گروه بورس کالا- رییس انجمن تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان سنگ آهن ایران از رفع مشکلات و محدودیت‌های معدن‌کاران با وجود ارتباط بیشتر با مرکز فراوری معادن خبر داد و افزود: اکنون که راه برای پیشرفت در صنایع معدنی باز شده باید بحث خام فروشی را با برنامه و تدابیر مشخص حل کرد. مهرداد اکبریان افزود: تمامی معدن‌داران در کشور راهی به جز اینکه به دنبال ارزش افزوده بالاتر بروند ندارند؛ چرا که بخش خصوصی به طور قطع در کنار مباحث جمعی، صنفی و ملی به دنبال سود اقصادی فردی خود هستند، بنابراین افراد این بخش باید به دنبال راهکاری باشند تا سود بیشتری را برای آنها به ارمغان آورد، بنابراین لزوم توجه به بحث ارزش افزوده در این میان بسیار پررنگ و اثرگذار است.

وی افزود: ما فقط انتقادی که به مسوولان در گذشته و اکنون داریم این است که معدن از مرحله‌ای که امروز هست و آن مرحله ایده‌آلی که ما از آن صحبت می‌کنیم باید یک مرحله گذر و گذار را طی کند، یعنی ممکن است ۲ ، ۳ یا ۵ سال زمان ببرد تا بخش معدن به چشم‌انداز مطلوب ما برسد. به این ترتیب قوانین سفت و سختی که معدن‌دار را محدود کند و باعث ضرر و خسارت مالی به معدن ومعدن دار شود تنها نتیجه‌ای را که به همراه خواهد داشت، افت تولید و تعطیلی معدن است. به گفته وی در حقیقت معدن‌دار دیگر این فرصت را ندارد که چند سال زمان صرف کند بدون اینکه در چرخه تولیدی به ارزش افزوده برسد.

اکبریان ادامه داد: تمام حرف ما این است که به سمت ارزش افزوده حرکت کنیم سپس در این مسیر خام فروشی را کنار بگذاریم که این امر در یک بازه زمانی مشخص انجام خواهد شد.

رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن خاطرنشان کرد: حتی فرمایشات مقام معظم رهبری در سال جدید هم روی این موضوع متمرکز بود که باید از خام‌فروشی در یک بازه زمانی معین دوری کرد.

به همین دلیل بار دیگر تاکید می‌کنم اگر این بازه زمانی مشخص را مسوولان دولتی به خوبی رعایت بکنند، همکاری‌ها از سوی بخش خصوصی نیز بیشتر خواهد بود، اما اگر در این مسیر محدودیت ایجاد شود، منتقدانه خواهیم گفت به طور قطع معادن به ویژه معادن کوچک با ضرر و زیان زیادی مواجه خواهند شد. وی در پایان ابراز امیدواری کرد دولت تدبیر و امید و وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت این موضوع را با توجه به رویکرد خوبی که در این مدت از دولت جدید دیده‌ایم هرچه زودتر مرتفع کنند.