گروه بورس - فاطمه اسماعیلی: فرابورس ایران معاملات روز گذشته خود را با رشد 04/ 8 واحدی شاخص(معادل یک درصد) به پایان رساند و آیفکس در عدد 56/ 808 واحد ایستاد تا به این ترتیب بازدهی این بازار از ابتدای سال 36/ 0 درصد شود.در بازار روز گذشته، بیشترین تاثیر در صعود شاخص فرابورس از سوی نماد شرکت‌های پتروشیمی مارون، پالایش نفت تهران، فولاد هرمزگان جنوب و بیمه پاسارگاد بود و در مقابل نماد شرکت‌های هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و سهامی ذوب‌آهن اصفهان از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

همچنین در جریان معاملات روز سه‌شنبه نماد شرکت‌های سیمان لار سبزوار، بیمه کوثر، صنایع فولاد آلیاژی یزد، قاسم ایران و شیر پاستوریزه پگاه فارس بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص دادند.نگاهی به معاملات بازار اوراق تسهیلات مسکن نیز نشان از افزایش قیمت این اوراق در بیشتر نمادها داشت. بر این اساس روز گذشته «تسه»ها در بازه ۷۳۹ تا ۷۹۷ هزار ریال دست به دست شدند و بیشترین کاهش قیمت نیز در نماد تسه ۹۴۰۷ به میزان ۸۳/ ۰ درصد رخ داد تا به این ترتیب ترکیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق ۲۲ درصد شود. علاوه بر این روز گذشته شاهد افزایش قیمت نمادهای اسناد خزانه اسلامی بودیم تا در پایان این اوراق در محدوده قیمتی ۸۷۶ تا ۹۱۲ هزار ریال مورد معامله قرار گیرند. بر این اساس روز گذشته در مجموع ۴۹ میلیون و۱۹۳هزار و۷۹۱ورقه اسناد خزانه اسلامی با ارزش ۷۷ میلیارد و ۷۹۰ میلیون ریال در تمامی نمادهای این اوراق دادوستد شد.


رتبه ۵۸ شرکت فرابورسی از نظر شفافیت و ابهام در اطلاعات

روز گذشته رتبه 58 شرکت فرابورسی حاضر در بازار اول معاملات براساس امتیاز کسب‌شده از نظر کیفیت افشا و اطلاع‌رسانی مناسب، برای 12 ماه سال گذشته مشخص شد. در این فهرست که توسط اداره نظارت بر ناشران فرابورسی سازمان بورس اعلام شده، سرمایه‌گذاری اعتلای البرز با کسب حداکثر 100 امتیاز در رده اول جای دارد و شرکت‌های فولاد ارفع، تولید دارو، بیمه میهن و پخش البرز با 98 امتیاز در رتبه‌های دوم تا پنجم این رتبه‌بندی و به‌عنوان شفاف‌ترین شرکت‌های فرابورسی شناخته شدند. در انتهای این فهرست هم بانک ایران زمین با 4 امتیاز به همراه پالایشگاه شیراز، بانک سرمایه، پالایشگاه لاوان و بانک گردشگری با 17، 18، 21 و 28 امتیاز جای دارند و مبهم‌ترین شرکت‌های فرابورسی معرفی شدند.

روز سبز در فرابورس ایران