ابطال پروانه‌های بهره‌برداری تا پایان سال

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: معاملات روز گذشته رینگ پتروشیمی در حالی برگزار شد که تنها در این روز تعداد اندکی از کالاهای پلیمری عرضه و معامله شد. به گفته فعالان بازار، عرضه محصولات پلیمری با نرخ فوب مردادماه سبب شده است تا بازرگانی پتروشیمی در ماه‌های پایانی سال اقدام به کاهش عرضه‌های خود در بورس کالا کند. در این روز ناظر تالار به صورت تصادفی اقدام به بررسی درخواست‌های خرید کارگزاران و پروانه بهره‌برداری آنها کرد و به این ترتیب اکثر محصولات به صورت تسهیم به نسبت توسط کارگزاران خریداری شد.البته بسیاری از آگاهان بازار در خصوص وضعیت رینگ پتروشیمی پس از پایان سال نو معتقدند؛ به احتمال زیاد تا پایان فروردین ماه وضعیت رینگ پتروشیمی به همین منوال باقی خواهد ماند، اما امکان دارد قیمت محصولات پتروشیمی با شروع اردیبهشت ماه در بورس کالا تغییر یابد.این در حالی است که روز گذشته ناظر تالار در رینگ پتروشیمی از ابطال پروانه‌های بهره‌برداری تا پایان سال خبر داد و عنوان کرد: از این پس مصرف کنندگان محصولات پتروشیمی باید در سامانه الکترونیک سازمان صنایع برای دریافت پروانه‌های الکترونیکی ثبت نام کنند.

برخی از فعالان بازار این اقدام سازمان صنایع را بهتر از گذشته ارزیابی می‌کنند و می‌گویند: خرید از طریق پروانه‌های الکترونیکی قابل ردگیری و کنترل است و به تدریج واسطه‌ها را از رینگ پتروشیمی حذف خواهد کرد.

البته نمی توان تفاوت فاحش قیمت‌ها در رینگ پتروشیمی و بازار داخلی را نادیده گرفت. به گفته فعالان اقتصادی، موضوع تفاوت نرخ‌ها سبب شده تا برخی از تولیدکنندگان اقدام به فروش پروانه‌های خود یا در نهایت فروش محصولات در بازار داخلی کنند.

احتمال رشد نرخ قیر در روزهای آتی

در این روز همچنین فعالان بازار از معامله وکیوم باتوم با نرخ ۳۷۴ تومان خبر داده و این موضوع را سبب ابطال معاملات قیر طی هفته گذشته دانستند. به اعتقاد آگاهان بازار، معامله وکیوم باتوم با نرخ ۳۷۴ تومان سبب شد تا تولیدکنندگان قیر از عرضه این کالا با نرخ ۳۹۵ تومان خودداری کرده و در انتظار روزهای آینده باقی بمانند.برخی از آگاهان بازار در این باره می‌گویند: پیش‌بینی می‌شد که نرخ قیر درروزهای گذشته افزایش یابد؛ چرا که عرضه وکیوم باتوم با نرخ ۳۷۴ تومان بالاخره بازار را تحت تاثیر قرار می‌داد.اگر چه طی ماه گذشته خریداران وکیوم باتوم در مقابل خرید این کالا با نرخ ۳۷۴ مقاومت کردند، اما در نهایت مجبور شدند به دلیل کاهش حجم این کالا در بازار، آن را با نرخ ۳۷۴ تومان خریداری کنند.به این ترتیب، بسیاری از فعالان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند در روزهای آتی نرخ قیر در بورس کالا با افزایش روبه رو شود.

عرضه EPS‌ها پس از دو هفته غیبت

در این روز همچنین پس از دو هفته غیبت، انبساطی‌ها در رینگ پتروشیمی عرضه شدند. در این روز پلی استایرن انبساطی ۲۰۰ و ۳۰۰ هر کدام با تناژ ۱۰۰ تن و نرخ یک هزار و ۳۰۳ تومان عرضه شد و با نرخ یک هزار و ۳۶۸ تومان توسط کارگزاران خریداری شد.در این روز‌ پی‌وی‌سی ۶۵۵۸ در رینگ پتروشیمی عرضه نشد و تنها پی‌وی‌سی ۷۰۵۴ بندرامام و S۶۶ و s۵۷ پتروشیمی بندرامام عرضه شد. آگاهان بازار می‌گویند: بندرامام خط تولید پی‌وی‌سی ۶۵۵۸ را با ۷۰۵۴ تعویض کرده است و به همین دلیل، طی هفته‌های آتی پی وی سی ۶۵۵۸ عرضه نخواهد شد. گفته می‌شود خط تولید پی‌وی‌سی در بندرامام به صورت چرخشی در حال تغییر است.