تفاهم‌نامه سه جانبه برای اکتشاف در حوزه معدن

گروه بورس کالا- سحر نمایشی: محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت طی نشست خبری که دیروز در وزارت صنایع و با حضور جمعی از خبرنگاران برگزار شد تفاهم‌نامه سه جانبه‌ای را میان وزارتخانه تحت مدیریتش، ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی کشور امضا کرد. نعمت‌زاده ایران را کشوری سرشار از منابع معدنی خواند و اظهار کرد: کشور ما همانطور که در حوزه نفت و گاز رتبه اول تا سوم را داراست در حوزه معادن نیز بالاترین جایگاه را کسب کرده است، به طوری که با وجود داشتن یک درصد مساحت جهان، اکنون ۵ درصد ذخیره مس‌، ۸ درصد ذخایر سرب و روی و ۲ درصد ذخایر آهن جهان را در اختیار دارد، بر این اساس، خوب است که بتوانیم از این نعمت‌های خدادادی استفاده کنیم و حوزه اکتشاف را با تحقیق و تفحص بیشتر گسترش دهیم. نعمت‌زاده همچنین با بیان اینکه با اکتشافات جدید کمک زیادی به آیندگان خواهیم کرد، گفت: با پیشرفت روز افزون تکنولوژی خواهیم توانست ذخایر بیشتری برای آیندگان نگه داریم؛ چرا‌که با دستگاه‌های مجهزتر می‌توانیم مواد معدنی را با عیارهای بیشتری به دست آوریم و حتی از ذره ذره ماده معدنی به دست آمده استفاده کنیم.

وی افزود: البته ما برای اجرای طرح‌های بزرگ‌تر، بودجه‌ای در اختیار نداریم و فقط مقدار کمی از بودجه ای که در اختیار ما قرار داده شده برای طرح‌های اکتشافی و طرح‌های مشابه استفاده می‌شود. به طور مثال با استناد به ماده ۱۲ قانون اساسی در زمینه معادن، یک درصدی را که به عنوان حق مالکانه در اختیار ما قرار می‌دهند، بخش عمده ای از آن به خزانه باز می‌گردد و حدود ۲۲ درصد سود پیش‌بینی شده از معادن، به خود معدن واگذار می‌شود تا با آن، بخشی از کارهای‌زیربنایی معادن صورت بگیرد.

نعمت‌زاده گفت: برنامه ما تلاش برای ۵ برابر کردن رشد بخش معدن در ۴ سال آینده البته با کمک بخش خصوصی است؛ همچنان که در مورد سیمان امروز شاهد رشد تولید ۱۰ برابری آن نسبت به گذشته هستیم.

معاون وزیر و رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نیز در این نشست اظهار کرد: سیاست جدید دولت و سازمان ایمیدرو این است که بتوانیم سرمایه‌گذار خارجی جذب کنیم و در این سرمایه‌گذاری بیشتر به حوزه اکتشافی بپردازیم.

کرباسیان افزود: در حال حاضر ۴۵ درصد از کل حفاری‌های معدنی ایران به ایمیدرو اختصاص دارد که امید است با جذب سرمایه‌گذارهای بیشتر، این میزان را افزایش دهیم.

وی گفت: با امضای این تفاهم‌نامه، در ۱۲ هزار کیلومترمربع در منطقه سنگان با سرمایه‌گذاری ایمیدرو و مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت و همکاری سازمان زمین شناسی و کمک بخش خصوصی عملیات اکتشافی انجام خواهد شد که در این میان برنامه اصلی ما رسیدن به مساحت ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع است.

در پایان نیز، این تفاهم‌نامه بین دکتر مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل ایمیدرو، دکتر محمدجعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و محمدتقی کره ای رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت امضا شد که مفاد آن به شرح زیر است:

این تفاهم نامه بین وزارت صنعت، معدن و تجارت (معاونت امور معادن و صنایع معدنی)‌، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و سازمان زمین‌شناسی به شرح زیر منعقد گردید:

نظر به اینکه مطالعات اکتشافی متعددی در محدوده اکتشافی سنگان واقع در استان خراسان رضوی انجام شده، بررسی‌های کارشناسی ادامه عملیات اکتشافی را تا مرحله تفصیلی و برآورد فنی اقتصادی توجیه پذیر می نماید. برای ادامه عملیات اکتشافی در وزارتخانه، معاونت امور معادن و صنایع معدنی که از این پس «معاونت معدنی» نامیده می‌شود و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران که من‌بعد «سازمان» نامیده می‌شود و سازمان زمین شناسی که از این پس «زمین شناسی» نامیده می شود بر اساس مفاد این تفاهم نامه با یکدیگر به شرح شرایط مندرج ذیل،‌همکاری می‌کنند.

ماده ۱- موضوع تفاهم نامه

موضوع تفاهم نامه عبارت است از: انجام عملیات اکتشافی ژئوفیزیک هوایی، پی جویی، اکتشاف عمومی، اکتشاف تفصیلی و ارزیابی مقدماتی فنی و اقتصادی کانسار در پهنه سنگان توسط سازمان.

تبصره۱- عملیات اکتشافی موضوع این تفاهم‌نامه مطابق شرح خدمات پیوست ۱ که توسط زمین شناسی تهیه شده است و جزء لاینفک این تفاهم‌نامه است خواهد بود.

ماده ۲- مدت تفاهم نامه

مدت این تفاهم نامه از تاریخ ابلاغ و اخذ مجوز آن ۱۲ ماه است که با توافق کتبی طرفین به مدت ۶ ماه قابل تمدید خواهد بود.

تعهدات معاونت معدنی، سازمان ایمیدرو و زمین شناسی بخشی دیگر از این بخشنامه بود و در پایان نیز مواردی به شرایط اتمام این تعهد نامه اختصاص یافت.