گروه بنگاه‌های اقتصادی - زهرا مسافر: دبیر شورای سیاست‌گذاری اولین کنفرانس راهبردی صنعت فولاد ایران با اشاره به اختصاص ۲۵ درصد آهن اسفنجی تولیدی دنیا به ایران، گفت: طی چند سال آینده به اولین تولیدکننده آهن اسفنجی در دنیا تبدیل خواهیم شد. یحیی پالیزدار در نشست نخستین کنفرانس بین‌المللی راهبردی صنعت فولاد ایران گفت: در صنعت فولاد ایران مزایایی مانند انرژی، سنگ‌ آهن و نیروی انسانی وجود دارد و با این وجود، تنها ۱۵ میلیون تن تولید فولاد در ایران صورت می‌گیرد که در رتبه چهاردهم دنیا قرار داریم. وی افزود: این در شرایطی است که تولید فولاد در کشور متناسب با پتانسیل موجود رشد نکرده است.

وی با بیان اینکه در افق ۱۴۰۴ باید به تولید ۵۰ میلیون تن فولاد دست‌ یابیم، تصریح کرد: تحقق این هدف نیازمند فعال شدن همه بخش‌های زنجیره تولید فولاد در کشور است.

وی افزود: صنعت فولاد ایران به ۴۰ سالگی و بلوغ نسبی رسیده اما تاکنون ما بیشترین توجه خود را به تولید و بازار در این صنعت معطوف کرده‌ایم. پالیزدار ادامه داد: درحال حاضر صنعت فولاد ما به نقطه‌ای رسیده که دیگر نباید صرفا به تولید در این صنعت توجه کنیم، بلکه لازم است تولید کیفی و با ارزش افزوده بالا مورد توجه تولیدکنندگان این صنعت قرار بگیرد. وی با تاکید بر ضرورت کیفی‌سازی تولید فولاد در کشور تصریح کرد: ما نباید صرفا به دنبال تولید باشیم، بلکه باید به این بیندیشیم که در این صنعت به تولید براساس دانش فنی دست بیابیم. وی با اشاره به تولید حدود ۶۰ میلیون تن آهن اسفنجی در دنیا در سال ۲۰۱۳، خاطرنشان کرد: ایران با تولید ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در رتبه دوم قرار دارد و

۲۵ درصد آهن اسفنجی دنیا در ایران تولید می‌شود.

پالیزدار گفت: با توجه به اینکه خوراک اصلی تولید آهن اسفنجی، گاز است و کشور ما نیز از ذخایر بالای گاز برخوردار است، پیش‌بینی می‌شود ایران طی چند سال آینده به اولین تولیدکننده آهن اسفنجی در دنیا تبدیل شود. وی در ادامه از برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی راهبردی صنعت فولاد ایران در روزهای ۲۲ تا ۲۴ مهر ماه سال جاری در هتل المپیک خبر داد و افزود: در این کنفرانس علاوه بر تولیدکنندگان فولاد، به همه زنجیره تولید فولاد توجه خواهیم داشت و موضوع تولید کیفی فولاد و ایجاد ارزش افزوده بالاتر برای کشور مدنظر خواهد بود. به گفته پالیزدار، در این کنفرانس راهکارهای موجود برای به روزرسانی راهبرد توسعه صنعت فولاد، راهکارهای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در طرح‌های فولادی، راهکارهای موجود جهت تامین زیرساخت‌های لازم برای صنعت فولاد بررسی شده است و همچنین به پیش‌بینی بازار داخلی و خارجی فولاد نیز می‌پردازد. همچنین محمود نیلی احمدآبادی رئیس هیات مدیره انجمن مهندسی متالوژی ایران گفت: توسعه متوازن صنعتی هر رشته صنعتی ریشه در استراتژی راهبرد برنامه و نقشه راه مورد اجماع دارد؛ اما نگاهی به وضعیت صنعت کشور نشان می دهد که به‌رغم تلاش‌های به وجود آمده برای توسعه صنعتی ایران، ما شاهد توسعه کاملا متوازن، همه‌جانبه و پایدار نبوده‌ایم. وی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور اظهار کرد: شاخص‌های کلان اقتصادی و صنعتی کشور نشان می دهد اقتصاد ما نیاز به اقدامات جدی اصلاحی دارد و امیدواریم هرچه سریع‌تر مشکلات پیش روی توسعه صنعتی ایران با اتخاذ تدابیر خردمندانه مرتفع شود.