دنیای اقتصاد - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد جو مثبتی بود که در آن صدر‌نشینی گروه قندی و معاملات پر حجم آن نکته جالب توجه بازار بود.در بازار دیروز پس از رشد یک هفته اخیر نمادهای قندی معاملات پر حجمی را شاهد بودند که اوج آن فروش نزدیک به ۵درصد سهام قند ثابت از سوی زیر‌مجموعه‌های ساتا در بازار بود، این عرضه‌های درصدی در نماد قند هکمتان نیز به چشم می‌خورد. در کنار گروه قندی تولید‌کنندگان سرب و روی نیز در آستانه انتشار گزارش‌های شش ماهه این شرکت‌ها با صف خرید و رشد قیمت در بازار دیروز مواجه شدند تا در نهایت شاخص کل با رشد ۵۳واحدی معادل ۰۷/ ۰ درصد به رقم ۷۷هزار و ۱۴۳واحد برسد. بر این اساس شاخص کل برای هفتمین روز معاملاتی متوالی مثبت ماند.

در بازار دیروز در حالی که نماد تازه وارد گلدشت با صف خرید همراه بود اعلام شد که امروز چهارشنبه نماد کوچک شیر پاستوریزه گلستان در فرابورس شاهد عرضه اولیه خواهد بود در همین حال با درج نماد دیروز «آپ» برای شرکت آسان پرداخت با پلاک ۵۰۰، این شرکت ۷۵ میلیارد تومانی آماده عرضه اولیه سهام در روزهای آینده شد. شرکت آسان پرداخت که ۲۱ اردیبهشت سال جاری از سوی هیات پذیرش بورس پذیرفته شده بود، دیروز با نماد «آپ» درج و آماده عرضه اولیه ۱۰ درصد سهام در روزهای آینده شد.به این ترتیب شرکت آسان پرداخت پرشین از دیروز به‌عنوان پانصدمین شرکت پذیرفته‌شده در بخش «کامپیوتر و فعالیت‌های مربوط به آن»، گروه و طبقه «مشاوره مربوط به نرم‌افزار و عرضه نرم‌افزار» با کد صنعت «۷۲۲۰۰۶» و نماد «آپ»در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج نماد شد.

در گروه شوینده دبیر انجمن صنایع شوینده با اشاره به اینکه افزایش قیمت برخی محصولات شوینده قانونی است، گفت: قاچاقچیان با درج اطلاعات غلط روی محصولات و حتی پرکردن بطری‌ شامپوها در داخل کشور اقدام به فروش آنها می‌کنند.بختیار علم‌بیگی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درباره افزایش قیمت برخی محصولات شوینده، اظهار داشت: این افزایش قیمت‌ها از طرف برخی تولیدکنندگان در مورد محصولات جدید اعمال شده است البته باید بگویم این تولیدکنندگان مجوز افزایش قیمت را قبلا دریافت کرده اما بنا به دلایلی آن را امروز اجرایی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه تولیدکننده شوینده در رقابت سختی اقدام به فروش محصولات خود می‌کند، افزود: در حال حاضر ظرفیت تولید کارخانجات شوینده سه برابر مصرف است به همین دلیل تولیدکنندگان با ارائه تخفیفات مختلف سعی در فروش محصولات دارند.در گروه چوب و کاغذ نیز عملکرد ۹ ماهه شرکت کاغذ پارس که اولین شرکت جدید سال جاری به‌شمار می‌رود با تعدیل ۲۵ درصدی سود هر سهم به دو دلیل اعلام شد.

«چکاپا» که پیش از این در ۱۶ خرداد سال جاری سود هرسهم سال مالی جاری را از محل فروش ۱۵۰ دستگاه از مجموع ۵۷۷ دستگاه مسکونی با ۱۰ درصد افزایش همراه کرده بود، بعد از شفاف‌سازی در مورد تعدیل ۲۵ درصد دیگر در اواخر شهریور، عملکرد ۹ ماهه سال مالی ۳۰ آبان را با سود ۳۷۶ ریالی همراه کرد که نسبت به سود ۳۰۱ ریالی، ۲۵ درصد بیشتر است. این تعدیل سود ناشی از دو عامل فروش منازل مسکونی در شهرک‌های هفت تپه خوزستان و افزایش نرخ محصولات است. همچنین این شرکت با سرمایه بیش از ۱۳۱ میلیارد تومانی، طی ۹ ماه ۶۲ درصد معادل ۲۳۴ ریال از این سود را پوشش داده است.

در گروه تصفیه نفت یک مقام مسوول با اعلام اثر پروژه روغن‌سازی پالایشگاه تبریز بر سود این شرکت بورسی، درباره زمان افتتاح پروژه دوم و تفاهم نامه با شرکایی چون زیمنس آلمان و طرف‌های ایتالیایی و کره‌ای توضیح داد.یک مقام آگاه درباره شایعه تاثیر پروژه روغن‌سازی پالایش نفت تبریز بر سودآوری این شرکت به خبر‌گزاری فارس گفت: پالایشگاه تبریز هم اکنون ۲ پروژه اصلی در دستور کار دارد که از این میان طرح اختلاط دو ماده نفتی برای تولید روغن پایه صنعتی با ظرفیت ۴۰ هزار تن در سال طی روزهای اخیر افتتاح شده است.

وی هم چنین عنوان کرده است: این پروژه تاثیر بسزایی بر سودآوری شرکت نداشته و در بالاترین رقم تنها حدود ۲ یا ۳ تومان بر سود هر سهم پس از کسر مالیات شرکت در بودجه سالیانه می‌افزاید. این مقام آگاه درباره پروژه دوم روغن‌سازی نیز توضیح داد: پروژه روغن‌سازی به ظرفیت ۲۰۰ هزار تن در سال هم اکنون در مرحله تفاهم نامه با شرکایی از جمله زیمنس آلمان و طرف‌های ایتالیایی و کره جنوبی است که این پیشنهاد‌ها در حال بررسی است و به مرحله انعقاد قرارداد منتهی نشده است.به گفته وی این پروژه از اهمیت سودآوری بالایی برای «شبریز» برخوردار است که ۲۴ ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.در این گروه همچنین شرکت نفت ایرانول که واگذاری یک زیرمجموعه و تعدیل ۱۸ درصدی سود را اعلام کرده، برنامه افزایش سرمایه ۱۵۰ درصدی را در پیش گرفت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، نفت ایرانول که با سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومانی در بازار معاملات فرابورس حضور داشت بعد از مصوبه ۳۱ شهریور هیات مدیره، برنامه افزایش سرمایه ۱۵۰ درصدی را در پیش گرفته تا در صورت مجوز سازمان بورس، سرمایه اسمی را از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی به ۲۵۰ میلیارد تومان برساند و صرف جبران مخارج سرمایه‌ای برای طرح‌های توسعه‌ای کند. در گروه بانکی نیز معاون نظارت بانک مرکزی به واگذاری شهر آفتاب و ۶۰ درصد سهام فروشگاه شهروند از شهرداری به بانک فرابورسی شهر واکنش نشان داد.

به گزارش «ایلنا» اعلام عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تهران مبنی بر واگذاری شهر آفتاب به بانک شهر و نهایی شدن واگذاری ۶۰درصد سهام شهروند با مخالفت بسیاری از کارشناسان و برخی از اعضای شورای شهر مواجه شد. آنها معتقد بودند واگذاری دو مجموعه بزرگ تجاری و خدماتی به بانک شهر به معنی گسترش شرکت‌داری این بانک بوده و این درحالی است که رئیس‌جمهور و بسیاری از مسوولان عالی رتبه بارها بر ضرورت خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری تاکید کرده‌اند. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۱۶۰میلیارد تومان و در فرابورس به ۸۴میلیارد تومان بالغ شد.