بررسی معاملات قراردادهای آتی سکه طی هفته گذشته نشان می‌دهد که با استقبال سرمایه‌گذاران، حجم این معاملات در هفته اخیر نسبت به هفته‌های قبل با رشد قابل توجهی رو‌به‌رو شده است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، در معاملات هفته گذشته بورس کالای ایران حجم معاملات قراردادهای آتی سکه طلا به ۲۳ هزار و ۷۸۳ قرارداد و ارزش آن به رقمی بالغ بر ۲ هزار و ۲۳۹ میلیارد ریال رسید. این در حالی بود که حجم معاملات آتی سکه دو هفته قبل ۱۸ هزار و ۵۸۲ قرارداد بود، به این ترتیب حجم معاملات در هفته گذشته ۲۸ درصد رشد کرده است که عامل اصلی آن قرار داشتن مذاکرات هسته‌ای در ایستگاه آخر عنوان می‌شود.


به هر حال از چهار سررسید فعال آتی سکه طلا طی هفته اخیر، بیشترین حجم معاملات با ۱۶ هزار و ۹۳۱ قرارداد و به ارزش یک هزار میلیارد و ۶۰۶ میلیون ریال مربوط به سکه طلا تحویل دی‌ماه بود.


همچنین قراردادهای آتی سکه طلا تحویل آبان نیز با ۳ هزار و ۸۷۳ قرارداد به ارزش ۳۶۰ میلیارد و ۸۷۲ میلیون ریال رسید و در جایگاه دوم قرار گرفت. همچنین رتبه سوم معاملات به سررسید شهریورماه با یک هزار و ۷۳۹ قرارداد به ارزش ۱۵۹ میلیارد ریال اختصاص داشت و در پایان، معاملات تحویل تیر هم با یک هزار و ۲۴۰ قرارداد و ارزش بیش از ۱۱۲ میلیارد ریال به کار خود در هفته گذشته پایان داد.


از سویی ریزش بهای دلار در ابتدای هفته گذشته در بازار آزاد موجب افزایش تقاضای این واحد پولی شد، اما این در شرایطی است که قیمت دلار در روزهای پایانی هفته اخیر تغییر جهت داد و روند صعودی در پیش گرفت که حاصل این نوسان‌ها موجب رشد اندک قیمت سکه نقدی شد.


به این ترتیب بازار نقدی سکه طلا در مبادلات روز پنج‌شنبه با نوسان قیمت مثبتی مواجه شد، اما افزایش نرخ آن به اندازه معاملات روز چهارشنبه نبود. به این ترتیب در این روز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار ۹۱۰ هزار تومان معامله شد و هر قطعه سکه طرح قدیم نیز به قیمت ۹۰۸هزار تومان رسید. این در شرایطی است که نیم‌سکه نیز در بازار داخلی با قیمت ۴۵۹ هزار تومان معامله شد. از طرفی بهای ربع و سکه یک گرمی نیز با افزایش یک هزار تومانی به ترتیب با قیمت ۲۵۵ و ۱۶۹ هزار تومان اعلام شد.


از آنجا که قیمت اونس جهانی طی معاملات دیروز در بازارهای جهانی رشد اندکی را تجربه کرد در نتیجه قیمت این روز می‌تواند ملاک خوبی برای شروع بازارهای نقدی و آتی امروز باشد، البته این در شرایطی است که این روزها بازار طلا و دلار چشم به راه اخبار مذاکرات هسته‌ای است و از این رو برای روزهای پیش رو برای بازار نقدی و آتی سکه روند نوسانی قیمت پیش‌بینی می‌شود.