یک کارشناس ارشد معدن گفت: با استفاده از فن آوری‌های نوین و روش‌های جدید پرعیارسازی سنگ‌آهن،‌ می‌توان بسیاری از طرح‌های توسعه این ماده معدنی را در کشور به اجرا درآورد.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)،‌ مدیر مجتمع معادن سنگ‌آهن فلات مرکزی با اعلام خبر فوق افزود: روش جدید پرعیارسازی، نیاز واحدهای تولید سنگ‌آهن به آب را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد و این امر با توجه به کمبود آب در اقلیم خشک کشورمان از یک سو و قرار گرفتن معادن سنگ‌آهن در مناطق بیابانی از دیگر سو، ‌منافع زیست محیطی و اقتصادی متعددی در پی خواهد داشت.
به گفته محمد مرشدزاده با اجرای «پرعیارسازی به روش خشک» هزینه تولید سنگ‌آهن و در ادامه آن فولاد نیز کاهش خواهد یافت.
وی درباره معادن مجتمع سنگ‌آهن فلات مرکزی ایران گفت: در این مجتمع معدنی که در محدوده شهرستان بافق واقع شده است ۶ معدن وجود دارد که با اکتشافات فعلی از ذخیره‌ای بالغ بر ۵۲۰میلیون تن برخوردارند. محمد مرشدزاده با اشاره به اینکه ۳۲۰میلیون تن از ذخایر موجود قابل برداشت هستند، افزود: بالاترین عیار مجتمع معدنی فلات مرکزی مربوط به معدن چاه گز است که با ذخیره ۱۰۰میلیون تنی از عیار ۵۳درصد برخوردار است.
وی با بیان اینکه ضرورت دارد برای افزایش تولید سنگ‌آهن به عنوان ماده اصلی تولید فولاد از روش‌های جدید استفاده شود، تصریح کرد: کمبود آب در منطقه و پایین بودن متوسط عیار در سطح ۳۶درصد در معادن این مجتمع سبب شد که برنامه استفاده از فن‌آوری‌های نوین را در دستور کار قرار دهیم.
وی ادامه داد:‌ تحقیقات انجام شده توسط این شرکت و مشاوران نشان می‌دهد با استفاده از فن آوری جدید می‌توان از روش «پرعیارسازی خشک با مگنت» برای بالابردن عیار آهن معادن مجتمع فلات مرکزی استفاده کرد به گونه‌ای که از هزینه کمتری در تولید سنگ‌آهن برخوردار باشد.
مرشدزاده با اشاره به اینکه برخی معادن این ناحیه به تازگی فعال شده و برخی دیگر در آستانه فعالیت هستند گفت: در حال حاضر مشغول تکمیل زیرساخت‌ها همچون جاده،‌ آب و برق و ... هستیم، اما تولید آزمایشی از سال گذشته در معادن این مجتمع آغاز شده است.
مرشدزاده همچنین به برنامه‌های دیگر این مجتمع معدنی اشاره کرد و گفت:‌ برای تولید فولاد خام نیز در حال مذاکره با یک شرکت اروپایی هستیم تا با بهره گیری از ذخایر کم عیار این منطقه کارخانه‌ای برای تولید آهن اسفنجی احداث کنیم. به گفته وی، متوسط عیار سنگ‌آهن در معادن این ناحیه ۳۶درصد است.
وی با بیان اینکه سال‌هاست که چنین روشی برای تولید فولاد در برخی شرکت‌های اروپایی به اجرا در آمده است، خاطر‌نشان کرد: با توجه به رشد قیمت سنگ‌آهن طی ۱۰ سال اخیر،‌ بسیاری از مفاهیم در مورد اقتصادی بودن معادن تغییر کرده به طوری که امروزه شرکت‌هایی هستند که با متوسط عیار ۲۵درصد و حتی کمتر اقدام به تولید فولاد می‌کنند. مرشد‌زاده تصریح کرد: در سال‌های گذشته شرکت‌های چینی برای خرید معادن کم‌عیار به کشورهایی همچون برزیل هجوم آورده‌اند به این دلیل که برای توسعه صنعت فولاد، به تامین مواد اولیه طی سال‌های متمادی نیاز دارند. وی ابراز امیدواری کرد که به زودی در ایران نیز بتوان روش‌های جدید تولید سنگ‌آهن و فولاد را به کار گرفت و علاوه بر ایجاد صرفه اقتصادی،‌ در روش‌های تولید نیز تنوع ایجاد کرد.