تقاضای بالا، شیمیایی‌ها را گران کرد

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: معاملات روز چهارشنبه گروه شیمیایی‌ها در حالی رخ داد که آرگون پس از دو هفته عدم‌عرضه ۲۰۰ تومان گران‌تر از روزهای گذشته معامله شد. همچنین تقاضا برای خرید این کالا ۸۰۰ تن بود، اما پس از مدت‌ها غیبت تنها ۲۰۰ تن آرگون در معاملات روز گذشته بورس کالا عرضه شد. در این روز آرگون پتروشیمی ‌شیراز با نرخ ۱۳۹۰ تومان فروخته شد.

در معاملات روز چهارشنبه نیز با وجود مخالفت بورس کالا با فروش محصولات پتروشیمی‌ به پروانه‌داران، جوش‌شیرین، سودکاستیک و آرگون تنها به خریداران دارای پروانه فروخته شد.

سودکاستیک ۲۰ تومان گران شد

در معاملات این روز سودکاستیک داخلی و وارداتی در حالی عرضه شد که هفته گذشته این کالا به خاطر ثبت اشتباه در تابلوی بورس از صف خرید حذف شده بود.

اگرچه عرضه اندک این کالا طی ماه‌های گذشته در بورس کالا بحران‌های بسیاری ایجاد کرد، اما با این حال، تاکنون تدبیری برای متعادل ساختن بازار این کالا از سوی بازرگانی پتروشیمی ‌و بورس کالا صورت نگرفته است. در این روز سودکاستیک پتروشیمی ‌بندرامام با نرخ ۴۶۳ تومان فروش رفت که نسبت به معاملات روزهای گذشته ۲۰ تومان گران‌ترشد.

به گفته فعالان اقتصادی، عرضه اندک سودکاستیک و آرگون در بورس کالا سبب شده است تا بازار این محصولات دچار تنش شود.

عرضه جوش‌شیرین بندرامام با نرخ ۵۰۵ تومان جوش‌شیرین پتروشیمی ‌بندرامام نیز در معاملات این روز با نرخ ۵۰۵ تومان و حجم ۵۰۰ تن عرضه شد که ۱۳۰ تن از آن توسط کارگزاران خریداری شد.

آگاهان بازار از عرضه اندک این کالا طی ماه‌های گذشته در بورس کالا ابراز نگرانی کرده و معتقدند عرضه اندک محصولات پتروشیمی ‌و تقاضای زیاد در بازار سبب می‌شود تا بازار شیمیایی‌ها دچار التهاب شود.

در این روز به دلیل اینکه حجم بالایی از جوش‌شیرین توسط کارگزاران خریداری نشده، بورس کالا وعده داد که هفته آتی جوش‌شیرین بدون محدودیت در رینگ پتروشیمی ‌عرضه شود.

در این روز همچنین جوش‌شیرین وارداتی نیز عرضه شد که به گفته فعالان اقتصادی قیمت بالای این کالا سبب شد تا کارگزاران تمایلی به خرید جوش وارداتی نشان ندهند.

رشد نرخ کربنات سدیم سبک و سنگین در بورس کالا

در معاملات این روز کربنات سدیم سبک و سنگین که در روزهای اخیر دچار مشکل عدم تحویل حواله‌ها از سوی بازرگانی پتروشیمی‌ بود، با افزایش نرخ در رقابت مواجه شد.

کربنات سدیم سبک و سنگین در این روز با نرخ ۱۶۶ تومان عرضه شد که در رقابت افزایش نرخ داشت و به‌ترتیب با قیمت ۲۰۴ و ۲۱۵ تومان خریداری شد.