گروه بورس، همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد رشد قابل ملاحظه شاخص و باز‌پس‌گیری سطح ۷۷هزار واحدی بود.

دیروز معامله‌گران در شروع بازار شاهد تشکیل صف خرید برای نمادهای تولید‌کننده روی بودند. با توجه به رشد قیمت روی در بازار جهانی تا سطح ۲۲۷۰دلار در هر تن تولید‌کنندگان روی نظیر فولاد‌سازان در خلال چند هفته گذشته تعدیل‌های قابل توجهی را اعلام کردند که همین امر نیز به اقبال بازار به این گروه منجر شده است. در همین حال نمادهای بزرگی نظیر همراه، پالایشگاه‌ها و نمادهای معدنی - فلزی نیز دیروز زمینه رشد ۴۴۲واحدی شاخص کل را فراهم کردند تا شاخص بتواند به رقم ۷۷هزار و ۹۰ واحد در انتهای معاملات برسد. در بازار دیروز در گروه معدنی یک مقام مسوول در هلدینگ توسعه معادن روی ایران گفت: قرار بود، دو روز قبل نتیجه نهایی مناقصه این شرکت اعلام شود، اما طبق آخرین پرس‌و‌جوها، بازگشایی همه پاکت‌های این مناقصه نیمه‌تمام مانده است. به گزارش خبرگزاری فارس مناقصه معدن سرب ‌و روی مهدی‌آباد با حضور ۸ کنسرسیوم در تیرماه برگزار و در نهایت با انتخاب سه کنسرسیوم طی دور روز اخیر پاکت‌های پیشنهادی آنها بازگشایی شده است.

این مناقصه که به منظور بهره‌برداری ۲۵ ساله از معدن سرب و روی مهدی‌آباد از سوی ایمیدرو برگزار شده با حضور سه کنسرسیوم شامل کنسرسیوم سرمایه‌گذاری صدر تامین از مجموعه گروه مالی تامین وابسته به شستا، کنسرسیوم هلدینگ توسعه معادن روی ایران و در نهایت کنسرسیوم شرکت راهسازی و معدنی مبین، کاهنربا، مس کنی، انجمن سرب و روی و شرکت معادن سرمک می‌شوند که بر‌اساس اطلاعات دریافتی هنوز پاکت پیشنهادی کنسرسیوم سوم بازگشایی نشده است. در این گروه همچنین وزارت نیرو اعلام کرد: واحد دوم بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی گل‌گهر سیرجان به ظرفیت ۱۶۶ مگاوات با تکیه بر توانمندی‌های ساخت داخل و اقتصاد مقاومتی، به شبکه برق کشور متصل(سنکرون) شد.

اتصال واحد مزبور به شبکه موجب شد تا سهم بخش خصوصی در این عرصه به ۷۴ واحد نیروگاهی (۱۱ هزار و ۲۹۳ مگاوات) برسد. منظور از سنکرون، اتصال دو شبکه کاملا مجزا به طریقی است که هیچ نوع شدت جریان ضربه‌ای قابل ملاحظه ایجاد نشود. در گروه سیمانی دیروز اعلام شد کارخانه شرکت سهامی عام ایرانیت که عمری ۶۰ساله در تولید مصالح ساختمانی در کشور دارد، به‌دلیل بدهی مالی و سوءمدیریت رسما تعطیل شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، هنوز مدت زیادی از انتشار خبر تعطیلی برخی کارخانه‌های بزرگ و قدیمی کشور از جمله ارج نگذشته که اخیرا کارخانه ایرانیت نیز تعطیل شده است. پیش از این ۱۰ کارخانه دیگر سازنده ورق‌های سیمانی هم به‌دلیل مشکلات تولید و عدم تأمین مواد اولیه تعطیل شده بودند.

در گروه بانکی دیروز حمید تهران‌فر، معاون نظارتی سابق بانک مرکزی به‌عنوان قائم مقام و عضو هیات مدیره بانک صادرات تعیین شد. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۱۹۰میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۰۴میلیارد تومان بالغ شد.