بازگشت اعتبارات اسنادی ریالی

گروه بنگاه‌ها، آزاده حسینی: وجود مشکل در سیستم بانکی کشور باعث شد تا کلیه اعتبارات داخلی ریالی که پس از سال‌ها مطالعه و برنامه‌ریزی تولیدکنندگان ارائه می‌شد، تحت شعاع قرارگرفته و تقریبا متوقف شود و در این بین تنها تولیدکنندگان هستند که متضرر شده و روز به روز با مشکلات بیشتری جهت تهیه مواد اولیه دست و پنجه نرم می‌کنند. مهدی ابوئی‌مهریزی عضو انجمن تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی با اشاره به پیامد‌های ناشی از توقف ارائه اعتبارات داخلی ریالی به تولیدکنندگان گفت: به نظر می‌رسد که بانک‌های عامل مقصر اصلی این ماجرا نیستند، بلکه تمایل دارند تا مشتریان خود را حفظ کنند. زیرا از محل پیش دریافت و میان دریافت که درحساب سایرمنابع ذخیره می‌شود، انتفاع دارند. وی اظهار کرد: بانک‌های عامل، تصمیم گیرنده اصلی را در این موضوع بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار عنوان کرده و می‌گویند به محض اینکه این محدودیت‌ها برداشته شود به مشتریان خود مانند گذشته خدمات اعتباری ارائه‌ می‌کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر اعتبارات اسنادی ریالی که در گذشته تنها با پرداخت ۱۰ درصد پیش پرداخت امکان‌پذیر بود با شرایط بسیار مشکل و در واقع نشدنی قابل ارائه است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر اعتبارات اسنادی ریالی به صورت ۱۰۰درصد سپرده وجه نقد یا ۱۰۰درصد وثیقه ملکی و ... است که به‌نظر می‌رسد تولید‌کننده‌ای قادر به پذیرش این شرایط نباشد.

ابوئی تاکید کرد: درحال حاضر صنایع پایین‌دستی فولاد مبارکه که واحدهای لوله و پروفیل هستند میزان ۲ میلیون تن مصرف ورق دارند که اغلب نیاز خود را نیز از فولاد مبارکه تامین می‌کنند این در حالی است که این موضوع باعث شده تا میزان خرید تولیدکنندگان لوله و پروفیل در سال ۱۳۹۲ کاهش یافته و واحدهای تولیدی با ۵۰ درصد ظرفیت مشغول به کار باشند و فرصت‌های اقتصادی جهت صادرات از میان برداشته شود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تصریح کرد: به نظر می‌رسد این سختگیری‌ها برای ممانعت از خروج نقدینگی از سیستم بانکی بدون داشتن ضمانت‌ها لازم است اما پیشنهاد می‌شود این سختگیری‌ها برای تولیدکنندگان خوش حساب و متعهد برداشته شود و فرق بین تولید کننده واقعی وتولیدکننده نما لحاظ گردد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مبدا و مقصد کالا با راه اندازی سیستم «سپام» از طریق بانک مرکزی و نیز گواهی بازرسی در مبدا قابل پیگیری است، درخواست می‌شود به عنوان تولیدکننده شرایط برای ارائه تسهیلات آسان‌تر شود.

وی تاکید کرد: اعضای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی همواره به عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری فولاد مبارکه مطرح بوده و در خواست می‌شود با توجه به اینکه شریک تجاری ما نیز تمایل به ادامه روند گذشته به صورت اعتبار اسنادی ریالی را دارد، شرایط برای تولیدکنندگان مهیا گردد. چرا که ظرفیت بالای واحد‌های تولیدی لوله و پروفیل نه تنها مانع از ورود لوله و پروفیل به کشور شده، بلکه با صادرات به کشورهای همسایه جزو صادر‌کنندگان و آورندگان منابع ارزی نیز بوده‌اند.