روز سه‌شنبه 12 آذرماه، شرکت قیر مهر پارسیان برای اولین بار یک هزار تن قیر 6070 تولیدی خود را از طریق تالار صادراتی بورس کالای ایران به بازارهای جهانی عرضه کرد. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس کالای ایران، علیرضا شریعتی، مدیرعامل شرکت قیر مهر پارسیان طی گفت‌وگو‌یی در‌خصوص دلایل حضور این شرکت در تالار صادراتی بورس کالای ایران گفت: بورس کالا، مرجعی معتبر برای خریدار و فروشنده است و مشتریانی که برای خرید محصول به بورس کالا می‌آیند، از کیفیت آن محصول مطمئن هستند و اگر هم در مواردی نادر، کیفیت یک کالا مطلوب نباشد می‌توانند از طریق بورس پیگیری کنند. در مقابل فروشنده نیز با خیال راحت ازواریز 100 درصدی وجه معامله در حسابش اطمینان دارد.
وی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین معضل بازار قیرایران، وجود دلالانی است که به تولید و صادرات این محصول ضربه وارد می‌کنند، گفت: بورس کالای ایران می‌تواند دست دلالان را از معاملات داخلی و صادراتی قیر کوتاه کند؛ چراکه برخی دلالان که تعدادشان هم کم نیست، برای کوتاه‌مدت هم که شده قیر را زیر قیمت تولیدکنندگان واقعی عرضه می‌کنند و از منظر دامپینگ قیمتی به معضلی بزرگ برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان واقعی تبدیل شده‌اند.
او گفت: در صورتی که دولت از بورس کالا در بخش صادراتی بیش از گذشته حمایت کند و با برنامه‌ای حساب شده، مقدمات صادرات کل قیر کشور را از کانال بورس کالا فراهم کند، شک نکنید که دست واسطه‌های غیر‌ضروری، قطع و محصول باکیفیت ایرانی با قیمتی واقعی، شفاف و به صورت کاملا هدفمند به کشورهای هدف صادر می‌شود.
شریعتی تصریح کرد: نکته دیگر این است که فروشندگان قیر باید فاکتور منشأداشته باشند تا مشخص شود قیری را که در اختیار دارند، از کجا تهیه کرده‌اند. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های تولید‌کننده از جمله شرکت مهر پارسیان، ماده اولیه تولید قیر (وکیوم باتوم) را از خود بورس کالا خریداری می‌کنند و محصول خود را نیز در تالار داخلی یا صادراتی عرضه می‌کنند. این روند ایده‌آل است و مسوولان مربوطه باید از این پروسه مطلوب، حمایتی ویژه کنند؛ اما در این بین دلالان با قیمتی به مراتب پایین‌تر، قیر را به خریداران داخلی و خارجی پیشنهاد می‌دهند که این موضوع ضربه بزرگی به تولید کنندگان وارد می‌کند.
بورس کالا مرجعی بین‌المللی
مدیرعامل شرکت قیر مهر پارسیان گفت: هر کشوری آرزو دارد تا بورس کالایی داشته باشد و قیمت‌های آن به عنوان مرجع در منطقه مورد استناد قرار گیرد . این در حالی است که هم اکنون عرضه‌های مطلوب قیر از طریق بورس کالا به بازارهای جهانی باعث شده است تا قیمت قیر ایران در منطقه مرجع شود و مورد استناد مراجع معتبر بین‌المللی قرار گیرد. شریعتی ادامه داد: طرف‌های خارجی بارها به ما اعلام کرده‌اند که بورس را به عنوان یک رفرنس و مرجع قبول دارند و با توجه به مشخص بودن کیفیت قیر در معاملات بورس کالا، خواستار خرید از این بورس شده‌اند. حتی چند شرکت چینی، اماراتی و گرجستانی به صورت مکتوب درخواست خود را به ما ارائه داده‌اند. وی تاکید کرد: با توجه به اینکه بورس کالا مرجعی دارای اعتبار در صحنه بین‌المللی است، امیدواریم که مسوولان ارشد کشور به حمایت ویژه از این بازار، دست دلالان را از معاملات قیر و سایر محصولات کوتاه کنند تا تولیدکنندگان نیز با ظرفیت کامل و به دور از هر دغدغه‌ای به تولید و صادرات از طریق بورس بپردازند.
کارخانه قیر مهر پارسیان که با ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن قیر در سال ۸۵ تاسیس و دارای استاندارد اروپا ISO ۹۰۰۱ است، پس از پذیرش قیر تولیدی خود متعهد به عرضه ۵۰ درصد از کل تولید سالانه و تناوب عرضه دو بار در ماه در بورس کالای ایران شده است.