گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز‌شنبه شاهد جو آرام و متعادلی بود که به رشد ۱۰ واحدی شاخص کل منجر شد. در بازار روز شنبه به دلیل تعطیلی روز یکشنبه به مناسبت اربعین حسینی بازار شاهد حضور کم تعداد معامله‌گران بود که همین مساله موجب کاهش حجم معاملات و ثبات نسبی بازار سرمایه شد. در این شرایط اکثر معاملات به‌صورت متعادل دنبال شد و تقریبا صدر بازار به‌صورت مساوی شاهد حضور نمایندگان گروه‌های مختلف بازار البته با حجم معاملات کم بود. در این شرایط شاخص با رشد ۱۰واحدی به رقم ۷۹ هزار و ۲۷۸ واحد رسید. در تحولات کلان اقتصادی معامله‌گران شاهد افزایش احتمال رشد تورم ناشی از حرکت نقدینگی و همچنین رشد خزنده ارزش دلار آزاد و مبادله‌ای هستند.

در این زمینه معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه نقدینگی در حال حرکت به سمت نقدشوندگی است، گفت: چنانچه نقدینگی در بازارهایی که سفته‌بازی در آن جذاب است وارد شود، زنگ هشدار افزایش تورم به صدا درمی‌آید. سعید میرشجاعیان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به جدیدترین آمار بانک مرکزی درخصوص عبور نقدینگی از مرز ۱۱۲۲ هزار میلیارد تومان، گفت: نقدینگی داستان خاص خود را داشته و ادبیات و تئوری‌های آن نیز کاملا مشخص است؛ اما باید به این نکته اشاره کرد که تفاهم واحدی در دنیا درخصوص ارتباط نقدینگی با تورم وجود ندارد و برخی اقتصاددانان هم بر این باورند که الزاما بین نقدینگی و تورم رابطه مستقیمی وجود ندارد؛ کشور آمریکا نیز مثال خوبی برای این موضوع در دنیا است.

در بازار روز شنبه گروه دارویی البرز دارو در گزارشی از موفقیت خود در بازار عراق خبر داد. براساس این گزارش البرز دارو یک قرارداد ۲۵/ ۱ میلیون دلاری را در عراق به‌دست آورده است. در گروه فلزی، محمد آزاد در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به افزایش ۳۵ تا ۴۰ دلاری قیمت هر تن آهن در بازارهای جهانی، اظهار کرد: این امر باعث شده تا قیمت آهن در بازارداخلی هم با رشد روبه رو شود به نحوی که قیمت هر کیلو آهن ۸۰ تا ۱۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است. این مساله قیمت تمام شده کالاهای صنعتی را افزایش خواهد داد.رئیس اتحادیه فروشندگان آهن با بیان اینکه علت افزایش قیمت آهن در بازارهای جهانی را باید افزایش قیمت ۲۵ دلاری در زغال سنگ و ۲۲ دلاری در سنگ آهن دانست، افزود: این افزایش قیمت‌ها در حالی در بازار داخلی به وجود آمده که همچنان صنایع با کمبود تقاضا مواجه هستند.

در این گروه همچنین، مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران از رشد ۲۳ درصدی تولید این شرکت در هفت ماه نخست امسال خبر داد. به گزارش ماین نیوز، محمدابراهیم قدیریان در مصاحبه با پلتس تولید هفت ماهه نخست امسال شرکت فولاد آلیاژی ایران را ۲۲۰ هزار تن اعلام کرد که از این رقم ۳۰ هزار تن به خارج از کشور صادر شد. در گروه مخابرات بحث شروع ادغام مخابرات و همراه اول از اهمیت برخوردار است. این برنامه ۵ساله ساختار این دو نماد را متحول کرده و برای نخستین بار می‌تواند مساله ادغام دو شرکت بورسی را پیش روی بازار سرمایه قرار دهد. در نخستین گام برای ادغام این شرکت‌ها، یکپارچه‌سازی و ادغام شرکت‌های مخابرات استانی شروع شده است.

در گروه خودرویی، سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه ۲۳۷ درصدی پارس خودرو از دو محل را همراه با توضیحاتی به سهامداران صادر کرد. در گروه معدنی - فلزی کاهش قیمت‌های جهانی نگرانی‌هایی را برای معامله‌گران ایجاد کرده است. هفته گذشته قیمت سنگ‌آهن در چین بیشترین افت قیمت را طی ۵ ماه اخیر تجربه کرد. فعلا سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد وارداتی از استرالیا ۷۳ دلار هر تن سی اف آر است که چند روزی در ثبات ماند. از آنجایی که زغال سنگ و فولاد روزهای آتی بالا نمی‌روند قیمت سنگ آهن نیز فعلا درثبات می‌ماند. در گروه پتروشیمی یک مقام مسوول با اشاره به اخذ مصوبه‌ای برای تهاتر طلب و بدهی دولت و شرکت‌های پتروشیمی از هیات دولت گفت: با اخذ این مصوبه، مرحله اول این تهاتر اجرایی شد.

به گزارش انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی، فریبرز کریمایی در تشریح مصوبه اخیر هیات دولت مبنی بر تهاتر طلب و بدهی‌ شرکت‌های پتروشیمی با دولت گفت: بر اساس بند (پ) ماده ۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، به تازگی مصوبه‌ای در هیات دولت به تصویب رسیده که بر اساس آن، بخشی از بدهی‌ها و طلب شرکت‌های پتروشیمی تهاتر شده است. همچنین، پیش‌بینی می‌شود فاز دوم اجرای این طرح، برای تهاتر بخش دیگری از بدهی‌ها و طلب‌ها بین شرکت‌های پتروشیمی و دولت به زودی عملیاتی شود.

در گروه تصفیه نفت دومین غول تولید قیر کشور به بورس می‌پیوندد. شرکت پالایش نفت جی به‌عنوان پانصد و پنجمین شرکت پذیرفته‌شده در بخش «ساخت کک، فرآورده‌های حاصل از تصفیه نفت و سوخت‌های هسته‌ای»، گروه و طبقه «ساخت فرآورده‌‌های نفتی تصفیه شده» و نماد «شجی» در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شده است. در گروه شیمیایی روند اعلام گزارش‌های ضعیف ادامه دارد. در این گروه شلعاب در گزارش ۶ ماهه حسابرسی شده برای سال مالی منتهی به ۳۰/ ۱۲/ ۹۵، با ۳ درصد تعدیل مثبت مبلغ ۵۲۱ ریال سود به ازای هر سهم اعلام و در ۶ ماه ۱۴۵ ریال زیان شناسایی کرد. در مجموع بازار روز شنبه بازاری متعادل اما کم حجم بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۱۵۰میلیارد تومان و در فرابورس به ۸۸میلیارد تومان رسید.