التهاب پتروشیمی‌ها در بورس‌کالا

گروه بورس کالا- گریدهای متفاوت پلی اتیلن سنگین بادی و پی وی سی در معاملات روز سه شنبه بورس کالا نسبت به هفته گذشته رشد داشت.

به گفته فعالان اقتصادی، با گذشت زمان زیادی از عرضه کالاهای پتروشیمی در بورس کالا با این حال هنوز تعداد زیادی از محموله‌ها همچون پی وی سی، گریدهای متفاوت پلی اتیلن سنگین بادی، سود کاستیک، آرگون و جوش شیرین مصرف کنندگان بسیاری را نگران کرده و بازار پتروشیمی‌ها را ملتهب ساخته است.

هفته‌های گذشته عرضه اندک بازرگانی پتروشیمی سبب شد تا قیمت‌ها درحد چشمگیری افزایش یابد، اما روز سه‌شنبه بازرگانی پتروشیمی عرضه‌ها را به یک باره افزایش داد، تا آنجا که عرضه برخی از کالاها در مقابل چشمان متعجب کارگزاران به ۳۰۰۰ تن نیز رسید.

البته برخی از فعالان اقتصادی می‌گویند: بازرگانی پتروشیمی در هفته‌های گذشته توانست با اتکا به عرضه اندک محصولات پتروشیمی، قیمت‌ها را تا حد زیادی افزایش دهد و به این ترتیب سود کلانی به جیب بزند، اما نماینده بازرگانی پتروشیمی علت عرضه‌های کم پتروشیمی را تعمیرات تعداد زیادی از کارخانه‌ها در تابستان می‌داند.

افزایش قیمت پلی اتیلن سنگین بادی ۰۰۳۵

با این حال عرضه اندک و نامنظم تعدادی از کالاهای پتروشیمی در بورس کالا سبب شده تا مصرف‌کنندگان بسیاری این روزها خرید از بازار غیررسمی را به بورس کالا ترجیح بدهند.

گریدهای متفاوت پلی اتیلن سنگین بادی،

پی وی سی، پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری۸۲۱ و ABS تزریقی از این دست محصولات هستند که روز سه شنبه در بورس کالا با افزایش قیمت روبه‌رو شدند.

در این روز پلی اتیلن سنگین بادی ۰۰۳۵ پتروشیمی بندرامام با نرخ ۱۰۸۹۵ ریال و حجم ۲۵۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۳۳۰۰ ریال خریداری شد.

پلی اتیلن سنگین بادی BL۳ پتروشیمی جم با نرخ ۱۰۸۹۵ ریال و حجم ۱۰۰۱ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۲۵۰۰ریال خریداری شد.

پلی وینیل کلراید ۶۵۵۸ پتروشیمی بندرامام با نرخ ۸۳۹۸ریال و حجم ۳۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۰۳۵۱ریال خریداری شد. پلی وینیل کلراید۷۰۵۴ پتروشیمی بندرامام با نرخ ۸۵۸۷ ریال و حجم ۳۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۰۷۰۰ریال خریداری شد. ABS تزریقی پتروشیمی تبریز با نرخ ۱۳۰۰۴ریال و حجم ۵۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۵۵۵۵ خریداری شد.

پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری ۸۲۱ پتروشیمی تندگویان با نرخ ۱۰۳۵۱ریال و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۰۸۹۹ریال خریداری شد. پلی اتیلن سبک فیلم ۰۰۷۵ پتروشیمی بندرامام با نرخ ۱۱۴۰۲ریال و حجم ۲۵۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۲۰۴۹ریال خریداری شد.

واردات راه حل کاهش نرخ پتروشیمی‌ها نیست!

غفاری، مدیر تالارهای بورس کالا درباره افزایش قیمت این کالاها می‌گوید: مشکل عرضه اندک آرگون و سود کاستیک در بورس کالا به دلیل اختصاصی بودن تجهیزات تولید آنها است. اما غفاری دلیل عرضه اندک گریدهای متفاوت پلی اتیلن سنگین بادی را نمی‌داند و از کارگزاران می‌خواهد در این باره صحبت کنند، اما هیچ‌کدام از کارگزاران بورس کالا حاضر نمی‌شوند در این باره حرفی بزنند.

مدیر تالارهای بورس کالا معتقد است واردات این کالاها به داخل کشور، مشکل افزایش قیمت آنها را در بورس کالا حل می‌کند، اما یکی از آگاهان بازار که با واردات کالا به داخل کشور مخالف است در این باره به خبرنگار دنیای‌اقتصاد می‌گوید: میزان عرضه و تقاضا در بازار پتروشیمی‌ها یکسان است، اما در بورس کالا به دلیل وجود واسطه‌ها تقاضای کاذب افزایش یافته است، به همین دلیل نیازی به واردات کالا نیست، بلکه باید با نقش پررنگ واسطه‌ها برخورد شود.

وی در ادامه می‌گوید: هیات وزیران در سال ۱۳۸۶ پتروشیمی را موظف به کشف قیمت در بورس کالا کرد، این اتفاق زمانی رخ داد که ساختارها هنوز در بورس کالا شکل نگرفته بود. وی معتقد است، ۸۰درصد کالاها باید در بورس برای کشف قیمت عرضه شود و مابقی آن باید میان مصرف‌کنندگان و صنایع پایین دستی بدون واسطه و رقابت عرضه شود، اگر این اتفاق بیفتد، دیگر شاهد تقاضای کاذب در بازار نخواهیم بود.

این آگاه بازار می‌گوید: انحصاری بودن شرکت‌های عرضه‌کننده پتروشیمی‌ها نیز در بورس کالا سبب می‌شود، قیمت‌ها رشد چشمگیری داشته باشد؛ چرا که این شرکت‌ها با هماهنگی با یکدیگر سعی می‌کنند بازار این محصولات را قبضه کنند.