قیمت «بیلت» ثابت ماند
در هفته مورد بررسی، قیمت بیلت در اغلب بازارهای عمده جهانی از روند باثبات و در برخی از آنها از روند صعودی برخوردار بوده است.

به گزارش سایت کارگزاری سی ولکس کالا به نقل از متال بولتن با توجه به کندشدن روند افزایشی قیمت آهن قراضه در بازارهای جهانی و نیز تداوم تقاضای ضعیف بیلت در اغلب مناطق مختلف جهان، قیمت بیلت صادراتی اغلب کشورهای عمده صادرکننده ثابت بوده است و تنها برخی از صادرکنندگان که قبلا قیمت خود را ثابت نگه داشته بودند، اقدام به بالابردن قیمت فروش خود کردند.
ترکیه نرخ صادراتی را تغییر نداد
تازه‌ترین اطلاعات از بازار ترکیه حاکی است، در هفته مورد بررسی‌، قیمت بیلت در بازار داخلی ترکیه و نیز قیمت معاملاتی این کشور در بخش صادرات، از روند تقریبا ثابتی برخوردار بوده است. در هفته مذکور، آخرین قیمت فروش بیلت در بازار داخلی ترکیه به طور متوسط ۵۷۰-۵۶۰ دلار/تن(تحویل درب کارخانه) اعلام شد که نسبت به هفته قبل تغییری نداشته است.
قیمت بیلت صادراتی ترکیه نیز معادل 570-560 دلار/تن، فوب اعلام شده است که در مقایسه با هفته گذشته ثابت بوده است. توقف روند افزایشی قیمت آهن قراضه صادراتی به مقصد ترکیه و عدم فعالیت قوی صادراتی بیلت به دلیل ضعف تقاضا از علل تثبیت قیمت بیلت ترکیه ذکر شده است.
رشد ۲۰ دلاری نرخ بیلت صادراتی CIS
در هفته مورد بررسی، قیمت صادراتی (معامله شده) بیلت تولیدکنندگان کشورهای CIS معادل 550-540 دلار/تن، فوب دریای سیاه گزارش شده است که نسبت به قیمت هفته گذشته حدود 20 دلار/تن رشد داشته است. به دنبال رشد قیمت آهن قراضه و افزایش هزینه‌های تولید طی چند هفته اخیر و نیز افزایش قیمت بیلت از سوی تولیدکنندگان سایر کشورها، همان‌طور که پیش بینی می‌شد، تولیدکنندگان بیلت کشورهای CIS در هفته مورد بررسی قیمت فروش خود را بالا بردند.
در هفته مورد بررسی، قیمت معاملاتی بیلت بر مبنای سی اف آر بنادر کشورهای منطقه خلیج‌فارس ۶۰۰-۵۹۰ دلار/تن، سی اف آر خلیج‌فارس گزارش شده است که در مقایسه با قیمت هفته قبل تغییری نداشته است. اطلاعات موجود نشان می‌دهد که در حال حاضر عمده صادرات بیلت کشورهای CIS به ایران صورت می‌گیرد و سطح قیمت فروش ۶۰۰-۵۹۰ دلار/تن، سی اف آر بنادر شمالی است که نسبت به هفته قبل ثابت بوده است.
علاوه بر ایران، محمولات محدودی به سوریه و عراق صادر می‌شود. واردات بیلت توسط تعدادی از کشورهای منطقه از قبیل امارات و قطر و عربستان، به دلیل بازار سرد میلگرد، همچنان ضعیف است و قیمت پیشنهادی بیلت صادراتی کشورهای CIS و ترکیه به مقصد کشورهای فوق به ترتیب 600-590 دلار/تن و 620-610 دلار/تن، سی اف آر اعلام شده است. گفته می‌شود با توجه به قیمت میلگرد در این کشورها که معادل 620-610 دلار/تن است، خرید بیلت در سطح قیمت‌های فعلی، به دلیل نبود حاشیه سود، فاقدتوجیه است.
در هفته مورد بررسی، قیمت بیلت در اغلب مناطق چین از روند صعودی قابل توجهی برخوردار بوده است. آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین (با احتساب ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده) برای گرید mnsi۲۰، ۴۲۳۷ یوآن/تن (۶۳۸ دلار/تن) اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته حدود ۱۴۰ یوآن/تن افزایش داشته است.
قیمت بیلت با کیفیت Q235 و Q195، 4137 یوآن/تن (623 دلار/تن) بوده است که در مقایسه با هفته قبل حدود 160 یوآن/تن رشد نشان می‌دهد. آخرین قیمت بیلت صادراتی چین معادل 777-776 دلار/تن، فوب اعلام شده است که نسبت به هفته قبل حدود 11 دلار/تن افزایش داشته است.