گروه بورس کالا- حدیث موسوی: روز گذشته در آغاز به‌کار فعالیت بازار فولاد در هفته جاری، روند اصلی بهای انواع مقاطع نامشخص و مبهم باقی ماند؛ چراکه تا ساعات میانی روز برخی آهن‌آلات با ثبات یا کاهش نرخ و بعضی دیگر با افزایش قیمت‌های فروش نسبت به آخرین قیمت ثبت شده در چهارشنبه هفته گذشته همراه شدند. در همین حال حجم معاملات بازاری کالاهای فولادی نیز از سوی معامله‌گران به شدت محدود و تقریبا ناچیز عنوان شد. روز گذشته بسیاری از بازارها از جمله آهن و فولاد تحت تاثیر اخبار مربوط به اجرای هدفمندی یارانه‌ها در دور جدید قرار داشتند به طوری که همزمان با اعلام این خبر از سوی رئیس جمهور که تا پایان هفته جاری مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها عملیاتی و اجرایی می‌شود، برخی خبرگزاری‌ها روز گذشته در موعد واریز سهمیه بنزین اردیبهشت ماه، از احتمال افزایش نرخ بنزین و گازوئیل از امروز سخن گفته و به این شکل مطرح کردند: با تعیین قیمت جدید بنزین، گازوئیل و سی.ان.جی به عنوان سه حامل انرژی پرطرفدار، پرونده اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها رسما بسته خواهد شد.

البته از اسفند ماه سال گذشته تاکنون اجرای چراغ خاموش فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها با تغییر تعرفه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های مختلف انرژی همچون گاز طبیعی، آب، برق، برخی از فرآورده‌های نفتی همچون گاز مایع، نفت کوره و نفت سفید آغاز شده؛ اما به ایستگاه پایانی آن که همان تعیین قیمت این سه فرآورده نفتی می‌باشد، نرسیده است.

در طول این دو ماه نیز که قیمت حامل‌های مختلف انرژی نظیر برق و گاز مایع و ... افزایش یافت، قیمت نهایی محصولات فولادی رشد کرد و همزمان با آن بر حجم معاملات احتیاطی و انباری آهن‌فروشان و تجار افزوده شد. در واقع تا قبل از افزایش کرایه حمل بار به دلیل رشد قیمت نهایی بنزین، گازوئیل و سی‌ان‌جی این دسته از فعالان بازار ترجیح دادند، خریدهای محصولات فولادی را با هدف پوشش ریسک ناشی از رشد چندباره قیمت‌ این‌قبیل کالاها انجام دهند، اما بررسی‌های میدانی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد این گونه معاملات نیز که بخشی از آن از طریق بازار فولاد و بخش اعظم آن به کمک بورس کالا صورت می‌گرفت، تا حدود زیادی از درگاه بازار آهن کاهش یافته است.

جدای از مساله هدفمندی یارانه‌ها در فاز جدید و تاثیرات آن بر بسیاری از بازارها، در شرایط فعلی نه تنها تولیدکننده‌ها، بلکه آهن فروشانی که در این مدت طلسم قفل مبادلات سال گذشته را سرانجام با خریدهای انباری این دو ماه گشودند، منتظر بازگشت خریداران واقعی به بازار و بهبود روند معاملات آهن و فولاد از اردیبهشت‌ماه هستند؛ چراکه با رونق واقعی بازار هم سرمایه در گردش فولادسازان حفظ می‌شود و هم جریان نقدینگی در بازار حرکت روان و مثبتی به خود می‌گیرد.

هم‌اکنون خروج صنعت ساختمان‌سازی کشور از رکود سال قبل برای فعالان فولادی نقشی حیاتی یافته؛ چرا که در صورت رونق آن (در شرایطی که در سال جاری اعتبارات عمرانی فاقد سیگنال‌های امیدوارکننده از سمت تقاضای محصولات فولادی است) بالغ بر ۴۰ درصد از تقاضای واقعی آهن‌آلات تامین می‌شود و به این گونه مساله رکود و ورشکستگی فعالان فولادی در سال گذشته به خوبی مرتفع می‌شود. هرچند نسبت به رونق یا رکود صنعت مسکن در سال جاری نظرات مختلف و بعضا متفاوتی وجود دارد، اما روز گذشته قائم مقام بانک مرکزی از نقش افزایش سقف تسهیلات فردی مسکن که مورد تصویب شورای پول و اعتبار قرار گرفته در رونق بازار مسکن به‌خصوص در شهرهای متوسط و کوچک سخن گفت و ایجاد و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم مثل آب، برق، گاز و سایر تسهیلات رفاهی در زمان تحویل واحدهای مسکن مهر را یکی از اولویت‌های دولت اعلام کرد.

وی با اشاره به اهمیت بخش مسکن در رونق اقتصاد کشور گفت: رونق بخش مسکن باعث رشد اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی خواهد شد که در شرایط فعلی اقتصاد، از اولویت‌ها و سیاست‌های اقتصادی دولت تدبیر و امید است. به گفته کمیجانی آنچه که در سطح اقتصاد کلان در جامعه با آن روبه‌رو بوده و افق‌هایی را می‌توانیم برای آن ترسیم کنیم، آن است که متغیرهای اقتصادی حکایت از آن دارد که اقتصاد از وضعیت رکودی خارج می‌شود. بخش مسکن یکی از محورهای اصلی اقتصاد جامعه و موتور محرکه افزایش رشد اقتصادی است و شتاب در فعالیت‌های مسکن در سرعت‌گیری رشد اقتصاد کشور نقش موثری را داراست. او افزود: اگرچه سهم مستقیم بخش مسکن از GDP تولید ناخالص داخلی کم است، ولی با ارتباطات پسین و پیشین آن با سایر بخش‌های اقتصاد در جهت‌دهی فعالیت‌های اقتصادی کشور نقش معناداری دارد و در افزایش سرمایه‌گذاری و اشتغال سهم قابل توجهی ایفا می‌کند.

سخن پایانی قائم مقام بانک مرکزی در ارتباط با ارتباطات پسین و پیشین بخش مسکن با سایر بخش‌ها از آن جهت حائز اهمیت است که صنعت فولاد یکی از مهمترین بخش‌های تاثیر گذار (به واسطه قیمت تمام شده محصولات فولادی مورد استفاده در ساخت مسکن) و البته تاثیرپذیر (به دلیل سرایت رونق یا رکود صنعت ساختمان‌سازی به صنعت فولاد ) از این صنعت است که به این جهت فعالان فولادی به دقت شرایط این بخش را رصد کرده و به انتظار تحرکات مثبت آن در سال جاری هستند.