شتاب فلز نقره‌ای برای صعود

منیره نظامیوند: پس از یک دوره ۹‌ماهه رکود چشمگیر، بازار آلومینیوم در حال تلاش برای بازگشت به روزهای اوج خود است. بر‌اساس گزارش‌های موجود؛ پس از مدت‌ها، هفته گذشته آلومینیوم در بورس فلزات لندن (LME) به قیمت‌های بالاتر از ۲ هزار دلار در هر تن رسید و به بیشترین قیمت خود طی ۱۶ ماه اخیر دست یافت، اما در ادامه اندکی افت را تجربه کرد و تا ۱۹۶۴دلار پایین آمد. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از وال استریت دیلی؛ اخیرا دولت چین برای کمک به صندوق یارانه مسکن یک تریلیون یوان وام به بانک توسعه چین اعطا کرده است. انتظار می‌رود این محرک برای ایجاد زنجیره‌ای از بازارهای مرتبط با بازارهای مسکن در چین به میزان کافی مثمر‌الثمر باشد که در‌نهایت بر‌اساس برآوردها باید تقاضای آلومینیوم را به‌گونه‌ای چشمگیر افزایش دهد. این موضوع البته همراه با این واقعیت است که موجودی انبارهای بورس فلزات لندن از آغاز سال جاری میلادی تا‌کنون به میزان ۱۰ درصد کاهش داشته که در نتیجه قیمت آلومینیوم را به یک مسیر ثابت رو به بالا هدایت کرده است. منحنی صعودی آلومینیوم در پنج سال گذشته در مسیری متعادل قرار داشته و بدان معنی است این فلز در آینده همچون امروز واکنشی صعودی و مثبت خواهد داشت. قیمت این فلز برای ۹ ماه گذشته منتهی به ماه آوریل سال جاری، نسبتا ثابت و در محدوده بین ۴۰ تا ۵۰ دلار باقی مانده است. این موضوع دست فعالان بازار را برای انتخاب سرمایه‌گذاری باز می‌گذارد.

با توجه به هزینه بالای تولید آلومینیوم و قرابت تولید با هزینه حامل‌های انرژی مخصوصا الکتریسیته در کنار قیمت‌های پایین ماه‌های گذشته، بسیاری از تولیدکنندکان حجم تولید خود را کاهش داده و حتی از بازار خارج شده اند که باعث تبدیل روند افزایش موجودی انبارها به یک روند نزولی شده است.

با توجه به این موارد و همچنین فصل باران‌های موسمی در آسیای جنوب‌شرقی در کنار تقویت آرام تقاضا و دورنمای افزایش شتاب رشد تقاضا در حوزه چین و همچنین جذابیت مصرف این فلز در خودروسازی و صنایع مشابه می‌توان به افزایش شتاب تقاضای آلومینیوم امیدوار بود.

شرایط عمومی اقتصاد جهانی در روزهای گذشته به تبع افزایش قیمت نفت و بهبود بازار سهام، در مسیر صعودی قرار گرفته که این موارد همچون پتانسیلی برای افزایش قیمت آلومینیوم پس از کاهش نسبی قیمت آن عمل می‌کنند. با توجه به روند عمومی کاهش ذخایر آلومینیوم در بورس فلزات لندن و افزایش و کاهش مقطعی آن در روزهای گذشته می‌توان گفت که جو دوگانه‌ای بر بازار آلومینیوم حاکم است که گروهی افزایش قیمت و گروهی دیگر کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی‌ می‌کنند. این موارد درحالی است که قیمت آلومینیوم به سطوح بسیار بالایی دست یافته و ادامه نوسان در سطوح فعلی یک موفقیت برای آلومینیوم به حساب می‌آید. با توجه به تردیدهای موجود از آینده آلومینیوم، همچنین روند عمومی اقتصاد جهانی در کوتاه مدت، می‌توان ادامه نوسانات آرام فعلی و افزایش و کاهش‌های مقطعی را انتظار داشت. این موارد در حالی است که کاهش آرام قیمت آلومینیوم در بازار شانگهای در کنار احتمال تحریم تقاضا در بازار این کشور مواردی است که به پیچیدگی این بازار می‌افزاید.

باتوجه به داده‌های بنیادین موجود، چشم‌انداز کوتاه مدت قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی ادامه نوسانات فعلی با عمق و وسعت محدودی بوده که نهایتا کاهش موجودی انبارها و افزایش آرام قیمت نفت در کنار رشد تقاضا می‌تواند آلومینیوم را برای میان مدت وارد یک فاز جدید کند.