حرکت بازار آهن در مسیر رسیدن به تعادل؟

گروه بورس کالا- حدیث موسوی: اولین و دومین روز معاملاتی بازار آهن در هفته جاری در حالی با همان سردی و بی‌رغبتی روزهای سابق پیگیری شد که به نظر می‌رسد قیمت‌ها خیز دوباره‌ای برای کاهش و سقوط مجدد برداشته‌اند. براساس این گزارش شنبه و یکشنبه کاهش میانگین بهای مقاطعی از جمله میلگرد و تیرآهن در شرایطی به ثبت رسید که بازار ارز ساعات آرامی را پشت سر گذاشته بود و نوسانات آن بسیار محدود و کم‌دامنه بود، بنابراین رکود و ضعف تقاضا مهم‌ترین عامل اثرگذار بر افت قیمت‌ها در این دو روز به شمار می‌رفت. از سوی دیگر بسیاری از واحدهای خصوصی تولیدکننده مقاطع نیز از جمله فولاد زنجان، فولاد شاهرود، شمش تهران و فولاد سیرجان همگام با این شرایط، قیمت پیشنهادی محصولات خود را درب کارخانه با کاهشی در بازه ۵ تا ۳۰ تومانی اعلام کردند. در شرایط فعلی که حجم خریدها از بازار تنها به برآورده‌سازی نیازهای روزانه خریداران محدود شده و نشانه‌ای دال بر تحرک و رونق معاملات در روزهای پیش‌رو وجود ندارد، برخی معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند مسیری را که قیمت‌ها مدتی است در جهت تداوم روند کاهشی در پیش گرفته‌اند، صرفا در راستای رسیدن به نقطه تعادل جدید در بازار فولاد و کاهش شکاف میان عرضه و تقاضای محصولات فولادی است.

اگر به مبانی ساده اقتصاد خرد نیز توجه کنیم، به خوبی روشن است هر زمان که بازار هر کالا و محصولی با مازاد عرضه روبه‌رو می‌شود، قیمت‌ها خود به خود کاهش می‌یابند تا از فاصله موجود میان عرضه و تقاضا کاسته شود. همین شرایط را هم‌اکنون در بازار آهن نیز که دستخوش رکود و مازاد تولید است شاهدیم؛ چرا‌که هر روز قیمت‌ها افت چند درصدی(البته محدود) را تجربه کرده و کماکان این روند را حتی پس از گذشت ۵ ماه (یعنی از ابتدای تابستان تا به حال) ادامه می‌دهند، بنابراین ساده‌ترین نتیجه‌گیری از این بازار -در حالی که برخی از معامله‌گران معتقدند قیمت‌ها به کف رسیده- این است که هنوز بازار آهن به نقطه تعادل خود نرسیده هرچند نسبت به گذشته به آن نزدیک‌تر شده است.

به گفته یکی از کارشناسان این شرایط را نه تنها در بازار فولاد، بلکه در بازارهای کالایی دیگری از جمله فلزات پایه، مسکن و طلا نیز شاهدیم به گونه‌ای که به رغم مدت‌ها رشد و افزایش در سطح عمومی قیمت‌ در بازار این نوع کالاها، بهای آنها نیز همانند آهن مدتی است سیر نزولی را در پیش گرفته‌اند. این کارشناس می‌افزاید: صرف نظر از مشکلات بی‌شماری که رکود و کاهش شدید نقدینگی برای بسیاری از تولیدکننده‌ها و معامله‌گران بازار آهن به وجود آورده است، باید تاکید کرد این وضعیت موقتی است؛ چرا که با ثبات نرخ ارز و جای‌گیری قیمت‌ها در یک کانال مناسب و منطقی و رسیدن به تعادلی جدید، شاهد ثبات نسبی بهای آهن‌آلات و بهبود روند دادوستدها در بازار آهن خواهیم بود.

در این رابطه چندی پیش نیز یکی از تجار بازار آهن گفت: فرضیه رسیدن قیمت‌ها به کف و حتی عبور از آن صحیح نیست؛ چرا که قیمت‌های وارداتی مقاطع فولادی کماکان پایین‌تر از مشابه داخلی است، که اگر این موضوع را نیز ملاک عمل بدانیم هنوز تا رسیدن به آن، شکاف قیمتی وجود دارد.

میلگرد، کم اقبال‌ترین عرضه تالار صنعتی!

از سوی دیگر روز گذشته در بورس کالا شاهد عرضه نقدی سبد میلگرد A۳ سایزهای ۱۶، ۲۰ و ۲۲، شرکت صدر فولاد بودیم که قیمت پایه ۱۶۹۵ تومان نیز کمترین رغبتی برای خرید این کالا در معامله‌گران ایجاد نکرد. یکی از کارگزاران معتقد است: تا پایان هفته جاری نیز شاهد رونق و بهبود قابل ملاحظه‌ای در روند معاملات تالار صنعتی نخواهیم بود؛ چرا که با توجه به کاهش سطح تولید فولادسازان، کارخانه‌ها ترجیح می‌دهند با مشتریان خود به طور مستقیم و بی‌واسطه وارد مذاکره شوند تا راحت‌تر به نتیجه برسند تا اینکه همان کالا را در بورس عرضه کنند.

وی ادامه داد: بر همین اساس شنیده شده که برخی کارخانه‌ها برای جلب مشتری، محصولی را که درب کارخانه به فروش می‌رسانند بهای پایین‌تری نسبت به بورس کالا دارد، بنابراین طبیعی است که خریداران نیز ترجیح می‌دهند نیاز خود را بدون واسطه و از این راه تامین کنند تا در جریان معاملات تالار صنعتی قرار گیرند.