آزاده حسینی

برخلاف فولاد قیمت فلزات غیرآهنی در یک ماه گذشته در اکثر بازارهای جهانی با نوسان روبه‌رو شد، اما این نوسان کمتر در بازارآهن دیده شد. یکی از دلایل این هماهنگی با بازارهای جهانی در فلزات غیرآهنی این است که این فلزات زودتر از پوسته سنتی خود خارج شده‌اند و از همین رو هماهنگی بیشتری با بازارهای خارجی دارند، از این رو پایه قیمت فلزات رنگی در ایران معمولا نرخ ثبت شده در بورس فلزات لندن است که نه تنها در زمان رشد بلکه در نزول نیز تبعیت کرده و کاهش را تجربه می‌کنند؛ البته بازار آهن نیز در اواسط سال ۱۳۸۲ همزمان با افتتاح بورس فلزات وارد دوره جدیدی شد که قیمت‌ها در دوره‌های مختلف زمانی بر اساس شرایط با نرخ‌های جهانی هماهنگ می‌شود، البته این هماهنگی در برخی اوقات به دلیل وجود مسائل داخلی کمرنگ‌تر می‌شود.

در هفته جاری بازار آهن با تبعیت از رشد بازارهای جهانی اندکی رشد را تجربه کرد، اما همان طور که پیش‌بینی می‌شد به دلیل نبود دلایل کافی برای رشد و وجود عوامل مصنوعی باز هم کاهش یافت. این کاهش نیز همانند رشد کوتاه مدت بوده و به نظر می‌رسد قیمت‌ها مجددا به سطح قبلی خود بازگردد. از این رو پیش‌بینی وضعیت بازار آهن ساده‌تر از بازار فلزات غیرآهنی است؛ چراکه فعلا بازار فولاد دلیلی برای رشد و بهبود ندارد و تا زمانی که انگیزه کافی و در واقع ابزارهای حمایتی به این بازار تزریق نشود یا به بیان دیگر اتفاقات واقعی که همان اجرای پروژه‌ها از سوی دولت و احیای ساخت‌و‌ساز در بخش مسکن نیفتد، نمی‌توان انتظار تغییر را در این بخش داشت؛ اما در بخش فلزات غیرآهنی به دلیل استفاده صنعتی از این محصولات و موارد متعدد استفاده، قیمت این فلزات همگام با نوسان بازارهای جهانی تغییر یافته و از همان رو پیش‌بینی اوضاع آتی نیز اندکی مشکل می‌شود؛ البته با بررسی و مطالعه وضعیت بازارها و مبادلات آتی در بورس‌ها به خصوص بورس لندن می‌توان به آن دست یافت، اما قطعی نیست. با بررسی بازارها پیش‌بینی می‌شود آلومینیوم در ۳ ماه آتی اندکی رشد داشته و مس تغییر محسوس نخواهد داشت و با نوسانات جزئی روبه‌رو خواهد شد. سرب نیز اندکی رشد خواهد یافت.

همچنین پیش‌بینی می‌شود نیکل و قلع با توجه به میزان موجودی انبارها و سایر تحرکات موجود در این بازارها با اندکی کاهش قیمت روبه‌رو شود. روی نیز به نظر می‌رسد با توجه به روند صعودی موفقیت‌آمیزی که تاکنون داشت اندکی نیز رشد داشته باشد. موارد فوق احتمال بوده و با توجه به عوامل تاثیرگذار بر روند قیمت فلزات ذکر شده است.