گلایه سنگ‌آهنی‌ها از «گمرک»

گروه بنگاه‌ها: به دنبال افت شدید قیمت سنگ‌آهن در جهان و تعطیلی برخی از معادن کشور نگاه دولت به این صنعت ارز‌آور تغییری نکرده است. سجادی غرقی ضمن بیان مطلب فوق به خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفت: درخواست شفاهی و جدید گمرک بندر امام خمینی و بندرشهید رجایی از صادرکنندگان، مشکلات جدیدی را بر سر راه صادرات سنگ‌آهن پدید آورده است.

وی افزود: در روزهای گذشته گمرک هنگام ترخیص کالا از صادرکنندگان تعهدی اخذ کرده است که بر اساس آن در صورتی که گمرک پس از عزیمت کشتی از بندر تشخیص دهد که سنگ‌آهن مشمول عوارض صادراتی می‌شود، صادرکنندگان باید بدون هیچ اعتراضی مبلغ مورد نظر را به حساب گمرک واریز کنند.

به گفته عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران، این اتفاق نه تنها مسبوق به سابقه نیست، بلکه اساسا درخواست ارائه چنین تعهدی فاقد مبنای قانونی است. غرقی که با توجه به وضعیت بازار جهانی سنگ‌آهن و روزهای سخت تولیدکنندگان از وقوع چنین اتفاقاتی گله‌مند است، دلایل خود را برای غیر‌قانونی بودن این درخواست چنین بر‌شمرد. وی با اشاره به نامه شماره ۶۶۵۲/۲۱۰/۹۳ به تاریخ ۱۴/۲/۹۳ سازمان توسعه تجارت ایران خطاب به مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران تصریح کرد: اخذ تعهد فقط شامل اقلامی می‌شود که تاکنون مشمول عوارض صادراتی بوده اما نحوه وصول عوارض توسط دولت مشخص نشده است.

وی همچنین با بیان اینکه در قانون نحوه تصویب و اعلام وضع عوارض صادراتی به خوبی روشن شده است ضمن اینکه وضع عوارض بر صادرات سنگ‌آهن را خلاف نص صریح ماده ۱۰۴ قانون برنامه پنجم توسعه می‌داند معتقد است که در تبصره ۳ بند ب ماده مزبور از قانون برنامه پنجم توسعه کشور میزان عوارض صادراتی تنها می‌تواند بر حسب فهرست مصوب شورای اقتصاد تعیین شده و حداقل سه ماه پس از وضع و اعلام عمومی قابل وصول خواهد بود.

غرقی در ادامه با تاکید بر پیگیری جدی انجمن از گمرک در این رابطه از صادرکنندگان سنگ‌آهن درخواست کرد که از ارائه چنین تعهداتی خودداری کرده و مراتب را برای پیگیری به دبیرخانه انجمن اطلاع‌رسانی کنند.