محرومیت محصولات فولاد مبارکه از بورس کالا

گروه بورس کالا- با تداوم تاخیر‌های فولاد مبارکه در ارائه محصولات خود در رینگ مبادلاتی بورس کالا سازمان بورس و اوراق بهادار در اقدامی این شرکت را تا زمان تحویل محصولات خود از ادامه عرضه در رینگ فولادی بورس کالا محروم کرد. محرومیت محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا در حالی صورت می‌گیرد که طبق قانون، شرکت‌های فولادی مکلف به عرضه محصولات خود در بورس کالا شده و به موجب آن از نیمه دوم سال ۱۳۸۲ شرکت‌های فولادی دولتی محصولات خود را در بورس کالا عرضه کردند.

بزرگ‌ترین تنبیه بورس کالا

این تصمیم برای نخستین بار در طول دوران فعالیت بورس کالا رخ داده و تاکنون هیچ یک از شرکت‌های پذیرش شده با چنین تنبیهی از سوی بورس مواجه نشده بودند. البته طبق اظهارات محمودرضا خواجه‌نصیر، رییس اداره امور بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار در صورت تاخیر در تحویل بیش از سه ماهه محصولات مبارکه، پذیرش آنها در بورس لغو خواهد شد. این در حالی است که محمود غفاری، مدیر امور ناظرین و تالارهای شرکت بورس کالای ایران در گفت‌و‌‌گو با خبرگزاری موج، با بیان عدم پایبندی فولاد مبارکه به برخی از تعهدات خود در فروش کالاها در بورس کالا، به مهلت ۱۱ روزه این تولید‌کننده فولادی در ثبت سفارش کالاهای فروخته شده خود اشاره کرد.

وی اظهار داشـت: بر اساس قوانین بورس کالا اگر تولید‌کننده کالایی در زمان موعد مقرر، از تحویل کالا خودداری کند، علاوه بر پرداخت اصل مبلغ کالا و جرایم متعلقه، امکان طرح دعوا را در مراجع ذی‌صلاح برای مابه‌التفاوت از سوی خریداران فراهم می‌آورد.

غفاری ادامه داد: با پایان مهلت ۱۱ روزه و عدم تحویل کالاهای سفارش داده شده از سوی فولاد مبارکه، می‌توان عنوان کرد که این تولیدکننده فولادی به تعهدات خود عمل نکرده است.

به گفته وی، با توجه به اعلام کتبی فولاد مبارکه اصفهان در خصوص عدم تحویل کالاهای فروخته شده خود در بورس کالا، تا زمان مشخص شدن تکلیف کالاهای فروخته شده این تولیدکننده فولادی قادر به عرضه محصولات خود در بورس کالا نیست. وی با بیان این که «متاسفانه بحران اسفند ماه به کل عرضه‌های فولاد مبارکه تسری یافته است»، تصریح کرد: با توجه به نزولی بودن بازار، هرگونه اعمال محدودیت به فولاد مبارکه، به التهاب بازار کمک می‌کند.

مشکل سازمان بورس با فروش به پروانه‌داران

محمودرضا خواجه‌نصیر، رییس اداره امور بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار در این رابطه همچنین اظهار داشت: علاوه بر تاخیر در تحویل محصولات مبارکه بر اساس شرایط اعمالی از سوی فولاد مبارکه اصفهان، کالاهای این کارخانه به مشتریانی تحویل می‌شد که دارای پروانه بهره‌برداری تولید می‌بودند که این مساله به شدت از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت بورس کالا مورد پیگیری و ممنوع اعلام شد.

خواجه‌نصیر اضافه کرد: به‌رغم اعلام ممنوعیت اعمال این روش از سوی سازمان بورس، فولاد مبارکه همچنان به رویه خود ادامه می‌دهد، به گونه‌ای که استمرار اعمال این محدودیت‌ها از سوی این تولید‌کننده محصولات فولادی منجر شد تا چندین بار بورس کالا از عرضه‌های فولاد مبارکه جلوگیری کند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که فولاد مبارکه از سوی وزارت صنایع و معادن برای عرضه و فروش محصولات به پروانه‌داران و به صورت سهمیه‌بندی از سوی وزارت صنایع و معادن تحت فشار بوده اظهار داشت: فولاد مبارکه اصفهان باید مشخص کند که از وزارت صنایع و معادن تبعیت می‌کند یا سازمان بورس.

وی ادامه داد: با افزایش یافتن حجم تعهدات این شرکت چنین تصمیمی از سوی سازمان بورس و شرکت بورس کالا گرفته شد و اگر قرار باشد شرکتی تنها نام بورس را یدک کشیده و بر شفافیت بازار را مورد تردید قرار دهد بهتر است عرضه نکند.

نارضایتی کارگزاران از فولاد مبارکه

خروج محصولات این شرکت از لیست کالاهای بورس پس از آن صورت گرفت که از ابتدای سال جدید عملکرد فولاد مبارکه در حوزه فروش، ثبت سفارش و تحویل کالا، نارضایتی‌های بسیاری را در میان فعالان بازار ایجاد کرد؛ به طوری که از یکسو، خریداران با محدودیت‌های متعددی در زمان خرید روبه‌رو شده و از سوی دیگر به دلیل عدم ثبت سفارش و تحویل کالا با خودداری‌های مبارکه روبه‌رو شده‌اند.

از این رو کارگزاران بورس کالا معتقدند در حالی که طبق خواست مبارکه، مشتریان آنها اقدام به واریز ۱۰۰ درصدی وجه تضمین خرید کرده و حتی محدودیت خرید با تناژ ۱۰۰ تن را نیز قبول کرده اند، طی این مدت با مشکلات زیادی در حوزه تحویل و ثبت سفارشات مواجه شده‌اند.

در همین حال، یکی از کارگزارانی که مشتری آن با مشکل تحویل کالا مواجه شده می‌گوید: مسوولان بورس کالا همواره به این امر تاکید می‌کنند که بورس مکانی است که معاملات تضمین می‌شود از این رو تداوم این وضعیت در معاملات محصولات فولاد مبارکه به این اصل لطمه می‌زد از این رو بود که بورس بالاخره به صورت جدی با آن مقابله کرد.

در همین حال فعالان بازار این سوال را مطرح می‌کنند که آیا توجیه دارد محدودیت تناژی یا محدودیت فروش کالا به افرادی که پروانه تولید دارند، در شرایطی که بازار راکد است و خریداران به سختی وارد بازار می‌شوند، اجرا شود و وقتی بازار با کمترین حد تقاضا روبه‌رو است اصولا فلسفه چنین اقداماتی در بورس چیست؟ یکی از کارگزاران با اشاره به اینکه این محدودیت‌ها در شرایط بحرانی و افزایش تقاضا از سوی وزارت صنایع اجرا شد، اما این تصمیم متعلق به آن زمان و همان شرایط بود معتقد است نباید اجرای آن تداوم پیدا می‌کرد.

ماموریم و معذور

محمدرضا شمش‌آبادی معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه در رابطه با ممانعت از عدم محصولات این شرکت در بورس کالا گفت: چنین چیزی صحت ندارد و حتی در یک نامه کتبی به بورس کالا اعلام کردیم که تمام محصولاتی را که از تاریخ ۱۲ اسفند به بعد فروخته‌ایم طبق قوانین به تولید‌کنندگان تحویل داده‌ایم و تنها محصولاتی که قبل از این تاریخ و به تجار فروخته شده تاخیر در تحویل داریم؛ چراکه طبق درخواست وزارت صنایع و معادن تولید اولویت فروش و تحویل محصولات این شرکت با تولید‌کنندگان است و تا زمانی که وزارتخانه به ما اعلام نکند، از تحویل محصول به تجار معذوریم. وی ادامه داد: اگر در بین کسانی که محصول خود را تحویل نگرفته‌اند تولید‌کننده وجود دارد اعلام کند تا در اولین فرصت محصول تحویل شود.