ثبات قیمت بیلت در بازار‌های جهانی - ۱۱ اسفند ۸۹
در هفته گذشته، قیمت بیلت در تعدادی از بازارهای جهانی باز هم از روند نزولی برخوردار بوده است.

به گزارش سایت سی ولکس کالا به نقل از متال بولتن جدیدترین اخبار از بازارهای مختلف نشان می‌دهد که تحت تاثیر کاهش قیمت آهن قراضه، تعداد دیگری از صادرکنندگان بیلت که در هفته‌های گذشته اقدام به کاهش قیمت نکرده بودند، در هفته مورد بررسی قیمت‌های فروش خود را کاهش دادند. هر چند گفته می‌شود که تقاضای خرید از سوی برخی کشورهای واردکننده که برای مدت طولانی از بازار خرید خارج بوده‌اند، درحال رشد می‌باشد و همین عامل تا حدودی جو مثبتی را در بازار ایجاد کرده است.
تازه ترین اطلاعات از بازار ترکیه حاکی است، در هفته مورد بررسی، قیمت معاملاتی بیلت در بازار داخلی و صادراتی ترکیه دارای رشد بوده است. با وجود کاهش قیمت آهن قراضه، قیمت بیلت به دلیل تقویت نسبی تقاضا و تلاش تولیدکنندگان برای بهبود حاشیه سود خود در بازار ترکیه رو به افزایش گذاشت. قیمت فروش بیلت در بازار داخلی ترکیه به‌طور متوسط645-640 دلار/تن (تحویل درب کارخانه) بوده است که در مقایسه با هفته قبل حدود 40-30 دلار/تن افزایش داشته است. همچنین، قیمت معاملاتی بیلت صادراتی ترکیه معادل630-620 دلار/تن، فوب اعلام شده است، در حالی که قیمت هفته قبل معادل 610-600 دلار/تن، فوب بوده است. قیمت بیلت وارداتی ترکیه از کشورهای CIS معادل 640-630 دلار/تن، سی‌اف‌آر اعلام شده است.
اطلاعات موجود نشان می‌دهد که قیمت معاملاتی بیلت تولیدکنندگان کشورهای CIS در هفته مورد بررسی معادل ۶۲۰-۶۱۰ دلار/تن، فوب دریای سیاه بوده است که در مقایسه با قیمت هفته قبل حدود ۲۰ دلار/تن کاهش داشته است. با توجه به کاهش صادرات بیلت کشورهای CIS طی هفته‌های اخیر و کاهش قیمت آهن قراضه و افت قیمت بیلت در سایر بازارهای جهانی و فشار خریداران برای کاهش قیمت، در هفته مورد بررسی صادرکنندگان بیلت کشورهای مذکور قیمت‌های صادراتی خود را کاهش دادند.
در هفته مورد بررسی، قیمت معاملاتی بیلت برمبنای سی‌اف‌آر بنادر کشورهای منطقه خلیج فارس 660-650 دلار/تن، سی‌اف‌آر اعلام شده است که در مقایسه با هفته قبل بالغ بر 10 دلار/تن افت داشته است. اطلاعات منتشره نشان می‌دهد که تجار و کارخانه‌های نوردی منطقه پس از مدت‌ها خروج از بازار خرید، به تدریج در حال بازگشت به بازار هستند. به‌رغم بهبود تقاضا، حجم معاملات تحت تاثیر فاصله اندک میان قیمت بیلت و میلگرد هنوز محدود می‌باشد.
قیمت بیلت وارداتی ایران معادل ۶۶۰-۶۵۰ دلار/تن، سی‌اف‌آر بنادر شمالی اعلام شده است که نسبت به هفته قبل تغییر محسوسی نداشته است.
در هفته مورد بررسی، قیمت بیلت در مناطق مختلف چین دارای رشد بوده است. قیمت بیلت در بازار داخلی چین (با احتساب 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده) برای گرید 20mnsi، 4573 یوآن/تن (694 دلار/تن) اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته بیش از 90 یوآن/تن رشد داشته است. قیمت بیلت با کیفیت Q235 و Q195 نیز، معادل 4447 یوآن/تن (675 دلار/تن) بوده است که در مقایسه با قیمت هفته گذشته بالغ بر 100 یوآن/تن افزایش داشته است. قیمت بیلت صادراتی چین معادل 826-820 دلار/تن، فوب اعلام شده است که در مقایسه با هفته قبل تغییری گزارش نشده است.