اولین ارتباط مستقیم سازمان و حقیقی‌های بورس

دنیای اقتصاد: سازمان بورس و اوراق بهادار روز پنج‌شنبه میزبان تعدادی از سهامداران حقیقی بازار سهام بود. در این نشست سهامداران به بیان دغدغه‌های خود درخصوص روند ماه‌های اخیر بازار سهام پرداختند. تعامل دوطرفه‌ای که در طول فعالیت سازمان بورس کمتر دیده شده بود. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این جلسه با تشریح شرایط بازار ابراز امیدواری کرد که در آینده‌ای نه‌چندان دور بسیاری از مشکلات کنونی برطرف شود.

انتظار بازگشایی نمادها به سر می‌آید

یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های فعالان بازار سهام طی چند ماه اخیر درخصوص تعدد توقف نمادهای بورسی است. موضوعی که در برخی نمادها به طول انجامیده و باعث ایجاد موج اعتراض میان سهامداران شده است. در این بین توقف ۶ماهه نمادهای بانکی بیش از دیگر گروه‌ها مشکل ساز شده است. با توجه به اینکه قسمت اعظمی از ارزش بازار به این گروه اختصاص دارد، توقف این نمادها تبعات زیادی به همراه داشته است. در همین زمینه یکی از وجوه مشترک صحبت حضار در این جلسه را می‌توان موضوع توقف نمادها بیان کرد. موضوعی که به قول سهامداران باعث فریز طولانی‌مدت نقدینگی در بازار شده است. در این خصوص، شاپور محمدی رئیس سازمان بورس در اولین اظهار‌نظر در این زمینه بیان کرد: بسته بودن نماد‌ها یکی از مسائل مهم بازار سرمایه است و ما بی وقفه به دنبال آن هستیم که طی یک یا دو هفته آینده تعدادی از نمادهای مهم بازگشایی شود.

رئیس سازمان بورس با ابراز امیدواری نسبت به اینکه تعداد نمادهای بسته در روزهای پیش‌رو به حداقل ممکن برسد، گفت: یکی از دلایل بسته شدن نمادها تاخیر در ارسال گزارش‌های مالی به سازمان بورس است. در برخی از کشور‌ها مانند انگلیس گزارش‌های مالی ۶ ماهه و یکساله و در برخی کشور‌ها همچون ایالات متحده و ایران این گزارش‌ها به‌صورت سه ماهه منتشر می‌شود و این زمان کوتاه، به تاخیر انتشار گزارش‌های مالی شرکت‌ها منجر می‌شود. همچنین در برخی موارد گزارش‌های مالی به سازمان بورس ارائه می‌شود اما این گزارش‌ها در مرحله حسابرسی به دقت بیشتری نیاز دارد و بنابراین زمانبر می‌شود. محمدی در ادامه بیان کرد: دستور‌العمل بازگشایی نماد‌ها با محدودیت‌هایی روبه‌رو‌ است و بازنگری و تدوین مجدد آن در دستور کار سازمان بورس قرار دارد. مطمئنا برطرف کردن ایراد‌های این قانون می‌تواند کمک شایانی به شفافیت بازار سهام کند.

متناسب با بازار اوراق بدهی منتشر می‌شود

آن‌طور که شنیده می‌شود سهامداران در بخش دیگری از صحبت‌هایشان به بررسی روند کنونی بازار بدهی پرداخته‌اند. با توجه به اینکه گسترش این بازار می‌تواند به تسهیل چرخش اقتصاد کشور کمک کند توسعه آن طی دوسال اخیر در دستور کار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار داشته است. با وجود این همچنان به نظر می‌رسد میزان عرضه این اوراق در بازار متناسب با تقاضای موجود نیست و بررسی مولفه‌های گوناگون حاکی از عطش بازار درخصوص انتشار این اوراق است. در این زمینه رئیس سازمان بورس، عرضه اوراق بدهی را یکی دیگر از موضوعات مهم بازار سرمایه دانست و گفت: این اوراق باید براساس ظرفیت بازار سرمایه منتشر شود و با تعامل بین سازمان بورس و مجلس تلاش می‌کنیم عرضه این اوراق در بودجه سال آینده متناسب با حجم بازار سرمایه باشد.رئیس سازمان بورس تاکید کرد: منافع مردم همواره هدف سازمان بورس بوده و چون سهام نسبت به اوراق بدهی نقش بیشتری در بورس ایفا می‌کند و حجم زیادی از سرمایه‌گذاری‌ها را به خود اختصاص داده و منافع بیشتری درگیر آن است، بنابراین باید به آن بیشتر توجه داشت.

رفع اختلالات سامانه معاملات با فرانسوی‌ها

یکی دیگر از موضوعات انتقادی سهامداران درخصوص اختلال درخصوص سیستم معاملات بود که در ماه‌های گذشته بارها تکرار شده است. در این زمینه رئیس سازمان بورس رفع اختلال‌های موجود در سامانه معاملات را یکی دیگر از اقدامات اخیر دانست و گفت: اختلال در سامانه معاملات بخشی از ذات رویکرد‌‌های مبتنی بر فن آوری اطلاعات است و طی ماه‌های گذشته تلاش گسترده‌ای برای به‌روز‌رسانی این سامانه صورت گرفته و مشکلات آن در سال آینده به حداقل ممکن خواهد رسید.در همین زمینه دکتر عراقچی عضو هیات‌ مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار از اصلاح این سامانه تا ۳ماه آینده و امضای قرار با تیم فرانسوی خبر داد. همچنین سخنگوی سازمان بورس به راه‌اندازی معاملات آپشن اشاره کرد و گفت: به اعتقاد من ابزار‌های نوین مالی باید به‌صورت کامل راه‌اندازی شود. به زودی اختیار فروش نیز به اختیار خرید اضافه خواهد شد. دکتر محمدی افزود: تکثر ابزار‌های مالی، تنوع بازار سرمایه و توسعه آن را به همراه دارد و یکی از مهم‌ترین مسائل پیش روی سازمان است.

نقد شوندگی راه توسعه بازار سرمایه

وی همچنین تعادل میان نقد شوندگی و شفافیت در بازار سرمایه را راه توسعه این بازار دانست و گفت: تعادل میان نقدشوندگی و شفافیت، توسعه و ثبات بازار سرمایه را به همراه دارد و یکی از دغدغه‌های سازمان بورس است.در پایان رئیس سازمان بورس عنوان کرد ما اینجاییم تا بازار سرمایه را به جلو حرکت دهیم. افزایش شفافیت، نقدشوندگی و توسعه ابزار‌های مالی مهم‌ترین موضوعات مورد توجه سازمان است. وی تاکید کرد: عملکرد اخیر سازمان بورس نشان می‌دهد همواره مشکلات و صدای سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه شنیده شده و برای حل مشکلات آنها تلاش کرده‌ایم. اقدامات سازمان بورس بحق انجام شده و باید در مورد آن منصفانه قضاوت کرد و از فضای شایعات دور شد.