گروه بورس، همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد رشد شاخص با اتکا به اقبال بازار به گروه خودرویی و پتروپالایشی بود. دیروز معامله‌گران در شروع بازار با تداوم اقبال به گروه خودرویی مواجه بودند؛ امری که به دلیل بازگشایی نماد سرمایه‌گذاری رنا و گزارش پیش‌بینی سود شرکت سایپا و انتظار برای بازگشایی آن تشدید شده بود. در این شرایط انتشار گزارش افزایش سرمایه گروه بهمن نیز به اقبال معامله‌گران به گروه خودرویی افزود. در بازار دیروز در گروه خودرویی همچنین خبهمن با اعلام افزایش سرمایه ۹۷درصدی با صف خرید همراه شد.

افزایش سرمایه این شرکت معادل 493 میلیارد تومان بوده و از سه محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی بیش از 5/ 252میلیارد تومانی، سود انباشته 205 میلیارد و اندوخته طرح و توسعه 336میلیون تومانی تامین خواهد شد و طی آن سرمایه گروه بهمن به نزدیک 1000 میلیارد تومان خواهد رسید. هدف از این تامین مالی، مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر، جبران افزایش سرمایه انجام شده در شرکت‌های سرمایه‌پذیر، سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی اعلام شده است. در بازار دیروز همچنین انتظار معامله‌گران برای بازگشایی نماد سایپا و سرمایه‌گذاری سایپا محقق نشد. انتظار می‌رود این نمادها امروز بازگشایی شوند. دیروز در گروه انفورماتیک ایران ارقام در شرایطی با صف‌های شکننده مواجه بود که مدیر امور مجامع و سهام شرکت ایران ارقام در مورد مشارکت این شرکت با کنتورسازی عنوان کرد: تمام شایعاتی که در رابطه با مشارکت ایران ارقام در صندوق‌های فروشگاهی شرکت کنتورسازی ایران و اتاق اصناف وجود دارد را تکذیب و تاکید می‌کنم شرکت ایران‌ارقام هیچ‌گونه فعالیت در این زمینه انجام نداده و به محض دریافت هرنوع پروژه‌ای با توجه به تاثیری که بر درآمد هر سهم شرکت دارد، شفاف‌سازی لازم برای اطلاع سهامداران ارائه خواهد شد. احسان بیات در ادامه گفت: شرکت ایران ارقام که در آذر‌ماه سال جاری 25 درصد افزایش سرمایه را از محل مطالبات و آورده نقدی در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسانده، فعلا برنامه قطعی برای افزایش سرمایه ندارد. با این حال، برنامه‌های این‌چنینی در دستور کار همه شرکت‌ها، خصوصا شرکت‌های پذیرفته‌شده در سازمان بورس با توجه به الزامات این نهاد برای رعایت حدود سرمایه لازم برای بقا در تابلوی معاملات، قرار دارد اما «مرقام» فعلا در این زمینه تصمیم قطعی نگرفته است.

با توجه به پیشرفت‌های روز‌افزون این صنعت این روزها بحث افزایش استفاده از دستگاه‌های دو طرفه دریافت و پرداخت پول یا به عبارتی CRM در بین اهالی بازار وجود دارد که این مقام مسوول در رابطه با این موضوع اظهار کرد: CRM یکی از محصولات مهم این مجموعه است و در حال حاضر در برنامه‌های شرکت قرار گرفته و در حال پیاده‌سازی و تست این دستگاه است تا با ایجاد بازار بهتر و فرهنگ‌سازی این محصول را در حجم بالایی روانه بازار کند چرا که نیاز به زیر‌ساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مربوط دارد.

در گروه فلزی - معدنی دیروز سه عضو هیات مدیره معادن و فلزات تغییر کرد. به این ترتیب اکبر نوروزی به نمایندگی از موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد، جانشین مرتضی علی‌اکبری، نیک‌نام هوشیار از شرکت توسعه مرآت کیش جانشین علی اسلامی‌بیدگلی و عباس هاشمی‌منش از خدمات عمومی فولاد ایران جانشین محمدعلی احمدزاد‌اصل شده‌اند. سعید عبودی و بهرام سبحانی از سرمایه‌گذاری صدر تامین و فولاد مبارکه نیز از دیگر اعضای هیات مدیره سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات هستند. در گروه بانکی دیروز بانک ملت در شفاف‌سازی موضوع دریافت غرامت این بانک از اتحادیه اروپا را تشریح کرد. براساس این گزارش، دادگاه اروپا 29 بهمن با رد درخواست تجدید نظر شورای اروپا در مورد بانک ملت اعلام کرد دارایی‌های این بانک نباید در سال 2010بلوکه می‌شد. شورای اروپا که گروهی متشکل از 28 کشور اروپایی است، پول‌های تعدادی از مراکز مالی ایرانی را از سال 2010بلوکه کرده بود تا با فعالیت‌های هسته‌ای ایران مقابله کند.

در گروه حمل و نقل زمان افزایش سرمایه ۵۹ درصدی و مجمع فوق‌العاده شرکت تایدواتر از سود انباشته مشخص شد. در پی صدور مجوز افزایش سرمایه 59 درصدی تاید واتر، این شرکت بورسی زمان مجمع فوق‌العاده را ساعت 14 روز دوشنبه 24 اسفند تعیین کرد که در محل شرکت برگزار خواهد شد. به این ترتیب در صورت تصویب مجمع، سرمایه اسمی 8/ 62 میلیارد تومانی «حتاید» از سود انباشته به 100 میلیارد تومان خواهد رسید و صرف اجرای طرح توسعه ساخت پروژه سیلو و سوله بندر امام خمینی جهت افزایش ظرفیت کاری خواهد شد. در گروه حمل ونقل همچنین بر اساس تفاهم‌نامه شرکت کشتیرانی با کشتیرانی PIL قرار است خطوط فیدری در جنوب شرق آسیا، جنوب آسیا، خاورمیانه و دریای سیاه ایجاد شود. همچنین دراین تفاهم بر سرویس‌های کشتیرانی به خطوط کانتینری و فله و همکاری در زمینه تهیه و ساخت کشتی تاکید شده است. در حال حاضر کشتیرانی PIL سنگاپور در بین برترین شرکت‌های کشتیرانی دنیا رتبه هجدهم را در اختیار دارد. در گروه تجهیزات نیز ماشین‌سازی اراک برنامه افزایش سرمایه ۱۸۹ درصدی از مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها را در پیش گرفت. فاراک در نظر دارد سرمایه 220 میلیارد تومانی را حدود 189 درصد افزایش دهد و از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به بیش از 635 میلیارد تومان برساند. این شرکت اسفند سال گذشته هم سرمایه 120 میلیارد تومانی را از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی به 220 میلیارد تومان رسانده بود. فاراک دیروز برای دقایقی با صف خرید مواجه شد.

در گروه دامداری ارسال نظر حسابرس شرکت مگسال درباره افزایش سرمایه خیره‌کننده ۱۴۳۶ درصدی از آورده نقدی موجب صف خرید این شرکت کوچک بورسی شد. براساس اعلام این شرکت، قرار است مگسال از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی، بیش از1436 درصد به سرمایه اسمی کنونی اضافه کند و به شرکتی 46.1 میلیارد تومانی تبدیل شود. براساس این گزارش، پیش از این محمدرضا حسینی مدیرعامل این شرکت اعلام کرده بود: طی مبایعه‌نامه 14 اسفند 93 بین سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و این شرکت، اراضی شرکت شامل زمین‌های زراعی، محل ساختمان، زمین انبار و منازل مسکونی جمعا به مساحت 972 هکتار به مبلغ 43 میلیارد و 150 میلیون تومان براساس قیمت کارشناس دادگستری ( با توجه به موقوفه بودن 50 درصد اراضی) خریداری شده است. وی در نامه‌ای دیگر از برنامه افزایش سرمایه برای اصلاح ساختار مالی و رفع موانع مربوط از محل مطالبات سهامداران و به دلیل خرید اراضی زراعی خبر داده بود.