاره نکرده است،اما به نظر می‌رسد توافقات اولیه برای تعیین قیمت پایه صورت گرفته است. به نظر می‌رسد عرضه ذوب‌آهن بیشتر حالت نمادین داشته تا جلوه نمایی واقعی. چون این شرکت عرضه‌های دیروزش هم محدود و هم تنها به چند کالا ختم شد.

گروه بورس کالا- دیروز بالاخره بعد از دو هفته انتظار، ذوب‌آهن اصفهان عرضه‌های خود را در تالار بورس کالا آغاز کرد. با توجه به اینکه تقاضا در بازار بالا بود و کارگزاری‌ها تمامی دستور خریدهای خود را آماده کرده بودند، پیش‌بینی می‌شد قیمت‌ها روند افزایشی داشته باشد؛ اما برخلاف انتظار، بازار کاملا آگاهانه و هشیار نسبت به نرخ‌های پیشنهادی ذوب‌آهن اصفهان واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد از تالار بورس کالا، هرچند ذوب آهن نرخ کالاهای خود را براساس آخرین قیمت‌های سال قبل ارائه داد؛ اما با توجه به رکود بازار غیررسمی و کاهش قیمت تیرآهن در بازار، خریداران خواستار تعدیل قیمت‌ها از سوی ذوب‌آهن شدند در مقابل ذوب‌آهن هم در مقابل این خواسته مقاومت کرد که این مساله باعث شد تا قیمت‌ها روند منطقی و قابل قبولی را طی کنند.به عقیده فعالان بازار مقاومت خریداران از یک‌سو و پافشاری ذوب‌آهن از سوی دیگر باعث شد تا به‌رغم انتظار همگان، قیمت‌ها روند کاهشی به خود بگیرند.مقاومت این شرکت در نگه‌داشتن سطح قیمت‌ها، حتی باعث فروش نرفتن سبد تیرآهن ۲۲ این شرکت شد چون خریداران معتقد بودند این کالا با نرخ ۸هزار و ۴۰۰ریال قابل معامله نیست.

اما در نهایت با توافق در زمان مچینگ، معامله‌گران نرخ ۸هزار و ۲۰۰ریال را قبول کردند.

نکته قابل‌توجه این بود که به رغم اینکه خریداران قیمت‌ها را قبول نمی‌کردند؛ اما تقاضای بازار و اشتیاق مشتریان نسبت به خرید از رینگ فلزی شدید و قابل توجه بود، به طوری که کشمکش بر سر قیمت‌های پیشنهاد شده زمان معاملات را در هر یک از سبدهای عرضه طولانی‌تر کرد.

نخستین عرضه این شرکت، ۵هزار و ۲۸۰تن تیرآهن کوتاه ۱۴-۱۶-۱۸ بود که با نرخ پیشنهادی ۸هزار و ۲۰۰روی تابلو آمد،اما خریداران نرخ ۷هزار و ۵۰۰ریال را پیشنهاد دادند، با توجه به اینکه ۳۸هزار و ۹۰۰تن تقاضا برای این کالا ثبت شده بود، ذوب‌آهن حجم عرضه خود را تا سقف ۸هزار و ۳۶۰تن بالا برد؛ اما نماینده فروش این شرکت اعلام کرد اگر خریداران بر قیمت خود پافشاری داشته باشند، سقف عرضه را بالا نخواهد برد. در نتیجه با توجه به اینکه خریداران نرخ ذوب‌آهن را قبول نکردند، ذوب‌آهن به ۷هزار و ۹۰۰ریال نرخ خود را کاهش داد. در مقابل برخی خریداران هم از معامله عقب‌نشینی کردند. این مساله باز هم ذوب‌آهن را مجبور به کاهش قیمت کرد. بعد از اینکه قیمت به نرخ منطقی ۷هزار و ۷۵۰ریال رسید، با توجه به تقاضای بالای بازار، کارگزاران بر سر نرخی که خود توافق کرده‌ بودند، رقابت کردند که این مساله نهایتا قیمت را در بالاترین سطح به ۷هزار و ۸۲۵ریال رساند. ۸هزار و ۳۶۰تن از این کالا نهایتا با نرخ ۷هزار و ۸۰۶ریال معامله شد.

سبد تیرآهن ۲۰ ذوب‌آهن، سلف

۳۱/۲/۸۷، ۴هزار و ۸۴۰تن با نرخ ۹هزار و ۴۵۰ریال عرضه شد که تقاضای ۱۵هزار و ۸۴۰تنی برای آن به ثبت رسید.

اما با توجه به اینکه قیمت از نظر بازار بالا بود، تقاضا به ۶ هزار و ۳۸۰ تن کاهش پیدا کرد. بازار باز هم تقاضای کاهش نرخ داشت و به‌‌رغم آنکه نرخ ۹۲۰۰ ریال را ذوب‌آهن قبول کرد، خریداران ۹۱۵۰ ریال را پیشنهاد دادند. این کشمکش ادامه پیدا کرد تا جایی که نهایتا نرخ ۹۲۰۰ ریال مورد قبول خریداران واقع شد و نهایتا با این قیمت معامله شد.

سبد تیرآهن ۲۴ ذوب‌آهن ۶ هزارو ۱۶۰ تن با نرخ ۸ هزار و ۴۰۰ ریال عرضه شد که در مقابل ۲ هزار و ۶۴۰ تن تقاضا با نرخ ۸ هزار و ۲۰۰ ریال به ثبت رسید که این کالا هم در پس سماجت خریداران با نرخ پیشنهادی آنها معامله شد. اما با توجه به اینکه بازار معتقد بود قیمت بالاست تنها یک‌هزار و ۵۴۰ تن از این کالا به فروش رفت. در نتیجه ذوب‌آهن در فروش کامل این سبد ناکام ماند، سبد تیرآهن ۲۷، ۹ هزار و ۲۴۰ تن با نرخ ۹ هزار و ۸۵۰ ریال پیشنهاد شد که ۷ هزار و ۷۰۰ تن با نرخ ۸ هزار و ۵۰۰ ریال برای آن تقاضا ثبت شد. با توافق طرفین بر سر ۹‌هزار و ۶۰۰‌ریال نهایتا این کالا با افزایش عرضه هم روبرو شد که در نهایت ۹ هزار و ۲۴۰ تن از این کالا با نرخ کشف شده معامله شد. دیروز علاوه بر ذوب‌آهن، گروه ملی هم اولین عرضه خود را در سال جدید انجام داد. این شرکت سبد میلگرد A۲-A۳ را ۸هزار و ۳۰۰تن با نرخ ۹هزار و ۵۰۰عرضه کرد که این نرخ با موافقت خریداران مواجه شد. در نهایت همین مقدار کالا به دنبال افزایش عرضه شرکت معامله شد.

سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴-A۳ فولاد آذربایجان هم ۲هزار تن با نرخ ۹هزار و ۹۰۰ریال عرضه شد که خریداران نرخ پیشنهادی خود را ۹هزار و ۵۰۰ریال اعلام کردند. در نهایت این کالا ۵هزار تن با نرخ ۹هزار و ۹۰۰ریال به ثبت رسید.

دیروز، ایرالکو هم اولین فروش خود را انجام داد. شمش‌های آلومینیوم این شرکت که با نرخ‌های بالاتر از ۳هزار ریال پیشنهاد می‌شد، مورد موافقت بورس نبود؛ اما دیروز این شرکت با تعدیل نرخ خود موفق به فروش شد.

در نتیجه شمش خالص ۱۰۰۰P این شرکت ۲۹هزار و ۸۰۰ریال و با موافقت خریداران، ۲۰۰ تن معامله شد.