مسیر کج قراضه در بازار داخلی

گروه بورس کالا- سحر نمایشی: یکی از سوالاتی که این روزها از ذهن بسیاری از تولیدکننده‌های پایین‌دستی می‌گذرد، این است که چرا تولید‌کننده‌های مادر حاضرند به دلیل نبود مواد اولیه، قراضه مس را بیشتر از کاتد خریداری کنند و آن را با قیمت پایین‌تری به فروش برسانند. بر همین اساس به دنبال گزارشی که روز گذشته با عنوان «قراضه گران‌تر از محصول نهایی» در روزنامه «دنیای اقتصاد» در همین صفحه به چاپ رسید، تماس‌های تلفنی گرفته شد که طی آن برخی از فعالان پیرامون همین مساله، پاسخ و راهکارهایی ارائه کردند. به‌گفته یکی از مدیران صنایع مس کاوه ایران صنایع تولیدی ما هم اکنون در وضعیت بحرانی به سر می‌برد و حدود ۳ ماه است که تولیدات ما به طور کلی متوقف شده است؛ چرا‌که به دلیل نبود مواد اولیه‌، این شرکت نیز همانند تولید‌کنندگان مادر، توانایی خرید قراضه با قیمت ۲۲۰۰ تومان در هر کیلو را نداشته و نمی‌تواند محصول تولید شده با قیمت بالا را زیر قیمت تولید به فروش برساند. وی افزود: اکنون قراضه حدود ۲هزار تومان بیشتر از قیمت فلز کاتد در بازارهای داخلی به فروش می‌رسد در حالی که در بازارهای جهانی این محصول بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ دلار در هر تن با توجه به نوع آن فروخته می‌شود. به طور مثال اگر بخواهیم پایین‌ترین نوع قراضه جهانی را هم در نظر بگیریم این محصول باید عرفا حدود ۹۰۰ تومان از فلز کاتد پایین‌تر فروخته شود. این فعال آگاه در ادامه افزود: اکنون که نرخ ارز به زیر ۳ هزار و ۱۰۰ تومان رسیده، صادرات غیر‌قانونی قراضه نیز متوقف شده؛ چرا‌که دیگر برای دلالان سود زیادی ندارد، اما در گذشته به دلیل نرخ‌های بالای ارز سود زیادی از این صادرات به جیب این افراد می‌رفت.

وی ادامه داد: در عوض اکنون که صادرات کاهش یافته، دلالان در فروش قراضه به شرکت‌های مادر سود زیادی می‌برند و اگر مسوولان هر چه سریع‌تر به فکر چاره‌ای برای حل این مشکل روز‌به‌روز جیب دلالان پرتر و کارخانه‌های ما ورشکسته‌تر خواهند شد.

وی تاکید کرد: برای کوتاه کردن دست دلالان از بازار در اولین قدم مسوولان باید فرمول خرید قراضه مس را تغییر دهند، به طور مثال وقتی تولید‌کننده، قراضه را کیلویی ۱۹ هزار و ۶۰ تومان در هر کیلو به علاوه ۶ درصد مالیات بر ارزش افزوده که حدود کیلویی۲۰ هزار و ۷۰۰ تومان می‌شود از دلال خریداری می‌کند، لازم است قانونی وضع شود که این ۶ درصد مالیات به حساب دولت واریز شود که به این شکل می‌توان از رانت خواری جلوگیری کرد. در عین‌حال به‌گفته یکی از تولیدکنندگان میله برنجی نیز با تاکید بر گفته‌های این فعال آگاه افزود: در چند سال اخیر خرید قراضه در داخل کشور اصلا باب نبود و تمامی این محصولات به خارج از کشور صادر می‌شدند، اما مدتی بعد برخی از تولید‌کنندگان مادر برای خنک کردن کوره‌های خود از قراضه استفاده کردند و به مرور زمان مشاهده شد هزینه‌های تبدیل این محصول برایشان ارزان‌تر از محصول نهایی تمام می‌شود که برای جلوگیری از صادرات قراضه شروع به خرید این محصول کردند و به همین دلیل بازار قراضه روز به روز داغ‌تر شد.این تولید‌کننده در ادامه افزود: از طرفی نیز عده‌ای از قراضه فروش‌ها و دلالان سودجو برای دریافت سود بیشتر، کاتد‌های لیچینگی را در بورس کالا با قیمت ارزان تر می‌خریدند و آنها را تبدیل به شمش می‌کردند و به تولید‌کننده با قیمت بالاتری از بهای خرید می‌فروختند. البته در حال حاضر نیز این داستان ادامه دارد، اما به دلیل قانون‌گذاری‌های صحیح بورس کالا، دست عده‌ای از این سود جویان کوتاه شده مگر اینکه بتوانند از طریق واسطه‌ها خریدهای خود را انجام دهند.

در بازار فلزات چه گذشت؟

روند معاملات فلزات پایه روز گذشته در بازار آزاد با ثبات قیمت‌ها همراه شد. این در حالی است که قیمت‌ها در بورس جهانی لندن مثبت بوده، اما به این دلیل که رکود شدیدی در بازار فلزات پایه وجود دارد یا قیمت‌ها ثابت است یا ریزشی. به گفته فعالان بازار اگر نرخ ارز در هفته آینده رشد اندکی را تجربه کند می‌توان امیدوار بود که بازار برای مدتی از رکود خارج شود.

مسیر کج قراضه در بازار داخلی