الهام بادپا (بیتا) * در هفته‌ای که سپری شد عواملی همچون اظهارات مسوولان صندوق بین‌المللی پول، تصمیم بانک مرکزی ژاپن، اعلام صورت‌جلسه نشست اخیر فدرال رزرو همراه با انتشار گزارش‌هایی از اوضاع اقتصادی آمریکا، اروپا و چین به بروز نوساناتی در قیمت طلا منجر شد.
در اولین روز هفته میلادی گذشته تاثیر مثبت افزایش امیدواری‌ها نسبت به بهبود رشد اقتصادی چین، بر بازارهای سهام آسیا کاملا مشهود بود. البته ظاهرا در این روز سرمایه‌گذاران هنوز نگران گزارش‌های نه چندان مطلوبی بودند که از وضعیت تولیدی آمریکا در روز جمعه انتشار یافته بود که این مساله همراه با رشد تولید ناخالص داخلی برخی کشورهای اروپایی، فشار رو به بالایی بر نرخ برابری یورو به دلار وارد آورد. در بازار طلای این روز، افت شاخص دلار، ابهامات مربوط به اوضاع اقتصادی آمریکا و همچنین وجود خرید فیزیکی طلا از سوی چین موجب رشد بهای این کالای گرانبها شد.
در همین حال چند عامل بیشترین تاثیر را بر جو روانی بازار روز سه‌شنبه گذاشتند که عبارت بودند از تمدید اجرای برنامه سیاست انبساطی بانک مرکزی ژاپن که به رشد بازارهای سهام آن و کاهش ارزش ین کمک کرد، انتشار گزارش‌های نه چندان مطلوبی از اوضاع اقتصادی اروپا و همچنین ابهام و عدم اطمینان نسبت به چشم‌انداز بازارهای نوظهور که فشاری منفی بر بازارهای اروپا وارد ساختند و نیز ادامه نگرانی‌های مربوط به گزارش‌های اخیر منتشر شده از اوضاع اقتصادی آمریکا که افت شاخص دلار را در پی داشت. در این میان شناسایی سود و بستن موقعیت‌های خرید و نیز کم شدن خرید فیزیکی طلا بهای این کالای گرانبها را به کاهش وا داشت.
صورت‌جلسه آخرین نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو که در روز چهارشنبه منتشر شد یکی از مهم‌ترین خبرهای این روز بود. بیانیه مذکور نشان داد برنامه بانک مرکزی آمریکا برای کاهش خرید ماهانه اوراق قرضه همچنان پابرجا است، مگر آنکه عملکرد اقتصادی این کشور همه را شوکه کند. در واقع تفکر غالب این بود که روند رشد اقتصادی آمریکا به خوبی پیش رفته و می‌تواند به مرور بهتر هم شود، درآمدها بالاتر از سطح مورد انتظار بوده و کشورهای اروپایی هم کمابیش در همین مسیر قرار گرفته‌ا‌ند. از دیگر خبرهای مهم این روز اظهارات صندوق بین‌المللی پول بود که از ریسک موجود در بازارهای نوظهور و ریسک رکود در منطقه پولی یورو سخن گفت و اینکه این مسائل رشد اقتصادی جهان را تهدید می‌کنند.
در این روز در حالی که پایین بودن سطح خرید فیزیکی طلا و امیدوارکننده بودن صورت‌جلسه نشست اخیر فدرال رزرو نسبت به وضعیت اقتصادی موجود منجر به افت بهای طلا در بازارهای جهانی شد، احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در اواسط سال ۲۰۱۵ به نقل از یکی از اعضای کمیته فدرال رزرو همراه با انتشار گزارش ناامیدکننده‌ای از بازار مسکن آمریکا افت نسبی بازارهای سهام را در پی داشت.
بهبود وضعیت تولید در آمریکا بازارهای سهام این کشور را در روز پنج‌شنبه مثبت کرد و موجب تقویت شاخص دلار شد. اگرچه افزایش نگرانی‌ها نسبت به رشد اقتصادی چین و برخی کشورهای منطقه پولی یورو نه تنها فشار رو به پایینی بر بازارهای سهام آسیا و اروپا وارد ساخت بلکه به افزایش بهای طلا نیز منجر شد.
با اینکه در آخرین روز هفته شاهد انتشار گزارش ضعیف دیگری از بازار مسکن آمریکا بودیم، اما رشد بازارهای سهام موید این نگرش بود که همچنان سرمایه‌گذاران، نامساعد بودن وضعیت جوی را عامل اصلی منفی شدن گزارش‌های اخیر منتشر شده از اوضاع اقتصادی آمریکا می‌دانند. افت شاخص دلار هم نشان داد فعالان بازار از شرایط موجود راضی نبوده و این احتمال را می‌دهند که ادامه انتشار این گزارش‌های ضعیف به کم شدن روند کاهشی برنامه حمایتی آمریکا بینجامد. از سوی دیگر در نشست گروه بیست، رشد اقتصادی جهان و نگرانی‌های اخیر در بازارهای نوظهور و همچنین اثر کاهش سیاست‌های انبساطی آمریکا بر اقتصاد این کشورها محور اصلی گفت‌وگوها بود.
در این روز قیمت طلا متاثر از افت خرید فیزیکی، نامطمئن بودن سرمایه‌گذاران نسبت به ثبات رشد اقتصادی و همچنین تشدید تنش‌های سیاسی در اوکراین نوسانات بالا و پایینی را تجربه کرد.
در هفته جاری میلادی همچنین گزارش‌های مهمی از اوضاع اقتصادی اروپا اعلام خواهد شد که قطعا در جهت‌گیری بعدی بانک مرکزی اروپا که تلاش می‌کند به خروج منطقه پولی یورو از رکود کمک کند، موثر خواهند بود. در آمریکا نیز هنوز فعالان بازار در گمانه‌زنی‌های مربوط به تاثیر سرمای هوا بر گزارش‌های وخیم منتشر شده از اوضاع اقتصادی خود به سر برده و انتظار دارند روند کاهشی برنامه حمایتی فدرال رزرو با همان سرعت تعیین شده ۱۰ میلیارد دلار در ماه ادامه یابد.
در بازار طلا نیز علاوه‌بر در نظر داشتن عوامل فوق، از یکسو در قیمت‌های فعلی طلا تا حدی شاهد کمرنگ شدن حضور خریداران فیزیکی هستیم و از سوی دیگر در کوتاه‌مدت، ادامه تنش‌ها در بازارهای نوظهور و کاهش ریسک‌پذیری در بازار، فشار رو به بالایی بر قیمت این کالای گرانبها وارد می‌سازد.
*تحلیلگر اقتصاد جهانی - شرکت کارگزاری بهمن