بازار بی‌رونق فولاد داخلی

گروه بورس کالا- در معاملات بورس کالا در رینگ فلزی‌ها دیروز هم معاملات بدون هیجان بود و تنها ۳ محصول ذوب‌آهن، یک محصول خراسان و یک سبد میلگرد چینی معامله شد.

در این روز محصولات ذوب‌آهن با قیمت ثابت معامله شد. بر این اساس تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ این شرکت یک‌هزارو ۱۴۰ تن عرضه شد که ۳۸۰ تن با قیمت ۷۰۵۰ ریال معامله شد. میلگرد A-۳ا ، ۱۰ تا ۳۲ این شرکت با قیمت ۵۵۰۰ ریال عرضه شد که ۲۵۰ تن معامله شد. در این روز همچنین میلگرد A-۳،ا ۸ تا ۲۰ این شرکت با قیمت ۵۴۰۰ریال فروش رفت.

در این روز میلگرد چین (A-۳، ا۲۰ تا ۲۸ ) که توسط شرکت بازرگانی دولتی عرضه شده بود، با قیمت ۴۶۰۰ریال روی تابلو آمد. با توجه به اینکه این نرخ در مقایسه با کالاهای مشابه داخلی پایین تر بود و تنها ۱۱۰۰ تن عرضه شده بود، خریداران زیادی وارد بازار شدند. اما با عدم پاسخگویی به تقاضای ۵هزار تنی برای این محصول در نهایت ۴۶۵۲ریال معامله شد که در مقایسه با محصولات داخلی ۱۰۰تومان ارزان‌تر بود.

گفته می‌شود کالاهای وارداتی خصوصا میلگرد‌های چینی در شهرهای دیگر نیز خریداران بیشتری در مقایسه با محصولات داخلی دارند.

یکی از تاجران بازار می‌گوید: این میلگرد‌ها اگرچه از لحاظ ظاهر در مقایسه با داخلی‌ها به رنگ کاملا مشکی نیستند و رنگ آنها زرد است، اما قیمت مناسب و پایین بودن قیمت آنها در بازار، نظر مشتری‌ها خصوصا مشتری‌های غیرپروژه‌ای را به خود جلب می‌کنند.

ضمن اینکه مهندسین ناظر نیز به استفاده این کالاها در ساختمان‌های کوچک ایرادی نمی‌گیرند. علاوه بر این گفته می‌شود اخیرا این کالاها در بازار آزاد به لحاظ بوروکراسی کمتر آن در مقایسه با بورس بهتر فروش می‌روند.

از این رو برخی معتقدند اگر تولیدکنندگان داخلی نیز نرخ کالاهای خود را به سطح وارداتی‌ها برسانند، می‌توانند توان رقابت خود را بالا ببرند؛ اما با توجه به قیمت شمش فولاد، فروش زیر ۵۰۰ تومان برای کارخانه‌ها توجیه ندارد. ضمن اینکه کاهش بیشتر از سوی فروشندگان داخلی تاثیر روانی منفی بر بازار خواهد گذاشت و امکان دارد به رکود بیشتری دامن بزند. فعالان بازار معتقدند به همین دلیل است که ذوب‌آهن شدیدا بر کنترل قیمت‌ها در بورس و نگه داشتن آن اصرار دارد. البته دیروز فولاد آذربایجان میلگرد خود را با ۵ تومان کاهش ۵۳۵۰ریال عرضه کرد اما خریداری برای آن وارد رینگ نشد.

در این روز علاوه بر این کالا، تیرآهن چینی نیز که با قیمت ۵۸۰۰ریال عرضه شده بود، خریداری نداشت.

فعالان بازار شرایط فعلی بازار را خواب بازار آهن نامیده و امیدوار هستند با شروع به کار پروژه‌های عمرانی بزرگ و اصلی دولت و با تقویت ساخت‌وساز در کشور این شرایط از بین برود و در این راه برنامه ریزی دقیق‌تر بازرگانی دولتی در جریان تنظیم بازار را خواهان هستند. به گفته فعالان بازار در حال حاضر امکان پیش‌بینی اینکه بازار در یک ماه آینده چگونه خواهد بود وجود ندارد؛ از این رو است خریدهای سلف چه در بورس و چه در بازار آزاد طرفدار زیادی ندارد.

دیروز در بورس کالا میلگرد فولاد خراسان (A۳_۱۲) با قیمت ۵۶۰۰ریال، ۲۶۰ تن معامله شد.