منیره نظامیوند‌چگینی: طی مدت اخیر افت‌وخیز قیمت فلزات اساسی در شرایطی ادامه یافته که در این میان بازار نیکل نیز دستخوش نوسانات بسیاری بوده است. پیش از این تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که بازار نیکل در نیمه دوم سال ۲۰۱۴ دچار کمبود خواهد شد. همچنین آنها بر این باور بودند که بازار این فلز به دلیل ممنوعیت صادرات سنگ معدنی و مواد خام نیکل دار در اندونزی، بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ میلادی شاهد کمبود شدیدی خواهد بود. اعمال قانون ممنوعیت صادرات مواد معدنی در اندونزی از ابتدای سال جاری میلادی، بالاتر رفتن قیمت سنگ نیکل، افزایش هزینه‌ها را برای فرونیکل و پریمیوم بالاتر برای نیکل تصفیه شده به دنبال داشت، هرچند پیش‌بینی‌ها بر این بود که این رخداد به افت عرضه نیکل خواهد انجامید. اعمال قانون مشابه در فیلیپین نیز بر شدت گرفتن ریزش در بازار نیکل دامن زد.

دولت اندونزی از ماه ژانویه صادرات سنگ نیکل را ممنوع کرد و این درحالی است ‌که ۳۰ درصد کل نیکل جهان با استفاده از سنگ نیکل این کشور تولید می‌شود. بخش عمده سنگ نیکل صادراتی اندونزی به چین وارد می‌شد که پس از اعمال این قانون، فیلیپین جایگزین اندونزی شد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از متال بولتن؛ پیش از این کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که بازار نیکل در سال ۲۰۱۴ با دو هزار تن و در سال ۲۰۱۵ نیز با ۱۳۵ هزار تن کمبود مواجه خواهد شد که این روند به رشد قیمت در این بازار دامن خواهد زد. اما اتفاقی که در این بازار رخ داد این بود که نیکل در ماه‌های ابتدایی سال جاری میلادی با کاهشی بیش از ۱۱ درصد مواجه شد که این روند افت‌و‌خیز همچنان ادامه دارد. پس از اعمال ممنوعیت صادرات سنگ نیکل در اندونزی، قیمت این فلز با رشدی چشمگیر مواجه شد تا جایی که در ماه مه به حدود ۲۲ هزار دلار رسید که این رقم بالاترین میزان از دو سال اخیر تاکنون بوده است.

البته در ادامه، به دنبال افت شدید میزان عرضه نیکل، روند قیمتی این فلز پایه با نزول به مسیر خود ادامه داد. همچنین بالا بودن موجودی انبارهای تحت نظارت بورس لندن در اقصی نقاط جهان تا بیشینه آن از زمان دهه ۱۹۸۰ میلادی و نیز پایین آمدن میزان تقاضای چین به دلیل افزایش توان این کشور در تولید و صادرات نیکل نیز عامل دیگری است که افت قیمت نیکل را شدیدتر کرده است.

هر گونه تحول اقتصادی در چین بر روند تقاضا برای نیکل و در نتیجه قیمت آن شدیدا موثر است. این در حالی است که آمارهای منتشر‌شده از اقتصاد چین در ماه‌های اخیر چندان رضایت بخش نبوده و دولت این کشور نیز همچنان تصمیمی برای تغییر سیاست‌های پولی و مالی ندارد.

گزارش‌هایی که طی دو ماه گذشته از وضعیت بخش‌های تولید کارخانه‌ای و خدمات چین منتشر شد، موج نگرانی را در میان فعالان بازارهای مختلف ایجاد کرده است. دولت چین در تلاش برای جلوگیری از کاهش نرخ رشد اقتصادی این کشور از ابتدای سال جاری میلادی، سیاست‌های انبساطی اتخاذ کرده است. این کشور بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نیکل و سایر فلزات اساسی است.

قیمت نیکل همچنین با فولاد رابطه تنگاتنگی دارد. ۶۰ درصد کل نیکل جهان در تولید فولاد ضدزنگ استفاده می‌شود. مصرف بالای این نوع فولاد به رشد تقاضا برای نیکل منجر خواهد شد که در نهایت می‌تواند به بهبود چشم‌انداز قیمت این فلز کمک شایانی داشته باشد. با رشد تولید فولاد ضدزنگ، بازار نیکل دچار کسری خواهد شد.

در حال حاضر بهای نیکل در محدوده ۱۶۵۶۰ دلار نوسان می‌کند که برای نیکل به منزله زنگ خطری برای ورود به مرحله رکود محسوب می‌شود. بر اساس گزارش‌ها، تحلیلگران احتمال رشد چشمگیر قیمت نیکل در سال جاری میلادی را به دلیل رشد ذخایر و افت تقاضا دور از انتظار می‌دانند. برخی نیز بر این باورند که تا پایان سال ۲۰۱۵، نمی‌توان به صعود بهای این فلز امیدوار بود، اما پس از آن شاید بتوان شاهد تحول در روند قیمتی نیکل بود.