روز گذشته شاخص کل فرابورس با رشد قیمت سهام پتروشیمی مارون با رشد ۴/ ۸ واحدی (معادل یک درصدی) مواجه شد. مارون با ارزش بازار ۱۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی بزرگترین شرکت بورس است و پس از «فارس» و «همراه» بیشترین ارزش بازار را در کل بازار سهام در اختیار دارد، از این رو می‌توان به اثر قابل توجه تغییر قیمتی این شرکت‌ها بر نماگر فرابورس پی برد. روز گذشته نیز در حالی‌که شاخص کل فرابورس مانند شاخص کل بورس حول صفر تابلو نوسان می‌کرد، رشد قیمتی «مارون» به کمک رشد آیفکس آمد.

رشد قابل توجه «مارون» با معاملات اندک

شرکت پتروشیمی مارون با سرمایه اسمی ۴۰۰ میلیارد تومانی بیشترین ارزش بازار را در میان سایر شرکت‌های فرابورسی دارا است. این شرکت به تنهایی۲۳ درصد از کل ارزش فرابورس را به خود اختصاص داده است. رشد بیش از ۵/ ۴درصدی قیمت پایانی «مارون» به رشد شاخص کل فرابورس کمک شایانی کرد. رشد قیمت پایانی این نماد در شرایطی رخ داد که این نماد با ۴میلیارد سهم تنها با معامله ۱۰ هزار سهم در بیشینه قیمت روزانه چنین رشدی را به ثبت رساند. خریدار ۱۰ هزار سهم «مارون» یک حقوقی بود. این معامله در دقایق ابتدایی معاملات به رشد شاخص کل فرابورس کمک کرد. آخرین معاملات «مارون» پایین‌تر از صفر تابلو و در بازه منفی نسبت به قیمت پایانی روز گذشته انجام شد. با این حال حجم اندک این معاملات نتوانست تاثیر چندانی در قیمت پایانی (میانگین موزون معاملات روزانه) داشته باشد.

«مارون» از ابتدای شهریور نوسانات نسبتا زیادی را تجربه کرده است. در ابتدا با یک رالی پرشتاب تا سطح ۳۲۸۷ تومان رشد کرد در ادامه اما این سهم در مسیر نزول قیمت قرار گرفت و تا ۲۹۵۰ تومان نیز نزول یافت(قیمت مارون در پایان معاملات دیروز به ۳۱۵۵ تومان رسید). بر اساس آخرین اخبار موجود و صحبت‌های مدیران در مجمع سالانه این شرکت در ماه‌های گذشته، پتروشیمی بوشهر از ابتدای سال آینده به بهره‌وری می‌رسد. از طرفی در ترکیب سهامداران عمده این شرکت تامین اجتماعی نیروهای مسلح، پتروشیمی تابان فردا، تامین و همچنین سهام عدالت مشاهده می‌شود.

حرکت خارج از خط «شراز»

سهام پالایشگاه نفت شیراز در هفته‌های گذشته برخلاف روند کلی گروه پالایشی بوده است. سابقه معاملاتی این نماد حاکی از رشد بیش از ۲۲ درصدی شراز از ۱۰ شهریور تا پایان معاملات روز گذشته است. در حالی‌که سایر نمادهای پالایشی پس از رشدهای قیمتی در هفته‌های نخست مرداد روند اصلاحی را در پیش گرفتند، «شراز» همچنان در مسیر صعودی قرار دارد. انتشار صورت‌های مالی «شبندر» و عملکرد ضعیف این شرکت در سه‌ماه نخست سال جاری فضای منفی را در گروه پالایشی غالب کرد. با این حال سهام پالایش نفت شیراز با فعالیت پررنگ حقیقی‌ها چه در سمت خرید و چه در سمت فروش روند متفاوت با گروه را برای این سهم رقم زده است. ۲/ ۵۲ درصد از «شراز» به گروه نفت و گاز پارسیان اختصاص دارد.

روز گذشته ارزش کل معاملات فرابورس به بیش از ۲۸۶ میلیارد تومان رسید. در این میان بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان به معاملات سهام عادی اختصاص داشت. البته بخش عمده‌ای از این عدد به معاملات بلوکی و در خارج از حالت عادی معاملات اختصاص داشت. در این خصوص ۱۵۰ میلیون سهم از نوآوران مدیریت سبا به ارزش ۱۶۲ میلیارد تومان در بازار سوم فرابورس معامله شد. در نتیجه خالص ارزش معاملات سهام بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی به حدود ۳۶ میلیارد تومان رسید.

علاوه بر این ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت در روز گذشته به بیش از ۵۴ میلیارد تومان رسید. در این میان «اخزا۴» با ارزش معاملات بیش از ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) نیز با ارزش معاملات بیش از ۲۷ میلیارد تومانی معاملات دیروز فرابورسی را به پایان رساندند. در این میان صندوق اعتماد‌آفرین پارسیان با ارزش معاملات بیش از ۲۶ میلیارد تومانی بخش زیادی از معاملات ETFها را به خود اختصاص داد. در بازار اوراق تسهیلات مسکن نیز در مجموع ۴۳ هزار و ۳۰۲ ورقه با ارزش تقریبی ۴ میلیارد تومان میان معامله‌گران دست به دست شد. دیروز همچنین «ذوب» بیشترین ارزش معاملات عادی سهام را به خود اختصاص داد. شرکت ذوب آهن اصفهان با معاملات ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی برای دومین روز متوالی در میان نمادهای با بیشترین اثر بر شاخص فرابورس قرار داشت.

در روند معاملات حضور پررنگ حقیقی‌ها را شاهد بودیم، در این میان تنها یک درصد از حجم معاملات فروش در اختیار حقوقی‌ها بود. در حالی‌‌که فرابورس در انتظار عرضه اولیه شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان است، همچنان عرضه‌های اولیه ماه‌های پیشین این بازار به مسیر تند صعودی خود ادامه می‌دهند. در این خصوص دو نماد «تلیسه» و «اپرداز» با صف خرید معاملات دیروز را به پایان رساندند. «اپرداز» که در میانه مرداد در قیمت ۳۶۵ تومان عرضه شد در پایان معاملات دیروز در سطح ۹۷۵ تومان بسته شد. سهام آتیه داده‌ پرداز رشد ۲۶۷ درصدی را به ثبت رسانده است. دامداری تلیسه نمونه نیز که در ۲۴ مرداد به قیمت ۵۳۰ تومان به بازار عرضه شد دیروز تا قیمت ۸۴۹ تومان نیز رشد کرد. به نظر می‌رسد عرضه اولیه یک شرکت دیگر از گروه زراعت و انتظار برای رشدهای بی‌وقفه نماد تازه‌وارد مطابق با عرضه‌های اولیه ماه‌های اخیر بار دیگر فضای مثبتی را در کل گروه ایجاد کرده است. در شرایطی که بازار چنین رشدهایی در فضای رکودی برای عرضه‌های اولیه متصور است، طبق روال سنتی به نظر می‌رسد خرید افراد عادی در عرضه اولیه امروز مشکل باشد.