گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت تاثیر تکذیب برخی خبرها در مورد گروه خودرویی با افت شاخص مواجه شد.در بازار دیروز معامله‌گران در حالی فعالیت خود را شروع کردند که در تحولات کلان، مجلس شورای اسلامی بررسی لایحه بودجه سال 95را در دستور کار خود داشت و نمایندگان مجلس کلیات لایحه بودجه سال جاری را به تصویب رساندند.

در بازار دیروز معامله‌گران در گروه خودرویی با تکذیب خبر خرید سهام ایران‌خودرو توسط فیات مواجه شدند. خرید سهام خودرو‌سازان ایرانی توسط شرکای خارجی یکی از دلایل رشد قیمت‌ها در هفته‌های اخیر بوده است.براساس شایعات فیات خریدار سهام ایران خودرو و سیتروئن خریدار سهام سایپا عنوان شده بود اما دیروز سایت رسمی ایران خودرو این خبر را تکذیب کرد تا گروه خودرویی با صف فروش سنگین مواجه شود؛ هر‌چند تلاش‌هایی برای جمع‌آوری صف‌های فروش صورت گرفت اما در نهایت برخی نمادها با صف فروش به کار خود پایان دادند.همان‌گونه که مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو پیش‌تر اعلام کرده، تماس‌ها و مذاکرات جدی گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت‌های خودروساز جهانی به‌صورت مداوم در حال انجام است و جزئیات و اخبار مربوط به آن از سوی مدیرعامل و رسانه‌های رسمی گروه صنعتی ایران خودرو اطلاع‌رسانی خواهد شد.طی روزهای اخیر مطالبی پیرامون نحوه و سطح همکاری‌های گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت‌های خودروساز جهانی مطرح شده است. ناگفته پیدا است که اظهارنظر پیرامون چنین موضوعاتی، نیازمند آگاهی و اشراف بر جزئیات مذاکرات است و کسانی که در متن این گفت‌وگوها و تماس‌ها قرار ندارند، نمی‌توانند اطلاعات صحیحی در اختیار رسانه‌ها و افکار عمومی قرار دهند.مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل گروه صنعتی ایران خودرو با تاکید بر اینکه این گونه اظهارنظرهای غیرمسوولانه، علاوه بر غیرمرتبط و غیرمستند بودن، در روند مذاکرات و توافق‌های موردنظر اختلال ایجاد می‌کنند، از رسانه‌ها درخواست کرد با توجه به حساسیت مذاکرات و توافق‌های بین‌المللی، اخبار و اطلاعات مربوط به این همکاری‌ها را فقط از سوی مدیرعامل و رسانه‌های رسمی ایران‌خودرو دریافت و منتشر کنند.در گروه خودرویی گروه بهمن زمان مجمع فوق‌العاده برای افزایش سرمایه ۹۷ درصدی از سه محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی، سود انباشته و اندوخته طرح و توسعه را مشخص کرد.

این مجمع ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه ۵ اردیبهشت برگزار خواهد شد تا در صورت موافقت سهامداران، سرمایه بیش از ۵۰۰میلیارد تومانی «خبهمن» به حدود یک هزار میلیارد تومان برسد.این افزایش سرمایه ۴۹۳ میلیارد تومانی از سه محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی (حدود ۵/ ۲۵۲میلیاردتومان)، سود انباشته (۲۰۵میلیارد تومان) و اندوخته طرح و توسعه (۳۳۶میلیون تومان) تامین خواهد شد و طی آن سرمایه گروه بهمن به حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.هدف از این تامین مالی، مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر، جبران افزایش سرمایه انجام شده در شرکت‌های سرمایه‌پذیر، سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی اعلام شده است.در بازار دیروز مدیر پذیرش بورس اوراق بهادار تهران از عرضه‌ سهام شرکت‌هایی چون لیزینگ ملت، پذیرش دیگر شرکت‌های گروه مالی ملت، شفا دارو، یک تامین سرمایه و دو شرکت انتقالی از فرابورس در سال جدید خبر داد.در گروه محصولات کاغذی، کارتن ایران درباره کاهش درآمدهای غیرعملیاتی سال مالی قبل و عدم تحقق فروش زمین توضیح داد. شرکت کارتن ایران که بهمن سال گذشته شایعه افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها را تکذیب کرده بود، به دلیل تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم با توقف نماد از ۷فروردین مواجه است.این شرکت با سرمایه اسمی ۲/ ۱۸ میلیارد تومانی اولین سود هر سهم سال مالی ۹۵ را ۲۸۶ ریال پیش‌بینی کرده و برای سال مالی قبل و با سرمایه ۵/ ۱۶میلیارد تومانی، سود ۳۰۳ ریالی محقق کرده اما به علت عدم تحقق فروش زمین، با کاهش درآمدهای غیرعملیاتی و تعدیل بودجه سال ۹۴ روبه‌رو‌ شده است.

در گروه فلزات اساسی نیز هیات وزیران تصویب کرد بدهی‌های دو شرکت‌ فولاد مبارکه و فولاد خوزستان با مطالبات تهاتر و اقدامات لازم انجام شود. براساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، در جلسه هیات دولت به ریاست رئیس‌جمهوری، آیین‌نامه اجرایی قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار تصویب شد. این آیین‌نامه با هدف پیش‌بینی، برآورد و نحوه جبران خسارت وارده ناشی از قطع برق، گاز و خدمات مخابراتی به واحدهای تولیدی به تصویب رسید. براساس آیین‌نامه قانون یاد شده، قطع خدمات واحدهای تولیدی در شرایط غیرضروری و پیش‌بینی‌شده در قرارداد مجاز نیست و چنانچه در شرایط عادی خدمات واحدهای تولیدی قطع شود، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات موظفند براساس قراردادهای منعقده نسبت به جبران خسارت برابر آیین‌نامه اقدام کنند.

دولت همچنین در راستای حمایت از تولید، اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی کشور، نسبت به تعیین تکلیف بدهکاران ارزی اقدام کرد. در این گروه همچنین مدیرعامل ذوب آهن با اعلام احتمال ۹۹ درصدی تعیین تکلیف سند ۱۵ هزار هکتار زمین‌ و پیگیری افزایش سرمایه در سال جاری از تلاش برای صفر کردن زیان تا تیرماه خبر داد. احمد صادقی درباره آخرین اقدامات صورت گرفته پیرامون افزایش ۶۳۳ درصدی سرمایه شرکت ذوب‌آهن به خبرگزاری فارس گفت: با توجه به مصوبات مجمع فوق‌العاده اخیر سهامداران درباره موضوع زمین‌های شرکت و سندهای ملکی آنها، بنا شده از طریق شکایت به دیوان عدالت اداری موضع مالکیت زمین‌های شرکت ذوب آهن تعیین تکلیف شوند. وی با بیان اینکه درباره اسناد مالکیت زمین‌های شرکت با توجه به شواهد موجود به احتمال فراوان دیوان عدالت اداری به نفع «ذوب»رای صادر خواهد کرد، اظهار کرد: در دولت گذشته به اشتباه بخشی از زمین‌های تحت تملک ذوب آهن به منظور طرح مسکن مهر تخصیص داده شده بود که شرکت با طرح شکایت در دیوان عدالت اداری خواستار بازگشت این زمین‌ها و تعیین تکلیف آن بر اساس سند‌های ملکی موجود شده است.

در گروه تحولات دیگر پیرامون این گروه شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد در ماه‌های پایانی سال گذشته نسبت به افزایش سرمایه 63 درصدی از محل مطالبات آورده نقدی و سود انباشته که مربوط به مشارکت در افزایش سرمایه شرکت زیر مجموعه مفتول کاران یزد اقدام کرد و برای سال جاری نیز مرحله بعدی افزایش سرمایه ادامه خواهد داشت تا سرمایه شرکت از 4/ 13 میلیارد تومان به 2/ 53 میلیارد تومان افزایش یابد. در گروه معدنی، مهرداد اکبریان اظهار کرد: طبق نص صریح قانون اساسی، صادرات معاف از مالیات بر عملکرد است، اما برای امسال مقرر شده که از صادرکنندگان سنگ‌ آهن مالیات بر درآمد دریافت شود.

وی ادامه داد: توجیه نمایندگان مجلس این است که شرایط برای تولیدکنندگانی که سنگ‌ آهن را به بازار داخل عرضه می‌کنند، با شرایط صادرکنندگان سنگ‌ آهن یکسان شود و به همین دلیل، مالیات بر درآمد برای صادرات نیز لحاظ شده است. وی تصریح کرد: بهتر بود برای یکسان‌سازی شرایط، عرضه‌کنندگان سنگ‌ آهن در داخل از مالیات بر درآمد معاف می‌شدند. اکبریان با بیان اینکه نمود اجرای این قانون در تیر و مرداد امسال مشاهده خواهد شد، گفت: در صورت اجرای این قانون، شرایط نامطلوبی برای معادن سنگ‌ آهن ایجاد خواهد شد. وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین معادن و واحدهای تولیدی سنگ‌آهن برای پرداخت حقوق شب عید کارگران خود با مشکل روبه‌رو بوده‌اند، گفت: در حال حاضر، وضعیت تولید سنگ‌آهن شرایط مناسبی ندارد و به همین دلیل، دریافت مالیات از واحدها به ضرر این صنعت است. وی در ادامه با اشاره به روند کاهشی قیمت جهانی سنگ‌ آهن طی سه سال اخیر، گفت: قبل از ماه ژانویه، با افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت جهانی سنگ‌ آهن روبه‌رو شدیم، هر چند بعد از آن، قیمت‌ها حدود ۷ تا ۸ دلار کاهش یافت اما هنوز هم قیمت جهانی نسبت به کف قیمت بازار در تابستان و بهار سال گذشته شرایط بهتری دارد.

عضو هیات‌مدیره انجمن سنگ‌ آهن با بیان اینکه قیمت سنگ‌آهن ایران همیشه 4 تا 8 دلار پایین‌تر از قیمت‌های جهانی است، گفت: در حال حاضر قیمت سنگ‌آهن ایران حدود 50 دلار است که در صورت حفظ قیمت‌های جهانی بین 60 تا 70 دلار تا پایان سال 2016 میلادی پیش‌بینی می‌شود قیمت سنگ‌آهن ایران نیز حدود 50 تا 60 دلار باقی بماند. در این گروه موجودی سنگ آهن بنادر چین از 100 میلیون تن هم گذشت اما تقاضا هنوز در حد متوسط باقی مانده است، از این رو قیمت این ماده اولیه پس از آنکه بهبود یافت، مجددا ارزان شد. آخرین موجودی سنگ آهن بنادر اصلی چین به 100 میلیون و 720 هزار تن رسیده است. در گروه سرمایه‌گذاری دیروز بلوک 7/ 14درصدی سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان از سوی بانک سرمایه به‌طور یکجا و نقد به قیمت پایه هر سهم 400 تومان روی میز فروش بورس گذاشته شد که از سوی یک خریدار حقیقی خریداری شد. انجام این معامله روی نماد معاملاتی «وآذر» همزمان با معاملات دوطرفه به صف خرید یک میلیون سهمی این سهم انجامید.