صعود ادامه دار مس در بازار فلزات پایه

سحر نمایشی: افزایش ۷۵ تومانی قیمت مس در بورس کالا تقاضا را برای این فلز سرخ کاهش داد. البته این در حالی است که خرید و فروش مس در بازار آزاد به دلیل نوسان‌های نرخ ارز افزایش یافته و معامله‌گران را به فکر خرید و انبار کردن این محصول انداخته است. یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه دلیل افزایش تقاضا در بازار آزاد را پایین تر بودن قیمت‌ها نسبت به بورس کالا عنوان کرد و افزود: به دلیل افزایش قیمت مس و نبود مشتری فعالان به ناچار قیمت محصولات خود را پایین‌تر از بورس به فروش می‌رسانند به همین دلیل در دو هفته اخیر خریداران بیشتری به بازار غیر‌رسمی این فلز مراجعه کرده اند. به این ترتیب روز یکشنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه، انواع مس در بورس کالای ایران عرضه شد. در این روز و در تالار محصولات صنعتی و معدنی ۴ هزار تن مس کاتد شرکت ملی مس ایران راهی تالار معاملات شد. این شرکت همچنین ۳ هزار تن مس مفتول را عرضه کرد. از دیگر محصولات عرضه شده شرکت صنایع ملی مس ایران در این روز می‌توان به ۳۳ هزار تن انواع مس

کم عیار، ۱۵۰ تن سولفور مولیبدن و ۱۲ تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. علاوه بر این، ۲۷۰ تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان عرضه و روی تابلو معامله شد.

بر این اساس مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت ۲۱ هزار و ۵۱۷ تومان در هر کیلو به فروش رسید و بدون رقابت مورد معامله قرار گرفت که نسبت به هفته گذشته افزایش ۷۵ تومانی را تجربه کرده است. کل عرضه این محصول ۴ هزار تن بوده ، در حالی که تقاضا برای آن ۸۶۰ تن ثبت شده است.

از طرفی مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت ۲۲ هزار و ۲۲۱ تومان مورد دادوستد قرار گرفت که نسبت به آخرین عرضه رشد ۷۸ تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول ۳ هزار و ۵۰۰ تن بوده، در حالی که با تقاضای ۵۴۰ تنی رو‌به‌رو بوده است. همچنین مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت ۲۲ هزار و ۲۷۶ تومان در هر کیلو عرضه شد که نسبت به آخرین معامله در هفته گذشته با افزایش ۷۸ تومانی مواجه شد.

کل عرضه برای این محصول ۲۷۰ تن بوده که با میزان تقاضا برابری می‌کرد. از سوی دیگر این فلز در بازار آزاد نیز هم‌اکنون با قیمت ۲۳ تا ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان در هر کیلو معامله می‌شود که اگر قیمت این فلز در بورس کالا را با احتساب مالیات بر ارزش افزوده در نظر بگیریم از قیمت موجود در بازار بیشتر خواهد بود. همچنین فعالان بازار معتقدند که روند صعودی معاملات برای مس ادامه‌دار خواهد بود و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که به زودی روند قیمتی مس جهانی نیز رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد، چرا‌که بر‌اساس آمارهای انتشار یافته موجودی انبارهای بورس لندن رو‌به کاهش است.