گروه بورس کالا- سحر نمایشی: مبادلات رینگ پتروشیمی در دومین عرضه از هفته معاملاتی با رقابت به کار خود پایان داد، این در شرایطی است که مبادلات این محصولات روز گذشته در بازار آزاد هم باتوجه به تغییر قیمت‌های بورس اندکی افزایش را بر خلاف هفته گذشته تجربه کرده است. به این ترتیب، مبادلات روز سه‌‌شنبه محصولات پتروشیمی در شرایطی برگزار شد که حجم تقاضاها نسبت به میزان عرضه همچنان افزایشی بود. به گفته مدیر بخش پتروشیمی کارگزاری توسعه سرمایه دنیا برخی از تولید‌کنندگان برای افزایش قیمت‌ها از عرضه کردن محصولات خود در بورس خودداری می‌کنند تا میزان تقاضا برای آن محصول را بالا ببرند. این در حالی است که فروشندگان بازار آزاد نیز نگرانند که مبادا قیمت‌ها مجددا کاهشی شود، به همین دلیل ترجیح می‌دهند که محصولات کمتری را عرضه کنند تا مانع کاهش قیمت‌ها در بازار شوند، چرا که نرخ ارز طی هفته گذشته روند نزولی داشته و همچنان این احتمال وجود دارد که قیمت این محصولات مجددا با کاهش رو به رو شوند، به همین دلیل این کارشناس معتقد است که پیش‌بینی آینده بازار پتروشیمی سخت‌تر از گذشته است.

از سوی‌دیگر به‌رغم روند نزولی قیمت نفت و تعدادی از محصولات پتروشیمی طی هفته اخیر، قیمت‌ها در بازار داخلی تغییری نداشت و این موضوع شبهاتی را در بازار داخلی به وجود آورده که شهاب کاکاوند در این رابطه به «دنیای اقتصاد» گفت: افت قیمت‌ها در هفته اخیر تنها به دلیل جو مثبت بازار بوده است و در عرضه‌های روز سه‌شنبه مجددا تولید‌کنندگان حجم اندکی از محصولات را عرضه کردند و موجب افزایش رقابت در این رینگ معاملاتی برای سومین روز متوالی شدند.

همچنین وی در مورد شایعه تعیین نرخ خوراک بر مبنای نرخ‌های منطقه افزود: مدتی است که بحث خوراک در بازار پیچیده اما از شایعه تا واقعیت فاصله زیاد است. به فرض حتی اگر این خبر به واقعیت تبدیل شود باز هم مدت زمان زیادی لازم است تا تاثیر‌گذاری بر قیمت‌ها مشخص شود، اما این نکته را نباید فراموش کرد که با این اتفاق قیمت‌ها اگر بیشتر نشود پایین‌تر نخواهد آمد؛ چرا که تجار داخلی حاضر نخواهند شد پایین تر از قیمت منطقه محصولات خود را به فروش برسانند.

درهمین‌حال شایعه بازگشت خرید از مچینگ به روال عادی نیز یکی از مواردی بود که کم و بیش در بازار جریان داشت و از این رو نگرانی‌ها در خصوص کاهش قیمت‌ها را افزایش داد.

گفته می‌شود قانون عدم خرید از مچینگ برای پروانه‌داران غیرمرتبط با توجه به اینکه سبب افزایش تقاضا در رینگ پتروشیمی و بالا بردن قیمت‌ها در بازار داخل شده بود، لغو شده است.

به این ترتیب روز گذشته شرکت‌های تولیدی فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نسبت به عرضه حدود ۸۹ هزار تن انواع قیر داخلی و صادراتی، انواع پلی اتیلن، پلی پروپیلن، استایرن بوتادین، PVC و اکریلو نیتریل بوتادین اقدام کردند که تمامی کالاها با رقابت و تعیین سقف انجام شد. البته این در حالی است که انواع پلیمری‌ها افت اندکی را نسبت به هفته اخیر تجربه کردند. از طرفی نیز بیشتر تولید‌کنندگان این حوزه در انتظار افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی به سر می‌برند و معتقدند که در هفته‌های آتی علاوه بر قیمت‌های جهانی این محصولات، بازار پتروشیمی داخلی نیز به جهت شایعاتی مبنی بر افزایش صادرات توسط بخش خصوصی با رشد قیمت‌ها مواجه خواهد شد.