رضایت بازار از رشد حبابی قیمت‌ها!

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: فشار تقاضا روز گذشته باعث شد تا تیرآهن در بورس کالا با رقابت فشرده روبه‌رو شده و قیمت آن در بالاترین رقم به ۸۴۵۳ریال برسد. البته سبد عمده ذوب‌آهن اصفهان، تیرآهن۱۴ تا ۱۸ بود که بیش از ۵۰هزار تن با نرخ ۷هزارو ۴۸۸ریال معامله شد، از این‌رو خریداران، این قیمت را ملاک بازار قرار داده و بر اساس آن شروع به خرید در عرضه‌های بعدی کردند.

پس از رشد قیمت تیرآهن و ایجاد صف خرید برای آن، این موج به میلگرد هم رسید به طوری که علاوه بر میلگردهای ذوب‌آهن میلگردهای وارداتی و دیگر فولادسازان داخلی نیز با رشد مواجه شد که بالاترین قیمت میلگرد ۵۹۵۰ریال بود.

اگرچه ایجاد آرامش در فضای سیاسی کشور و با رشد نسبی اطمینان به بازار عامل رشد تقاضا عنوان می‌شود، اما به عقیده برخی از خریداران و حاضران در تالار بورس کالا این کارگزاران هستند که با رقابت و بازارسازی زمینه رشد قیمت‌ها و آنچه که هیجان خرید نامیده می‌شود را در بورس ایجاد می‌کنند. به طوری که در برخی عرضه‌ها در حالی که حجم عرضه بسیار کم بود، بعضی از آنها با حداکثر خرید وارد شده و باعث می‌شدند تا قیمت‌ها رشد کند.

البته دیروز چند تن از کارگزاران در پاسخ به سوال ناظر تالار که علت ثبت قیمت‌های بالا در سیستم را از آنها پرسیده بود، اعلام کردند این مشتریان آنها هستند که قیمت و حجم مورد نظرشان را با توجه به تحلیلی که از آینده بازار دارند اعلام می‌کنند و آنها بر اساس خواست خریداران وارد رقابت می‌شوند.

رکود بهتر است یا رشد حبابی قیمت‌ها

اگرچه قیمت‌‌هایی که در بورس ثبت شد، به گفته برخی از کارگزاران و فعالان بازار نشان از تاثیر قیمت‌های جهانی است، اما با توجه به اینکه تا روز قبل از عرضه (شنبه) روند بازار کند بود و از طرفی قیمت‌های ثبت شده با قیمت‌های یک هفته قبل فاصله زیادی داشت، برخی دیگر افزایش قیمت‌ها به بیش از ۸۰۰ تومان را منطقی نمی‌دانستند؛ به خصوص در مورد میلگرد که رشد قیمت آن میلگرد وارداتی را به۵۴۶ تومان رساند.

یکی از تجار در این خصوص معتقد است: رشد قیمت‌ها در بازار‌های جهانی هنوز به مرحله تثبیت نرسیده و تا یک روز قبل نیز معاملات در بازار تهران به کندی انجام می‌شد، از این رو ثبت قیمت‌های بالا در روز یکشنبه به نظر بیش از آنکه با تحلیل باشد به صورت احساسی بود.

به گفته وی، اگرچه بازار همیشه نسبت به تیرآهن خوش بین بوده و از آن استقبال می‌کند و اگرچه فروش این حجم کالا امیدواری زیادی را به بازار می‌آورد، اما آنچه که نگران‌کننده است رشد ۴۰ تا ۵۰ تومانی قیمت‌ها است که بدون توجیه است.

اما از سوی دیگر همانند چند هفته قبل به نظر می‌رسد خریداران نه تنها از این بابت ناراضی نیستند، بلکه اغلب از رشد قیمت‌ها که منجر به رونق معاملات می‌شود، استقبال می‌کنند. به بیانی دیگر به نظر می‌رسد دوره رکود در بازار ایران آنچنان طولانی شده که بازیگران آن اعم از تجار، فروشندگان و کارگزاران بالارفتن غیرمنطقی و بیش از حد انتظار قیمت‌ها را به رکود و کندی معاملات ترجیح می‌دهند.

یکی از خریداران با بیان اینکه بهبود بازار‌های جهانی که به صورت آرام شروع شده، به دلایل بروز بحث‌هایی چون تعرفه و واردات بیش از اندازه دیرتر به بازار ایران رسید، از این رو تجار منتظر چنین حرکت‌هایی در بورس بودند.

در همین حال یکی از تجار معتقد است اگرچه قیمت‌ها بالا رفته اما با توجه به اینکه همیشه به محض شروع تحویل‌های ذوب‌آهن در بازار، تمامی خریداران به یکباره فروشنده می‌شوند، احتمال کاهش قیمت‌ها وجود دارد ضمن اینکه همزمان با توزیع این کالا‌ها در بازارکه سلف ۳۱/ ۰۵ /۸۸ است، با ماه مبارک رمضان روبه‌رو خواهیم شد که همه ساله در این ایام مبادلات بازار کاهش پیدا می‌کند.

فروش ۱۱۲هزار تن کالا در بورس

دیروز در بورس مجموعا ۱۱۲ هزارو ۹۱۰تن کالا در بورس فروش رفت . بر این اساس از محصولات ذوب‌آهن تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ با نرخ ۶۸۰۰ ریال عرضه شد که پس از رقابت با ۵۸ تومان رشد به ۷۴۸۸ ریال رسید و ۶۶هزارتن معامله شد.

تیرآهن ۲۴ نیز از ۷۷۴۰ریال به ۸۱۹۰۳ریال رسید. تیرآهن ۲۲ نیز از ۷۶۱۰ ریال به ۸۰۲۳ ریال رسید.

تیرآهن ۲۰ با نرخ ۸۰۶۰ریال عرضه شد که به ۸۰۲۰ ریال رسید. تیرآهن ۱۴ تا ۲۷ از ۷۱۰۰ ریال به ۷۷۹۹ریال رسید . تیرآهن ۱۸ تا ۲۷ نیز از ۷۳۵۰ ریال به ۷۹۹۹ ریال رسید. سبد میلگرد A۳ا ۱۰ تا ۲۲ این شرکت از ۵۴۰۰ ریال به ۵۹۵۰ ریال رسید. سبد میلگرد A۲ا ۱۰ تا ۳۲ نیز از ۷۴۵۰ریال به ۵۶۸۸ ریال رشد کرد. سبد میلگرد A۳ا ۱۶ تا ۲۲ از ۵۳۵۰ ریال به ۵۵۵۵ ریال رشد کرد. سبد میلگرد A۳ ا۸تا ۱۴ نیز از ۴۵۰۰ ریال به ۶۰۲۴ ریال رسید.

رشد قیمت میلگرد آذربایجان و گروه ملی و خراسان

دیروز در معاملات بورس میلگرد A-۳ا۱۰ تا ۲۵ ترکیه ۶۶۰۰ تن معامله شد که قیمت آن از ۵۲۵۰ ریال به ۵۴۳۰ ریال رسید. تیرآهن ۱۴ شرکت روسیه‌ای نیز ۴۰۰ تن عرضه شد که با توجه به عدم افزایش عرضه از ۶۳۰۰ریال به ۶۳۳۶ ریال رسید. میلگرد فولاد آذربایجان و خراسان نیز به ترتیب ۳۰۰۰ و ۱۱۰۰ تن معامله شدند که میلگرد آذربایجان از ۵۴۷۷ریال به ۵۶۱۷ ریال و میلگرد خراسان در۵۶۰۰ ریال ثابت ماند. اما دیگر میلگرد خراسان که ۶۰۰تن معامله شد از ۵۶۰۰ریال به ۵۶۴۸ریال رسید. میلگرد گروه ملی نیز ۳هزار تن معامله شد و از ۵۵۰۰ریال به ۵۷۰۰ریال رسید. میلگرد اکینسلر دمیر ترکیه نیز از ۵۲۵۰ریال به ۵۳۷۷ریال رشد کرد و ۴۴۰۰ تن معامله شد.