گروه بورس کالا- حدیث موسوی: پس از آنکه نخستین روز از آغاز به کار بازار فولاد در سال 93 با رشد نسبی قیمت‌ها نسبت به آخرین نرخ ثبت شده در روزهای پایانی سال گذشته همراه شد، روز یکشنبه نیز بهای آهن‌آلات رشد چند درصدی را در مبادلات روزانه آهن فروشان ثبت کرد.
معامله‌گران فولاد می‌گویند، بازار فعالیت خود در سال جاری را با جدیت آغاز کرده، به طوری که در 2 روز ابتدایی هفته حجم نسبتا زیادی از محصولات فولادی خریداری و راهی انبارهای آهن فروشان شده است.
آذر فولاد امین، فولاد زاگرس، امیرکبیر خزر، فولاد صدر لرستان و فولاد نیشابور از جمله فولادسازانی بودند که روز گذشته قیمت محصولات تولیدی خود را در بازه ۵ تا ۳۰ تومان افزایش دادند.
در این میان افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده و قیمت حامل‌های انرژی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها که به رشد قیمت محصول نهایی فولاد و کرایه حمل بار منتهی می‌شود، در کنار رشد ۲۰ تا ۳۰ تومانی بهای شمش بلوم وارداتی به کشور در روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری از جمله مواردی بوده‌اند که در این ۲ روز موجب رشد قیمت‌ها در بازار آهن شده‌اند. البته فعالان بازار تاثیر افزایش بهای شمش وارداتی بر قیمت محصولات فولادی را مقطعی و کوتاه مدت ارزیابی می‌کنند؛ چراکه در حال حاضر موجودی این کالا در بنادر به شدت پایین آمده که با ورود محموله‌های جدید قیمت این کالا به زودی متعادل خواهد شد.
از سوی دیگر روز یکشنبه در بورس کالا هم اولین عرضه‌های سبد میلگرد در سال جاری برای خریداران روی تابلو معاملات رفت. در این روز مجتمع فولاد خراسان در ۲ عرضه متفاوت سلف سبد میلگرد A۳ سایزهای ۱۴ تا ۲۸ را با قیمت‌های۱۶۷۰ و ۱۶۶۰ تومان به ترتیب در حجم‌های ۴ هزار و ۸۴۰ و ۱۳ هزار و ۲۰۰ تن عرضه کرد که هر دوی آنها با اقبال خوب خریداران روبه‌رو شد. عرضه تناژ سبکتر ۲۶۴۰ تن مازاد تقاضا و عرضه تناژ سنگین‌تر هم حدود ۳۰ هزار تن اضافه تقاضا را تجربه کرد که به همین دلیل قیمت‌های پایانی آنها به ترتیب با ۹۳/۱ و ۵۴/۱ درصد تغییر مثبت در تالار صنعتی مواجه شد.
به گفته یکی از کارگزاران، قیمت‌های پایه عرضه‌های روز یکشنبه رینگ فولاد تقریبا همان نرخ‌های پایان سال گذشته و بعضا پایین‌تر بود که به دلیل پیش‌بینی رشد قیمت‌ها در روزهای آتی، قیمت‌های ارزنده‌ای برای خریداران به شمار می‌رفت.
در این روز فولاد آذربایجان هم سبد میلگرد A۳ سایزهای ۱۴ تا ۲۵ را در قالب نقدی با نرخ پایه ۱۶۹۰ تومان عرضه کرد که در مقابل ۲۲۰۰ تن حجم عرضه بالغ بر ۵۰۶۰ تن تقاضا شکل گرفت که در نتیجه بهای پایانی نیز به ۱۷۱۲ تومان افزایش یافت.
فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند روند رو به رشد قیمت‌ انواع آهن‌آلات و معاملات این دسته از محصولات تا پایان فروردین ماه بیشتر ادامه نمی‌یابد؛ چرا که در نهایت بازار از محصولات فولادی اشباع شده و در شرایطی که بازار مصرف سیگنال مثبت و مشخصی به سمت عرضه ارسال نمی‌کند با افزایش حجم عرضه قیمت‌ها خود به خود کاهش می‌یابد.