گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در شروع هفته کاری خود شاهد بازگشایی نماد سایپا بود، موضوعی که در نهایت منجر به افت شاخص کل شد.در بازار دیروزدر پی درخواست سازمان بورس از مدیران سایپا درباره تعدیل ۱۲۶ درصدی سود هر سهم ( از ۴۵ به ۱۰۲ ریال) و ارائه توضیحات معاون مالی و اقتصادی سایپا، نماد این شرکت بازگشایی شد.سایپا پس از بازگشایی افت حدود ۱۴درصدی را تجربه کرد. در نهایت معامله ۲۹۸میلیون سهمی این نماد تاثیر منفی ۱۹۵واحدی بر شاخص کل بر جا گذاشت. با این کارنامه، شاخص در پایان معاملات باوجود رشد ساعات ابتدایی بازار با افت ۱۶۲واحدی معادل ۲۱/ ۰ درصد مواجه شد و در نهایت رقم ۷۶هزار و ۶۹۰واحد را ثبت کرد.

اکثر کارشناسان بازگشایی دیروز نماد سایپا را بازگشایی متعادلی ارزیابی کردند. از دیدگاه این کارشناسان بازگشایی در قیمت‌های بالاتر با توجه به افت بازار در مدت توقف نماد سایپا می‌توانست به تشکیل صف فروش و افت گسترده بازار ختم شود.در بازار دیروز در کنار بازگشایی نماد سایپا، معامله‌گران شاهد تاثیرات مثبت تقویت بازار موادخام به‌ویژه نفت بودند.در بازار دیروز در گروه حمل‌ونقل‌ ۵درصد شرکت حمل‌ونقل‌ ریلی پارسیان عرضه شد. شرکت توسعه حمل‌ونقل‌ ریلی پارسیان «حپارسا» سومین عرضه اولیه فرابورس ایران از آغاز سال جاری تا‌کنون بوده که در فرآیند کشف قیمت این سهم ابتدا سه میلیون سهم از مجموع سهام قابل عرضه روی تابلوی معاملات این بازار رفت و به قیمت ۱۲۷۰ تومان به ازای هر سهم کشف قیمت شد.

در گروه غذایی مدیرعامل کشت و صنعت پیاذر درباره کاهش ۳۹ درصدی سود هر سهم سال مالی ۹۴ توضیح داد.اسماعیل قصاب، مدیرعامل این شرکت در گزارشی به سازمان بورس کاهش درآمد را عامل این تعدیل دانست.در گروه پتروشیمی دو شرکت پتروشیمی شیراز و فن‌آوران درباره دلایل کاهش ۲۲ و ۲۸ درصدی سود هر سهم سال مالی ۹۴ توضیح دادند. پتروشیمی شیراز سود هر سهم سال مالی قبل را ۲۲درصد کاهش داده است ( از ۱۷۷ به ۱۳۸ ریال). پتروشیمی فن‌آوران نیز سود هر سهم سال ۹۴ را با سرمایه ۹۵ میلیارد تومانی، حدود ۲۸ درصد کم کرده (از ۳۵۸۸ به ۲۵۴۴ ریال). آماده برگزاری مجمع سالانه شده است. وضعیت بازار جهانی و قیمت خوراک و کاهش تولید برخی از محصولات دلیل این تعدیل‌های منفی عنوان شده است.در مجموع بازار دیروز بازار متعادل با شاخص منفی بود که ارزش معاملات در بورس به ۲۲۹میلیارد تومان و در فرابورس به حدود۱۹۷میلیارد تومان رسید.