بازار منتظر آهن

منیژه حیاتی

با وجود فروکش کردن موج افزایشی قیمت آهن‌آلات در بازار آزاد ، دیروز بازهم معاملات فولادی‌ها در بورس با رقابت مواجه شد و حتی تیرآهن چینی عرضه شده از سوی بازرگانی نیز در حجم قابل توجهی معامله شد. البته عرضه کالاها در این روز از نظر تعداد محدود بود، به طوری‌که تنها ۳ کالا عرضه شد.

دیروز برای تنها کالای عرضه شده برای ذوب آهن تقاضای بالایی وجود داشت، اما با توجه به اینکه هنوز دلیل موجهی برای رشد قیمت‌ها چه در بورس و چه در خارج از بورس وجود ندارد، سلف بودن کالای ذوب آهن علت عمده ثبت تقاضای ۴۰۰هزار تنی برای آن مطرح شد.

البته در این میان احتمال کاذب بودن تقاضا نیز وجود دارد، اما با توجه به اینکه ثبت تقاضا در بورس مراحلی مشخص را طی می‌کند، کارگزاران این مساله را رد کرده و با توجه به کیفیت کالای ذوب آهن و اینکه تحویل آن در پایان مهرماه عرضه می‌شود نسبت به واقعی بودن آن اعتماد دارند. یکی از کارگزاران در این خصوص می‌گوید: برخی از خریداران ما با اشاره به اینکه تا پایان تیرماه به هر صورت تکلیف کابینه مشخص شده و تسهیلات پروژه‌های عمرانی تعیین تکلیف می‌شود، نسبت به خرید سلف‌های شهریور و آبان امیدوارترند.

به عقیده این گروه با توجه به اینکه در حال حاضر نقدینگی در بازار بسیار پایین است، با ورود پول‌های خریداران دولتی، بازار در ماه‌های آینده تغییر می‌کند که البته این مطلب هم صددرصدی نیست؛ چرا که خریدهای پاییز به بعد، تحت‌الشعاع شرایط فصلی قرار دارد و امکان دارد با ورود به پاییز روند بهبود معاملات مجددا کند شود. از این رو برخی از تجار معتقدند خرید در حال حاضر هنوز ریسک دارد و امکان پیش‌بینی دقیق از آینده را ندارند؛ چرا که ممکن است به واسطه آغاز به کار وزرای جدید خریدهای پروژه‌ای وارد بازار شود، اما مشخص نیست بازارهای جهانی در این زمان در چه شرایطی قرار داشته باشند و اصولا قیمت شمش در ماه‌های آینده نیز فاکتور مهمی‌ محسوب می‌شود.

در همین راستا یکی از خریداران آهن از بورس با اشاره به رشد قیمت آهن در روزهای ابتدایی هفته معتقد است تجار از این رشد قیمت‌ها هر چقدر هم که بی‌منطق باشد استقبال می‌کنند؛ از این‌رو کمتر کسی نسبت به آن اعتراض می‌کند، اما هنوز کشش کافی برای پذیرش کالاهای دیگر شرکت‌ها به جز ذوب آهن با قیمت‌های بالاتر وجود ندارد.

کاهش مشکلات ناشی از تعهدات مالی در بازار آهن

در همین حال یکی از تجار با اشاره به بهبود نسبی معاملات در بازار می‌افزاید: در هفته جاری چه در روزهایی که قیمت‌ها رو به رشد بوده یا در زمان کاهش به نسبت قبل، حجم معاملات در بازار آزاد بیشتر شده، اما بالابودن حجم تقاضا به این معنی نیست که در همه موارد این تقاضا‌ها واقعی بوده است.

وی در این خصوص می‌افزاید: برای مثال در یک روز خریداری با ۱۰هزار تن تقاضا وارد بازار شده و این تقاضا به همه فروشندگان پیشنهاد شده و به اصطلاح در بازار می‌پیچد؛ در نتیجه بعد از چند ساعت این ۱۰هزار تن ظاهرا به ۱۰۰هزار تن افزایش می‌یابد و موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود؛ در حالی که در واقع این‌طور نیست.

وی در ادامه این موضوع را که خریداران باید در هر صورت جانب احتیاط را رعایت کرده و بیهوده قیمت‌ها را افزایش ندهند، مطرح کرد.

البته در این میان کاهش سرعت مشکلات تعهدات مالی در بازار نیز به گفته فعالان کاهش پیدا کرده و در صورت تداوم این شرایط اطمینان تجار برای خرید بیشتر می‌شود.

تیرآهن چینی ۵۶۰ تومان

دیروز سبد میلگرد مخلوط ذوب آهن که شامل تیرآهن و میلگرد بود، با نرخ ۵۱۵ تومان پیشنهاد شد که در پی فشار تقاضا قیمت آن به ۵۴۱ تومان رشد کرد. این کالا که ۴۹۶ هزار تن تقاضا داشت ۱۷هزار و ۷۲۰ تن معامله شد.در این روز سبد میلگرد ۳۲-A۳ - ۱۴ فولاد کویر در بورس با نرخ ۵۴۵ تومان عرضه و با همین قیمت معامله شد. آخرین نرخ ثبت شده برای این کالا ۵۳۰ تومان بود.

در این روز تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ چین با قیمت ۵۶۰ تومان یک‌هزار و ۳۲۰ تن معامله شد. یک‌هزار و ۳۲۰ تن از این کالا در زمان مچینگ فروش رفت.