گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: بازارهای سکه و طلای داخلی طی هفته اخیر روزهای کم‌هیجانی را پشت سر گذاشته‌اند و همین بی‌تحرکی موجب شده تا حدودی رکود بر این بازارها حاکم شود. بازار قراردادهای آتی سکه بورس کالا هم تفاوت چندانی با بازار نقدی نداشته و روزهای کم‌جنب و جوشی را سپری می‌کند، تا زمانی که خبر یا رویدادی توانایی این را داشته باشد که با ایجاد هیجان یا تاثیرگذاری منطقی، به بازار نقدی و آتی سکه جهت دهد. دیروز سکه‌های بازار قراردادهای آتی در آغاز معاملات، بیش از یک درصد کاهش قیمت داشتند. با اینکه دامنه نوسان قیمتی این سکه‌ها کمی بیش از چند روز پیش از آن بود، اما اختلاف قیمت آنها در ادامه معاملات با قیمت اولیه تفاوت چندانی نداشت. اختلاف بهای سکه نقدی و سررسید مهر نیز حدود ۶ هزار تومان بود. سکه نقدی در شروع معاملات روز چهارشنبه بیش از ۱۴ هزار تومان کاهش قیمت داشت که در ادامه کمی از شدت این ریزش کاسته شد. بالا و پایین شدن قیمت سررسیدهای آتی از ابتدای هفته جاری تاکنون کمتر از یک درصد بوده است که نشان می‌دهد فعلا سیاست بازار انتظار است و ترجیح می‌دهد تا رویداد قابل توجهی آن را هدف قرار نداده، به آرامی پیش رود.

قیمت دلار بازار آزاد نیز روز گذشته کاهش یافت. تغییرات دلار در چند روز گذشته که بازار با کمبود اخبار مهم روبه‌رو بود، بیشتر بر مبنای عرضه و تقاضا صورت گرفت؛ هرچند برخی تحلیلگران بازار بر این باورند که مسیر دلار در یکی دو هفته گذشته افزایشی بوده است، اما با نگاهی به روند این ارز در می‌یابیم که تغییرات قیمتی دلار در کمتر از دو هفته اخیر بین ۳۰۳۰ تا ۳۰۶۰ تومان بوده که به اعتقاد معامله‌گران این بازار این نوسانات نیز در پی عرضه و تقاضا صورت گرفته است. برخی تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که افزایش قیمت دلار - که به گفته آنها در پی سخنان سیف صورت گرفته - به این دلیل بوده است که دولت بتواند از این طریق به جبران کسری بودجه بپردازد؛ یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای اقتصاد» پیرامون صحت این امر گفت: بانک مرکزی نه توانایی این کار را دارد و نه این امر به جبران کسری بودجه کمک خواهد کرد. یوسفیان ملا همچنین از تصویب طرح برداشت بیشتر دولت از منابع صندوق ذخیره ارزی به منظور جبران کسری بودجه - که به گفته او رقم دقیق این کسری را نمی‌توان اعلام کرد - خبر داد. دیروز برخلاف چند روز گذشته خبرهایی وجود داشت که به میزان اندکی توانست به نوسانی شدن بازارها کمک کند، اما توانایی جهت دهی جدی و تعیین مسیر را نداشت. از جمله این اخبار تلاش برای از‌سر‌گیری کامل روابط دیپلماتیک میان ایران و انگلستان بود. وزیر امورخارجه این کشور اعلام کرد که مقامات انگلیس و ایران به توافق رسیدند که کاردار غیر‌مقیم منصوب کنند تا چگونگی مذاکره برای رسیدن به توافق جهت برقراری روابط را بررسی کند. ویلیام هیگ همچنین به مذاکرات آتی در مورد برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: انگلیس و آمریکا هر دو مایلند که در مورد تحریم‌های اعمال شده علیه ایران تجدید‌نظر کنند. اما در سوی دیگر، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز گذشته اعلام کرد که فعالیت سایت فردو هیچ گاه تعطیل نخواهد شد و ما در مجلس اجازه این کار را نمی‌دهیم. از سوی دیگر خبری شنیده شد مبنی بر اینکه برخی دیپلمات‌های غربی بر این باورند که بعید است ۱+۵ در مذاکرات هفته آینده پیشنهاد لغو فوری تحریم‌ها را ارائه کند و این احتمال وجود دارد که غرب با پیشنهادهای قبلی خود به مذاکرات هسته‌ای بیاید. همزمان روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» هم گزارش داده است که ایران احتمالا در دور جدید مذاکرات پیشنهاد توقف غنی‌سازی در سطح بالا در قبال کاهش بخشی از تحریم‌ها را ارائه می‌کند. این اخبار و گمانه زنی‌ها که از جنس مثبت و منفی بودند، نتوانستند جهت خاصی به بازار روز گذشته بدهند. بازار آتی سکه که حالا با وجه تضمین ۳ میلیون ۳۰۰ هزار تومانی به داد و ستدها ادامه می‌دهد، هنوز نتوانسته به روزهای خوش مرداد و شهریور بازگردد و شاهد حجم قراردادهای معامله شده به ارقامی شبیه آنچه در ۱۰ شهریور ثبت کرد

(۱۹ هزار و ۲۳۰ معامله برای یک روز) دست پیدا کند. دلیل این مساله البته در یکی دو هفته اخیر، کاهش چشمگیر نوسانات بازار است که دست نوسان گیران را از بازار کوتاه کرده است.

اما در چند روز گذشته با وجود اینکه این روند ادامه داشت، بازار آتی سکه توانست برای روزهایی، کمتر از ۱۰ هزار قرارداد معامله شده داشته باشد. به طور مثال سررسید دی روز گذشته تا حدود ساعت ۱۵ به‌رغم اینکه تنها هزار تومان با قیمت اولیه این روز تفاوت داشت، اما توانسته بود بیش از سه‌هزار قرارداد باز و بیش از دو هزار قرارداد معامله شده را برای خود ثبت کند. البته یک دلیل این امر هم این است که در حال حاضر سررسید دی به دلیل اینکه دورترین سررسید زوج بازار است، طبق معمول مورد توجه معامله‌گران قرار می‌گیرد. دیروز همچنین کمترین میزان قراردادهای معامله شده را سکه آبان به خود اختصاص داد.

چالش‌های پیش‌روی فدرال رزرو آمریکا

گروه بورس کالا - ریاست جانت یلن بر فدرال رزرو آمریکا جدی شده و حالا دیگر صحبت بر سر این است که آیا او همچنان بر موضع فعلی این بانک که تداوم سیاست خرید اوراق قرضه است ادامه خواهد داد یا خیر؛ البته از آنجا که وی مدافع این روند است، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که او سیاست اتخاذ شده در دوران برنانکه را ادامه خواهد داد و انتظار می‌رود که به دقت، خط مشی تعدیل سیاست محرک اقتصادی بانک مرکزی آمریکا را در پیش گیرد.

دومین دوره ریاست برنانکه در فدرال رزرو آمریکا ۳۱ ژانویه ۲۰۱۴ به پایان خواهد رسید. در صورت تصویب سنا یلن نخستین‌ زنی خواهد بود که در تاریخ ۱۰۰ ساله فدرال رزرو، به عنوان رییس آن برگزیده می‌شود. روز چهارشنبه انتشار این خبر موجب افزایش شاخص سهام در بازار وال استریت شده و ارزش دلار در برابر یورو نیز با کاهش روبه‌رو‌ شد. خانم یلن از حمایت قاطع دموکرات‌ها برخوردار است و بعید به نظر می‌رسد که برای رسیدن به این سمت با مشکل و چالش خاصی روبه‌رو‌ شود. چالش اصلی وی بازگرداندن سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا به مسیر عادی و کاهش تدریجی سیاست محرک اقتصادی فدرال رزرو که طی ۵ سال گذشته اتخاذ شده است.

معرفی یلن از سوی رییس‌جمهور ایالات متحده برای تصاحب این سمت در حالی است که بن بست سیاسی بین دو حزب رقیب در واشنگتن، منجر به تعطیلی دولت فدرال شده و بحران سقف بدهی‌ها نیز بار دیگر کاخ سفید را تهدید می‌کند. کنگره این کشور تنها تا ۱۷ اکتبر فرصت دارد سقف بدهی‌های دولت آمریکا را افزایش دهد تا از ریسک نکول دولت در پرداخت بدهی‌ها جلوگیری کند. به اعتقاد برخی تحلیلگران بازار طلا، احتمال افزایش قیمت طلا با نزدیک‌تر شدن به ضرب‌الاجل تعیین شده در هفته آینده بیشتر خواهد شد. در حالی که در آخرین ساعت معاملات بازارهای بین‌المللی روز سه‌شنبه، بهای جهانی طلا قیمت ۱۳۱۹ دلار در هر اونس را ثبت کرده بود، روز گذشته در ابتدای معاملات با افزایش ۲ دلاری روبه رو شد و پس از آن به تدریج در مسیر کاهشی حرکت کرد و حتی تا ۱۰ دلار نیز سقوط کرد.

نوسانات روز گذشته اونس طلا کم نبود که نشان از وضعیت بحرانی اقتصاد آمریکا و سردرگمی‌ها پیرامون خطر ورشکستی دولت فدرال داشت. آمریکا در حال حاضر باید تصمیمات مهمی درخصوص سقف میزان بدهی‌ها و همچنین چالش‌های به وجود آمده میان دولت و مجلس نمایندگان این کشور اتخاذ کند و در این در حالی است که تعطیلی دولت فدرال وارد دهمین روز خود شده است و هنوز دموکرات‌ها و جمهوری خواهان به توافقی برای تصویب بودجه جدید نرسیده اند. روز گذشته اوباما با متهم کردن جمهوری خواهان به اخاذی از دولت بر سر سقف استقراض مجاز، گفت که حاضر به مذاکره در مورد اختلافات دو جانبه است، اما نه تا وقتی که آنها به تهدید اقتصاد آمریکا ادامه می‌دهند. اوباما با هشدار در مورد عواقب عدم همکاری کنگره بر سر سقف استقراض گفت که در صورتی که این همکاری صورت نگیرد، دولت آمریکا قادر به انجام تعهدات مالی خود نخواهد بود و اقتصاد در معرض رکود بسیار شدید قرار خواهد گرفت. به نظر می‌رسد این بار اختلافات میان رییس دولت و کنگره آمریکا جدی‌تر از گذشته است و هیچ کدام از طرفین حاضر به کوتاه آمدن از مواضع خود نیستند. گویا پافشاری اوباما درمورد قانون خدمات درمانی آمریکا جدی است؛ چراکه او حتی حاضر نشد در دو روز سرنوشت‌ساز مانده به تعطیلی دولت فدرال این کشور، به تلفن اعضای مجلس نمایندگان پاسخ دهد و ترجیح داد گلف‌بازی کند تا از این طریق به سماجت خود بر موضعش تاکید کند. دو روز پیش جمهوری‌خواهان پیشنهاد کردند که کارگروهی متشکل از نمایندگان هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه برای مذاکره راجع به از سرگیری فعالیت دولت و افزایش سطح استقراض مجاز تشکیل شود، اما این پیشنهاد، بلافاصله از سوی دموکرات‌ها رد شد.

نقطه پایان انتظار آتی برای جهت‌گیری، کجاست؟

نقطه پایان انتظار آتی برای جهت‌گیری، کجاست؟

نقطه پایان انتظار آتی برای جهت‌گیری، کجاست؟