آغازشمارش معکوس بحران در بازار پتروشیمی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: عرضه نامنظم سود کاستیک، آرگون و جوش شیرین در معاملات بورس کالا، طی هفته‌های گذشته مشکلات بسیاری برای مصرف‌کنندگان ‌ایجاد کرد، با ‌این حال در معاملات روز چهارشنبه بورس کالا باردیگر جوش شیرین عرضه نشد؛ کالایی که حجم زیادی از تقاضای بازار را به خود اختصاص داده است، اما هر بار بحران کمبود برخی کالاها‌، سبب می‌شود اعتراض‌ها در بورس کالا به اوج برسد.

در معاملات‌ این روز سود کاستیک شرکت سابیک عربستان با نرخ ۲۲۰۰ ریال و حجم ۳۰۰۰‌تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۳۷۰۰ ریال خریداری شد.

محدودیت در واردات مواد پتروشیمی‌‌

با ‌اینکه روز چهارشنبه سود کاستیک در بورس کالا عرضه شد، اما ‌این کالای وارداتی سلف بود و سبب شد تا بار دیگر مصرف‌کنندگان بسیاری از خرید ‌این محصول ناامید شوند.

یک آگاه بازار در‌این باره به خبرنگار دنیای اقتصاد می‌گوید: مشکلات سیاسی سبب شده تا واردات محموله‌های شیمیایی و پلیمری به سادگی صورت نگیرد، به همین دلیل شاهد کاهش میزان واردات به داخل کشور هستیم.

عقب نشینی سابیک از بازار‌ایران

به گفته یکی از فعالان بازار، شرکت سابیک عربستان حاضر نشده به‌ایران کالاهای مورد‌نیازش را بفروشد و به همین دلیل بازرگانی پتروشیمی‌مجبور شده است تا از قطر مقدار زیادی کالا وارد کند.‌این فعال بازار از فروش سلف سود کاستیک ابراز نگرانی کرد و گفت: بعید می‌دانم شرکت سابیک عربستان به بازرگانی پتروشیمی ‌سود کاستیک فروخته باشد، به همین دلیل مطمئنا بازرگانی پتروشیمی‌برای وارد کردن ‌این کالا با مشکل روبه رو می‌شود و در آینده‌ای نزدیک قادر به تحویل‌ این کالا به خریداران نیست.

یک آگاه بازار به خبرنگار دنیای اقتصاد می‌گوید: واردات می‌تواند مشکل عرضه سودکاستیک، آرگون و جوش شیرین را حل کند؛ چرا که اگر نگاهی به واردات سال‌های گذشته سود کاستیک داشته باشیم، نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر واردات‌ این کالا بسیار زیاد بوده‌، اما سال ۸۷ واردات‌ این کالا بسیار کاهش یافته است و‌ این موضوع سبب شد تا مصرف‌کنندگان بسیاری دچار مشکل شوند.

انحصار در فروش کالاهای شیمیایی و پلیمری

وی معتقد است، انحصاری بودن بسیاری از کالاهای شیمیایی و پلیمری نیز مشکل را دو برابر کرده؛ چرا که تنها بازرگانی پتروشیمی‌قادر به واردات کالاها به داخل کشور و همچنین عرضه در بورس کالا هستند و‌ این موضوع سبب می‌شود تا شرکت‌های عرضه کننده مواد پلیمری نتوانند با بازرگانی پتروشیمی‌رقابت کنند.

عرضه نامنظم در بورس کالا

یکی دیگر از مشکلاتی که در خصوص سودکاستیک، آرگون و جوش شیرین در بورس کالا به چشم می‌خورد، عرضه نامنظم ‌این کالاها توسط بازرگانی پتروشیمی‌است. عرضه با تناژ پایین و دو هفته در میان‌این کالاها سبب شده تا بازار شیمیایی‌ها با تقاضای زیادی از سوی خریداران مواجه شود.

یکی از فعالان اقتصادی نیز درباره عرضه نامنظم پتروشیمی‌ها در بورس کالا می‌گوید: نقش واسطه‌ها در بورس کالا بسیار پررنگ تر شده است و ‌این موضوع سبب شده تا بازرگانی پتروشیمی‌ بکوشد تا آنها را از صحنه حذف کند، به همین دلیل در معاملات هر هفته میزان عرضه‌ها را افزایش یا کاهش می‌دهد تا به ‌این طریق بتواند برخی از واسطه‌ها را دچار ضررهای مالی فراوان کند و در نتیجه آنها را از میان بردارد.

در معاملات ‌این روز عرضه آرگون پتروشیمی‌شیراز نیز محدود به ۲۰۰‌تن شد و اعتراض بسیاری از مصرف‌کنندگان را به همراه داشت، ‌این کالا با نرخ ۶۵۰۰‌ریال عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۲۹۹۹ خریداری شد. ‌این معامله در حالی رخ داد که تقاضای بازار برای خرید ‌این کالا بسیار زیاد بود، اما آرگون سلف معامله شد.

رشد قیمت محصولات پلیمری در بورس کالا

قیمت محصولات پلیمری در معاملات روزچهارشنبه بورس کالا رشد داشت. در ‌این روز پلی اتیلن سبک ۲۱۰۲ا TX۰۰- OFF پتروشیمی‌لاله با نرخ ۸۳۲۳‌ریال و حجم ۱۶۵۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۹۷۱۲‌ریال خریداری شد. همچنین

پلی اتیلن سبک OFFا-۲۱۰۲TX پتروشیمی‌لاله با نرخ ۹۴۶۴ریال و حجم ۲۴۹۷تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۰۸۴۶‌ریال خریداری شد.

پلی اتیلن سنگین - OFF درجه ۱ پتروشیمی ‌جم با نرخ ۸۷۱۶‌ریال و حجم ۱۹۸‌تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۰۸۵۷‌ریال خریداری شد. پلی اتیلن سنگین -OFF

درجه ۲‌پتروشیمی ‌مارون با نرخ ۸۰۱۴ریال و حجم ۶۹۳‌تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۰۵۸۸‌ریال خریداری شد. پلی اتیلن سنگین -OFF درجه ۲ همین پتروشیمی ‌با نرخ ۷۶۲۶‌ریال و حجم ۱۳۲‌تن رشد داشت و با قیمت ۱۱۰۰۰ریال خریداری شد. پلی اتیلن سنگین بادی OFF-BL۳ پتروشیمی‌جم با نرخ ۸۷۱۶‌ریال و حجم ۱۲۱۰‌تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۱۶۷۱‌ریال خریداری شد. پلی پروپیلن - OFF درجه ۱ پتروشیمی ‌مارون با نرخ ۸۳۸۶‌ریال و حجم ۲۲ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۰۲۰۱‌ریال خریداری شد.