گروه بورس کالا- سحر نمایشی: روند مبادلات فلزات پایه در بازار آزاد طی هفته گذشته با نوسان قیمت‌ها همراه شد، به طوری که در اولین روز از هفته معاملاتی، قیمت‌ها نسبت به آخرین روز از دو هفته گذشته با ثبات همراه شد، اما در روز یک شنبه به دلیل نوسانات مثبت نرخ ارز و افزایش قیمت فلزات در بورس لندن، نرخ فلزات پایه در بازار داخل مثبت شد و با همین روند تا روز دوشنبه به معاملات ادامه داد. البته نا گفته نماند که در این دو روز مس در مقابل فلزات دیگر رشد بیشتری را تجربه کرده بود؛ چرا که علاوه بر رشد میانگین قیمت در روز جمعه در بورس لندن، این کالا در معاملات یکشنبه با افزایش تقاضا رو‌به‌رو شد. البته این در حالی است که قیمت مشخصی برای این فلز در بازار آزاد اعلام نمی‌شد که دلیل آن علاوه بر رکود معاملات انتظار افزایش بیشتر قیمت‌ها بود.

از طرف دیگر روند مثبت قیمت فلزات پایه خیلی دوام نیاورد و در نخستین ساعات معاملاتی روز سه‌شنبه نرخ فلزات پایه به سرازیری نزول افتاد و تا پایان هفته با همین روند به معاملات ادامه داد.

به گفته کارشناسان حوزه فلزات پایه دلیل اینکه طی یک هفته اخیر خرید و فروش در بازار آزاد به رکود رفته، این بود که تقاضا نسبت به سال گذشته به میزان زیادی کاهش پیدا کرده است و به نظر می‌رسد تجار با وجود شرایط آشفته اقتصادی تمایل چندانی به افزایش قیمت‌ها ندارند.

همچنین کارشناسان معتقدند که در هفته آتی نیز این نوسان قیمت‌ها ادامه خواهد داشت، البته بعید به نظر می‌‌رسد که با توجه به کاهش نرخ فلزات جهانی با رشد قیمت فلزات پایه در داخل مواجه شویم. همچنین ممکن است در هفته آینده با توجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات، رویدادهای سیاسی و منطقه‌ای نیز بر روند بازار تاثیر بگذارد.

از طرفی از آنجا که وضعیت بازار داخلی فلزات پایه، چندان از بحران جهانی حاکم بر فلزات اثر نگرفته، قیمت باید متکی بر عوامل اساسی تولید از قبیل قیمت‌ حامل‌های جهانی و فضای کسب و کار داخلی مانند مالیات‌ها و افزایش نرخ دستمزدها باشد، این در حالی است که روند تغییرات قیمتی در بورس کالا چیز دیگری را نشان می‌دهد.

به عبارت دیگر قیمت محصولات پایه فلزی در کشور ما با واقعیت‌های جهانی فاصله دارد، چراکه در تعیین قیمت این محصولات، تنها به قیمت‌های بازار لندن و نرخ ارز تکیه می‌شود حال آن که شرایط کشور تاثیر بیشتری بر بازار دارد.

در عین حال در هفته‌های اخیر، تغییرات قیمت نفت در بازارهای جهانی که بر درآمدهای نفتی کشور ما نیز اثرگذار است، عاملی برای پایین‌ آمدن هزینه تولید فلزات پایه و همچنین قیمت این فلزات در بازارهای داخلی شده است، اما این موضوع نیز بر تولید و حاشیه سود تولیدکنندگان موثر است هرچند باید گفت کاهش قیمت‌ها در داخل در مقایسه با کاهش قیمت‌های جهانی ناچیز است و لذا رقابت‌پذیری تولیدکنندگان ایرانی برای صادرات در تهدید خواهد بود و باعث غیرفعال شدن بخشی از ظرفیت تولید داخل می‌شود.

البته با روندی که بازار در پیش گرفته بعید نیست هزینه‌های سنگین و شرایط سخت اقتصادی، تولیدکنندگان بزرگ را نیز از پا درآورد.

شاید اگر نقدینگی بیشتری وارد بازار می‌شد دیگر تولیدکنندگان شاهد این مشکلات نبودند به طور کلی در این باب باید گفت تزریق نقدینگی در بازارها کمک بزرگی به اقتصاد کشور- به خصوص در بازار فلزات پایه- است و محرکه خوبی برای فلزات محسوب می‌شود؛ به‌خصوص در این روزها که صنعت و بازار این محصولات به شدت تحت تاثیر مشکلات عرضه و تقاضا و همچنین افزایش ناگهانی قیمت‌ها و نوسان ارز است.

نوسان‌ها ادامه خواهد داشت