بهناز بدائی تحلیلگر بازار آتی بازار آتی هفته نسبتا پرهیجانی را پشت سر گذاشت. هفته گذشته، بازار جهانی طلا در انتظار شاخص‌های مهمی از اقتصاد چین و سخنان رئیس بانک مرکزی آمریکا در مورد سیاست‌های پولی بود. در کنار این عوامل مذاکرات هسته‌ای جاری ایران‌، باعث شد که نوسانات و به دنبال آن حجم معاملات در بازار آتی سکه طلا افزایش یابد. به این ترتیب در دو روز ابتدای هفته شاهد افزایش قیمت‌های آتی بودیم که برای این افزایش قیمت دو عامل مهم وجود داشت: قیمت جهانی طلا بالای مقاومت ۱۳۳۰ دلار بسته شد و دلار نیز نتوانسته بود مقاومت ۳۱۰۰ تومان را پشت سر بگذارد. این دو عامل دلگرمی خوبی برای ورود خریداران به بازار شد. از طرفی قیمت جهانی طلا در هفته ماقبل در انتهای رالی افزایشی به سقف چهار ماه اخیر رسیده بود و زمان مناسبی برای اخذ موقعیت خرید نبود، بنابراین این دسته از معامله‌گران کاهش نسبی قیمت جهانی طلا را در انتهای هفته غنیمت شمردند و با قبول نسبت ریسک به سود بالایی وارد معامله شدند.

غافلگیری خریداران

روز دوشنبه با شروع به‌کار بازارهای جهانی، سقوط قیمت جهانی طلا خریداران را در بازار آتی غافلگیر کرد. علت اصلی کاهش تعداد قراردادهای باز در این روز‌، خروج خریداران از بازار است. طی جلسه معاملاتی قیمت جهانی طلا حدود ۳۰ دلار کاهش یافت ولی واکنش بازار آتی نسبت به این کاهش قیمت شدت کمتری داشت و دلیل آن افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر بود.

یکی از دلایل مهم کاهش قیمت جهانی طلا نزدیک شدن به رویداد مهم هفته، سخنرانی رئیس بانک مرکزی آمریکا، بود. بهبود سریع‌تر از پیش‌بینی در بازار کار آمریکا باعث شده که اقتصاددانان‌، جلو افتادن زمان افزایش نرخ بهره را محتمل بدانند و پیش از سخنرانی رئیس بانک مرکزی موقعیت فروش را مناسب ببینند یا از موقعیت خرید خارج شوند.

افزایش قیمت در انتهای هفته

در این میان، کاهش قیمت در بازار آتی از روز دوشنبه شروع شد و برای سه روز متوالی ادامه یافت. روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه بازار آتی نسبتا کم‌نوسان و آرام سپری شد. با این حال در اواخر جلسه معاملاتی روز چهارشنبه با افزایش نرخ برابری دلار، خریداران مجدد وارد بازار شدند و در یک ساعت پایانی، قیمت در سررسید دی‌ماه حدود پنج هزار تومان افزایش یافت که برای بازار آرام آن روزها دور از انتظار بود. صعود بیشتر نرخ برابری دلار باعث شد که روز پنج‌شنبه نیز قیمت‌ها در بازار آتی افزایش یابد. قیمت جهانی طلا نیز در این مدت بار دیگر به بیش از ۱۳۰۰ دلار رسید. شکستن مقاومت ۱۳۰۰ دلار برای معامله‌گران اهمیت زیادی دارد، ولی حجم معاملات زیر این قیمت قابل توجه نبود، بنابراین خریداران خطر مهمی از بابت کاهش بیشتر قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت احساس نمی‌کردند. از دیگر رویدادهای قابل عنوان در این هفته، راه‌اندازی قراردادهای آتی سکه طلا سررسید اسفند ۹۳ در روز دوشنبه ۲۳/۴/۹۳ است. همچنین هفته گذشته، آخرین هفته معاملات قراردادهای آتی سررسید تیرماه محسوب می‌شد و پرونده این سررسید با ۱۶۰ قرارداد باز در روز پنج‌شنبه ۲۶/۴/۹۳ بسته شد.

نگاهی به معاملات آتی در هفته گذشته